ΕΛΟΜΑΣ: Εύθραυστες ισορροπίες για τον ελληνικό όμιλο σούπερ μάρκετ
23 Φεβρουαρίου 2022
Η βασική αρχή λειτουργίας του ομίλου αγορών σούπερ μάρκετ, ΕΛΟΜΑΣ, εντοπίζεται στο γεγονός ότι οι επιχειρήσεις που τον απαρτίζουν – μικρού και μεσαίου βεληνεκούς αλυσίδες – τελούν υπό την ευρύτερη ομπρέλα του. Μέσω της ένταξής τους σε αυτόν τυγχάνουν καλύτερων όρων διαπραγμάτευσης με την βιομηχανία κατά την προμήθεια των προϊόντων τους, κοινές προωθητικές ενέργειες – προσφορές στα ράφια τους, ενώ έχουν την δυνατότητα να κάνουν κινήσεις σε ενιαία βάση όπως για παράδειγμα η διαφήμιση στην τηλεόραση ή σε άλλα μέσα, κοινό φυλλάδιο αγορών – προσφορών σε προϊόντα, κάτι που ίσως οι επιμέρους επιχειρήσεις που τον συγκροτούν δεν θα μπορούσαν να κάνουν χωρίς τη δυναμική που τους προσδίδει η σύμπραξη υπό την ομπρέλα του ΕΛΟΜΑΣ.
Η προέλευση των επιχειρήσεων αυτών εντοπίζεται σε όλες τις περιοχές της Ελλάδας από την Αττική όπου για παράδειγμα δραστηριοποιείται η αλυσίδα Γέγος, έως την Κρήτη όπου δραστηριοποιείται η συνεταιριστική επιχείρηση SYNKA, με έδρα τα Χανιά, η οποία πρόσφατα συμφώνησε για τη σύσταση νέα κοινής εταιρείας με τον Μασούτη με ποσοστό συμμετοχής των δύο εταίρων ισόποσα μοιρασμένο στο 50-50.
Επίσης στον ΕΛΟΜΑΣ συμμετέχουν αλυσίδες από τη βόρεια Ελλάδα όπως είναι ο όμιλος Ελληνικά Μάρκετ με τζίρο που προσεγγίζει τα 100 εκατ. ευρώ, τα Family Super Market με έδρα τη Θεσσαλονίκη, αλλά και επιχειρήσεις της Πελοποννήσου όπως ο Ανδρικόπουλος και ο Παναγιωτόπουλος ή της Μυκόνου όπως τα Flora Market καθώς και αρκετών ακόμα περιοχών όπως ο Γουντσίδης με έδρα τη Δράμα.
Το συνολικό δίκτυο καταστημάτων που υπάγεται αυτή τη στιγμή στον όμιλο ΕΛΟΜΑΣ, σύμφωνα τουλάχιστον με τα στοιχεία που ο ίδιος παραθέτει στην ιστοσελίδα του είναι 831 σημεία πώλησης και οι επιχειρήσεις – μέλη που τον απαρτίζουν είναι συνολικά 28 διαφορετικά ΑΦΜ.
Γιατί δημιουργήθηκε ο ΕΛΟΜΑΣ
Η σύσταση του ΕΛΟΜΑΣ έγινε το 1994, μετά από πρωτοβουλία του τότε αναπληρωτή υπουργού Εθνικής Οικονομίας, Νίκου Σκουλά, με ιδρυτικά μέλη τον Γαλαξία – Δήμητρα Μάρκετ με έδρα την Κέρκυρα (εξαγοράστηκε από τον SYNKA και πλέον από τον Μασούτη), την Γαληνός Λαουτάρης με έδρα την Εύβοια που αργότερα εξαγοράστηκε από την Ατλάντικ, την Γουντσίδης της Δράμας, τη Μπίσκας στη Θεσσαλονίκη που εξαγόρασε ο Μασούτης και τον ΙΝΚΑ Χανίων (σημερινό SYNKA).
Η δημιουργία του ΕΛΟΜΑΣ είχε ως στόχο να δημιουργηθεί ένα ενιαίο σχήμα που θα “προστάτευε” τους μικρούς και μεσαίους της αγοράς από τις μεγάλες αλυσίδες εσωτερικού και εξωτερικού, δημιουργώντας συνέργειες στο εσωτερικό του και κυρίως από τις επεκτατικές τάσεις του Μαρινόπουλου εκείνη την χρονική περίοδο.
Οι ευαίσθητες ισορροπίες σήμερα
Αυτή τη στιγμή όμως τα δεδομένα φαίνεται να αλλάζουν. Όπως γνωστοποιήθηκε στα μέλη του ΕΛΟΜΑΣ, ο SYNKA μετά την πρόσφατη συμφωνία με τον Μασούτη – για την έγκριση της οποίας εκκρεμεί η σχετική τοποθέτηση της Επιτροπής Ανταγωνισμού – πρόκειται να αποχωρήσει από τον όμιλο. Πρακτικά αυτό σημαίνει την περαιτέρω αποδυνάμωση του ομίλου αγορών, ο οποίος θα απωλέσει 231 εκατ. ευρώ, όσος είναι δηλαδή ο κύκλος εργασιών του SYNKA για το 2021. Και επί της ουσίας ο συνολικός τζίρος των επιχειρήσεων στο εσωτερικό του ΕΛΟΜΑΣ θα κατέλθει στα 615 εκατ. ευρώ.
Το γεγονός αυτό έρχεται εκ των πραγμάτων να απομειώσει την διαπραγματευτική ισχύ του ομίλου, ο οποίος είχε ήδη δεχτεί ένα ισχυρό πλήγμα σε αυτόν τον τομέα, μετά την αποχώρηση των δύο μεγάλων αλυσίδων ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός και Bazaar, το φθινόπωρο του 2020. Η αποχώρηση αυτή στοίχισε τα 390 εκατ. ευρώ κύκλου εργασιών της Κρητικός (με βάση τα οικονομικά στοιχεία για το 2020) αλλά και επιπλέον 190 ευρώ πωλήσεων (ισολογισμός 2020) της Bazaar. Έτσι, από τα 1,2 δισεκατομμύρια ευρώ που τζίραραν στο σύνολό τους τα μέλη του ΕΛΟΜΑΣ έως και το 2020, ξαφνικά το ποσό αυτό μειώθηκε σχεδόν στο μισό, δηλαδή στα 620 εκατ. ευρώ.
Το 2021 έγιναν στοχευμένες κινήσεις με την προσθήκη νέων μελών που αποχώρησαν από μικρότερους ομίλους αγορών όπως ο Αστέρας, η ΕΛΕΤΑ ή και άλλοι. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα την ένταξη έντεκα νέων μελών με τζίρους από 9 εκατ. ευρώ η μικρότερη έως και 33 εκατ. ευρώ η μεγαλύτερη, με αποτέλεσμα ο τζίρος να ενισχυθεί σε κάτι περισσότερο από 200 εκατ. ευρώ και σε μία προσπάθεια να αναπληρωθούν οι απώλειες από την αποχώρηση των Bazaar και Κρητικός.
Αμφισβήτηση εκ των έσω για την επόμενη μέρα
Ωστόσο οι νεοεισερχόμενες επιχειρήσεις ήταν και αυτές που ουσιαστικά και σύμφωνα με πληροφορίες κίνησαν προ μερικών ημερών τις διαδικασίες εκλογής νέας διαχειριστικής επιτροπής, η οποία αυτή τη στιγμή αποτελείται από τους επικεφαλής του SYNKA, του οποίου ο πρόεδρος, Απόστολος Αλεξάκης είναι και πρόεδρος της διαχειριστικής επιτροπής του ΕΛΟΜΑΣ αλλά και από τους επικεφαλής των αλυσίδων Ανδρικόπουλος (Μπάμπης Ανδρικόπουλος), Γουντσίδης (Χρήστος Γουντσίδης), Γέγος (Βαγγέλης Γέγος) και Ελληνικά Μάρκετ (Γιάννης Πηλίδης).
Με την επικείμενη αποχώρηση του SYNKA από τον ΕΛΟΜΑΣ, εκτός από τα 231 εκατ. ευρώ που χάνονται, ο όμιλος μένει ταυτόχρονα και ακέφαλος χωρίς τον επί σειρά ετών πρόεδρο, Απόστολο Αλεξάκη και τον γιο του Δημήτρη. Επ’ αυτού την Πέμπτη επίκειται συνάντηση των μελών του ομίλου, με στόχο την επίλυση των συγκεκριμένων ζητημάτων που προκύπτουν και την ανεύρεση διάδοχης κατάστασης στην ηγεσία του φορέα.
Την ίδια στιγμή οι πληροφορίες αναφέρουν ότι αυτή την περίοδο κυοφορείται η σύσταση νέου ομίλου αγορών με επίκεντρο τη Βόρεια Ελλάδα που θα αποτελέσει αντίπαλον δέος του ΕΛΟΜΑΣ, κάτι που είναι θέμα χρόνου να φανεί εάν και κατά πόσο θα συμβεί ή όχι. Αξίζει πάντως να σημειωθεί ότι ο πρώην εμπορικός διευθυντής του ΕΛΟΜΑΣ, Κώστας Παπαϊωάννου, ανέλαβε μετά την πρόσφατη αποχώρησή του από τον ΕΛΟΜΑΣ, εμπορικός διευθυντής στα Ελληνικά Μάρκετ, εταιρεία μέλος του ομίλου με επικεφαλής τον Γιάννη Πηλίδη και έδρα τη Θεσσαλονίκη, γεγονός που σύμφωνα με κάποιους στην αγορά θα μπορούσε να σημάνει εξελίξεις στο πεδίο σύστασης ενός νέου ομίλου στα βόρεια.
Οι γνωρίζοντες αναφέρουν ότι η διάσπαση στον ΕΛΟΜΑΣ παραμονεύει. Ο SYNKA μετά τη συμφωνία με τον Μασούτη θα διαπραγματεύεται για τα προϊόντα που βάζει στα ράφια του με βάση τις συμφωνίες και την ισχύ του Μασούτη, ο οποίος πλέον διαχειρίζεται τζίρο 1,1 δισεκατομμύρια ευρώ (τον δικό του μαζί με το τζίρο του SYNKA). Γι’ αυτό και ο SYNKA δεν έχει κανέναν λόγο πλέον να παραμείνει στον ΕΛΟΜΑΣ μέσω του οποίου γινεται έως και αυτή τη στιγμή η διαπραγμάτευση των κοινών εμπορικών συμφωνιών με τα υπόλοιπα μέλη.
Ανοίγει ο δρόμος για εξαγορές;
Ως προς τι θα επακολουθήσει, στελέχη της αγοράς αναφέρουν στο Capital.gr ότι η σταδιακή διάσπαση στον ΕΛΟΜΑΣ, ανοίγει πλέον τον δρόμο για νέες εξαγορές μελών του από μεγαλύτερες αλυσίδες που έχουν βλέψεις να ενισχύσουν την δυναμική και το δίκτυο των καταστημάτων τους πανελλαδικά. Ας μην ξεχνάμε άλλωστε ότι ο Μασούτης είναι ιδιαίτερα κινητικός και όπως αναφέρουν πηγές της αγοράς, δεν αρκείται αυτή τη στιγμή στην συμφωνία με τον SYNKA, καθώς αναζητά και άλλες ευκαιρίες επέκτασης μέσω εξαγορών.
ΠΗΓΗ:https://www.capital.gr/epixeiriseis/3616676/elomas-euthraustes-isorropies-gia-ton-elliniko-omilo-souper-market