«Ξεφουσκώνουν» οι τιμές στα ράφια των σούπερ μάρκετ
11 Μαρτίου 2024
«Ξεφουσκώνουν» οι τιμές στα ράφια των σούπερ μάρκετ, μετά την εφαρμογή των νέων μέτρων κατά της ακρίβειας.
Ο «κόφτης» 30% στις προσφορές σε μια σειρά αγαθών, όπως απορρυπαντικά, καθαριστικά, είδη προσωπικής υγιεινής και βρεφικές πάνες, επανέφερε τις αρχικές τιμές των προϊόντων στα πραγματικά τους επίπεδα, όσο δηλαδή θα έπρεπε να πωλούνται εξαρχής.
Οπως αναφέρει ανώτατο στέλεχος του λιανεμπορίου τροφίμων στον «Ε.Τ.» της Κυριακής, για πολλά χρόνια η αρχιτεκτονική των τιμών στηριζόταν στις υψηλές αρχικές τιμές και τις μεγάλες προσφορές. «Πολλές βιομηχανίες αύξαναν τεχνητά τις τιμές των προϊόντων τους και μετά τα διέθεταν σε προσφορά. Ουσιαστικά, το κόστος της προσφοράς το χρηματοδοτούσαν με τις ανατιμήσεις», επισημαίνει η ίδια πηγή και προσθέτει ότι πλέον το μοντέλο αυτό αλλάζει δίνοντας έμφαση στις χαμηλές αρχικές τιμές.
Στοιχεία
Για παράδειγμα, σύμφωνα με στοιχεία που έχει στη διάθεσή του ο «Ε.Τ.» της Κυριακής, βρεφικές πάνες μεγάλης εταιρίας που μέχρι πριν από την εφαρμογή των νέων μέτρων είχαν αρχική τιμή 19,99 ευρώ και πωλούνταν καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους σε προσφορά από 35% έως 50%, δηλαδή από 12,99 έως και 9,99 ευρώ, από την 1η Μαρτίου διατίθενται στα 10,98 ευρώ, χωρίς καμία προωθητική ενέργεια. «Αυτή είναι η πραγματική τιμή του προϊόντος και περιλαμβάνει τόσο το κόστος παραγωγής όσο και το κέρδος της εταιρίας. Δεν είναι δυνατόν ένα προϊόν να κοστίζει 20 ευρώ και να πωλείται μόνιμα σε προσφορά στα 10-13 ευρώ, χωρίς ο προμηθευτής να έχει κανένα κέρδος», υπογραμμίζει στον «Ε.Τ.» της Κυριακής εκπρόσωπος της αγοράς.»
Αφρόλουτρο γνωστής πολυεθνικής (650 ml) με αρχική τιμή 5,98 ευρώ, που έως τις 29 Φεβρουαρίου επωλείτο μόνιμα είτε με έκπτωση 50% είτε υπό τη μορφή «1+1 δώρο» φτάνοντας στον τελικό καταναλωτή στα 2,99 ευρώ, με την εφαρμογή του νέου μέτρου η αρχική τιμή του στο ράφι υποχώρησε στα 2,92 ευρώ, χαμηλότερα δηλαδή και απ’ ό,τι το αγόραζαν τα νοικοκυριά υπό το καθεστώς προωθητικής ενέργειας.
» Απορρυπαντικό σε σκόνη (50 μεζούρες) μεγάλης εταιρίας του κλάδου, που είχε αρχική τιμή 19,22 ευρώ και διετίθετο συνεχώς σε προσφορά στο ράφι έως και 50%, από την 1η Μαρτίου πωλείται στα 11,68 ευρώ, δηλαδή 39,2% φθηνότερα, όσο περίπου το αγόραζαν οι καταναλωτές σε προσφορά.
Διαφάνεια
Το εν λόγω μέτρο, που έχει ρίξει τις αρχικές τιμές σε 4.000 καταναλωτικά αγαθά από 15% έως και 40%, μπορεί να βάζει φρένο στις παραπλανητικές προσφορές και να εξασφαλίζει διαφάνεια στις τιμές, ωστόσο προς το παρόν δεν μπορεί να εκτιμηθεί το πραγματικό όφελος για την τσέπη του καταναλωτή, αν δηλαδή θα αγοράζει τα προϊόντα φθηνότερα από πριν. «Θα χρειαστεί λίγος χρόνος για να δούμε πώς θα το αξιολογήσουν και οι καταναλωτές και ανάλογα οι εταιρίες να προσαρμόσουν την εμπορική τους πολιτική. Τώρα, ουσιαστικά, οι τιμές είναι ίδιες με πριν, με τη διαφορά ότι οι χαμηλές τιμές δεν προκύπτουν από κάποια προωθητική ενέργεια. Για να πέσουν περαιτέρω οι τιμές, θα πρέπει να δούμε αν οι εταιρίες θα συνεχίσουν τις προσφορές και με τι ένταση», επισημαίνει στον «Ε.Τ.» της Κυριακής υψηλόβαθμο στέλεχος σούπερ μάρκετ.
Πάντως, οι ίδιες πηγές θεωρούν βέβαιο ότι οι βιομηχανίες θα συνεχίσουν να κάνουν προσφορές, ακόμα και σε μικρότερο εύρος, προκειμένου να διατηρήσουν τα μερίδια αγοράς τους, καθώς οι καταναλωτές είναι «εθισμένοι» στις προωθητικές ενέργειες.
Σύμφωνα με το Ινστιτούτο Ερευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών, πάνω από τα μισά προϊόντα στην Ελλάδα πωλούνται κάτω από κάποια προωθητική ενέργεια, ενώ μεσοσταθμικά η έκπτωση που λαμβάνουν από τις προσφορές ανέρχεται περίπου στο 12%-13% της δαπάνης τους.
Η ΔΙΑΦΟΡΑ ΣΤΗΝ ΤΣΕΠΗ ΣΕ ΒΑΣΙΚΑ ΠΡΟΪΟΝΤΑ
ΒΡΕΦΙΚΕΣ ΠΑΝΕΣ
Τιμή έως 29/2
19,99€
Τιμή από 1/3
10,98€
9,01€ πιο φθηνά
ΑΦΡΟΛΟΥΤΡΟ
Τιμή έως 29/2
5,98€
Τιμή από 1/3
2,92€
3,06€ πιο φθηνά
ΑΠΟΡΡΥΠΑΝΤΙΚΟ ΣΕ ΣΚΟΝΗ
Τιμή έως 29/2
19,22€
Τιμή από 1/3
11,68€
7,54€ πιο φθηνά
ΓΑΛΑ 1ης ΒΡΕΦΙΚΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ (0-6 ΜΗΝΩΝ)
Τιμή έως 29/2
26,34€
Τιμή από 1/3
22,40€
3,94€ πιο φθηνά
ΓΑΛΑ 2ης ΒΡΕΦΙΚΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ (6-12 ΜΗΝΩΝ)
Τιμή έως 29/2
20,57€
Τιμή από 1/3
17,50€
3,07€ πιο φθηνά
Φθηνότερο κατά 15%-20% το βρεφικό γάλα μετά το πλαφόν
Σημαντική αποκλιμάκωση από 15% έως 20% καταγράφεται και στις τιμές του βρεφικού γάλακτος, μετά το πλαφόν στο περιθώριο μικτού κέρδους των εταιριών που εισάγουν, παράγουν και διακινούν το βρεφικό γάλα στην Ελλάδα. Αυτό ισούται με το λειτουργικό κόστος της επιχείρησης προσαυξημένο κατά 7% επί των καθαρών πωλήσεων. Δεδομένου, δε, ότι στη συγκεκριμένη κατηγορία προϊόντων απαγορεύονται οι προσφορές, οι μειώσεις στο ράφι έχουν ήδη φανεί.
Για παράδειγμα, γάλα πρώτης βρεφικής ηλικίας (0-6 μηνών), ενώ έως τις 29 Φεβρουαρίου επωλείτο στα 26,34 ευρώ (συσκευασία 800 γραμμαρίων), από την 1η Μαρτίου διατίθεται στα 22,40 ευρώ, δηλαδή κατά 17,6% φθηνότερα. Αντίστοιχη είναι και η πρώτη των τιμών σε γάλα δεύτερης βρεφικής ηλικίας (6-12 μηνών) γνωστής εταιρίας, καθώς υποχώρησε από τα 20,57 ευρώ στα 17,50 ευρώ με την εφαρμογή του πλαφόν.
Σύμφωνα με κύκλους του υπουργείου Ανάπτυξης, μέχρι τώρα το βρεφικό γάλα κυκλοφορούσε στην αγορά με έως και τρεις φορές μεγαλύτερο περιθώριο κέρδους σε σχέση με το πλαφόν του 7% που θέσπισε η κυβέρνηση και γι’ αυτό η τιμή του ήταν τόσο υψηλή. «Με το νέο όριο στο περιθώριο κέρδους θα κλείσει η ψαλίδα και η τιμή του θα πλησιάσει τον ευρωπαϊκό μέσο όρο». Σημειώνεται ότι πρόσφατη έρευνα που διενήργησε η Επιτροπή Ανταγωνισμού έδειξε ότι στην Ελλάδα το βρεφικό γάλα πωλείται έως και 213% ακριβότερα σε σχέση με άλλες χώρες της Ε.Ε.
Ενόχληση
Πάντως, από την πλευρά τους εκπρόσωποι των γαλακτοβιομηχανιών, αν και παραδέχονται ότι το βρεφικό γάλα είναι ακριβό στη χώρα μας, αποδίδουν τις υψηλές τιμές στην ιδιαίτερη σύνθεσή του, στα αυξημένα μεταφορικά κόστη, δεδομένου ότι παράγεται αποκλειστικά σε ξένες χώρες, καθώς και στα αυστηρά συστήματα ασφαλείας που απαιτούνται.
Εμφανίζονται, δε, ενοχλημένοι από την εφαρμογή του μέτρου σημειώνοντας στον «Ε.Τ.» της Κυριακής ότι «οποιοδήποτε πλαφόν στο κέρδος οποιουδήποτε προϊόντος είναι αυθαίρετο σε μια ελεύθερη αγορά. Μπορεί τώρα οι καταναλωτές να βλέπουν μειωμένες τιμές, ωστόσο μακροπρόθεσμα το όφελος δεν θα είναι τόσο μεγάλο. Για να προστατευτεί η αγορά και να έχουμε χαμηλές τιμές θα πρέπει να λειτουργήσει ελεύθερα ο ανταγωνισμός, χωρίς περιορισμούς».