Anthony David | Ο photocoach που εκπαιδεύει ερασιτέχνες και επαγγελματίες φωτογράφους
8 Απριλίου 2023
Αγαπητοί αναγνώστες, σήμερα έχουμε συνέντευξη με τον Anthony David, τον photocoach που εκπαιδεύει ερασιτέχνες και επαγγελματίες φωτογράφους!
Αυτό το Σάββατο στην στήλη μου, φιλοξενώ έναν πολύ γνωστό φωτογράφο και εξαιρετικό επαγγελματία.
Είναι αρκετά δημοφιλής στο φωτογραφικό κοινό τόσο για την καλή και πολυποίκιλη δουλειά του, όσο και για το εκπαιδευτικό του κανάλι στην πλατφόρμα του YouTube. Σε αυτό δραστηριοποιείται περισσότερο από πέντε χρόνια και δίνει χρήσιμες και πολύτιμες φωτογραφικές συμβουλές στον κόσμο που αγαπά την φωτογραφία και θέλει να εξελιχθεί στους τομείς της. Εκτός του καναλιού του στο YouTube ο Antony έχει εκπαιδευτικό site, το photocoaching.gr στο οποίο παρέχει ομαδικά σεμινάρια και workshops, υπηρεσίες εκπαίδευσης one to one και έτοιμα εκπαιδευτικά βίντεο.
Προσωπικά τον παρακολουθώ και έχω μάθει πάρα πολλά από εκείνον στον τομέα της φωτογραφίας και τον θαυμάζω για την τεκμηριωμένη άποψή του σε κάθε φωτογραφικό θέμα. Πάμε λοιπόν να διαβάσουμε τι μου είπε και να εστιάσουμε στον τρόπο που αναλύει φλέγοντα θέματα της φωτογραφίας όπως τεχνητή νοημοσύνη, social media και φωτογραφία κ.α. Η οπτική του γωνία έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον.
Αντώνη πες μας λίγα λόγια για εσένα. Πώς χαρακτηρίζεις τον εαυτό σου ως χαρακτήρα και έπειτα ως φωτογράφο;
Ασχολούμαι με τη φωτογραφία για πάνω από 17 χρόνια και είναι κομμάτι της ζωής μου από μικρή ηλικία ακόμα και όταν δεν ήξερα ότι ήθελα να γίνω επαγγελματίας φωτογράφος. Είμαι τελειομανής, προσέχω τη λεπτομέρεια, είμαι δοτικός άνθρωπος και δίκαιος και μου αρέσει οτιδήποτε μπορεί να μου εξάψει τη φαντασία ή να με κάνει να νιώσω έντονα συναισθήματα. Στη φωτογραφία δίνω πάντα τον καλύτερο εαυτό μου είτε το κάνω επαγγελματικά είτε το κάνω για εμένα, και είμαι πιο αυστηρός με τον εαυτό μου από ότι είμαι με τους μαθητές μου.
Πότε ξεκίνησες την επαφή και το ταξίδι σου στην Τέχνη της φωτογραφίας; Τι ήταν αυτό που σε ώθησε σε αυτή την κλίση; Σε ποιο αντικείμενο εξειδικεύεσαι;
Με τη φωτογραφία ξεκίνησα αρκετά μικρός χωρίς να έχω βέβαια συστηματική τριβή με το αντικείμενο. Απλά ήξερα ότι ήθελα πάντα να φωτογραφίζω αυτά που βλέπω. Πιο συστηματικά ξεκίνησα το 2006 περίπου και από το 2008 και μετά άρχισα να κάνω τα πρώτα μου βήματα σε φωτογραφίσεις με πορτραίτα, νυχτερινά events και live συναυλίες σε clubs.
Δεν μπορώ να προσδιορίσω ακριβώς τι με ώθησε στο να ασχοληθώ με τη φωτογραφία. Απλά με μάγευε το γεγονός ότι μπορούσα να παγώνω το χρόνο σε διάφορες στιγμές που βίωνα, και να τις μετατρέπω σε φωτογραφίες οι οποίες έδειχναν το πως έβλεπα τον κόσμο μέσα από τα δικά μου μάτια.
Ασχολούμαι με πολλά είδη. Άλλα τα κάνω ερασιτεχνικά και άλλα επαγγελματικά. Επαγγελματικά ασχολούμαι με πορτραίτα, gaming events, συνέδρια, προϊόντα και φωτογράφιση εσωτερικών επαγγελματικών χώρων. Ερασιτεχνικά ασχολούμαι με φωτογραφία δρόμου, πορτραίτα, τοπία, άγρια φύση και γενικά φωτογραφίζω ό,τι μου μιλάει. Δε μπορώ να βάλω συγκεκριμένη ταμπέλα ή κατηγορία σε όλα όσα φωτογραφίζω.
Εδώ και χρόνια «τρέχεις» ένα project στην πλατφόρμα του YouTube με βιντεάκια τύπου tutorials. Υπήρξε κάποια εσωτερική ανάγκη να το δημιουργήσεις;
Χμμμ πρώτη φορά ακούω να αποκαλούν project τη δραστηριότητά μου στο YouTube! Κοίτα, γενικά μου αρέσει να βοηθάω κόσμο και να μεταδίδω τις γνώσεις μου για να δίνω την ευκαιρία σε άτομα που έχουν την ίδια αγάπη με εμένα ως προς το μέσο, να μπορέσουν να κάνουν αυτό που τους αρέσει όσο καλύτερα μπορούν. Στο κανάλι δίνω συμβουλές που ως στόχο έχουν είτε την ενημέρωση, είτε αποτελούν τροφή για σκέψη και αναζήτηση. Μέσα από το κανάλι μου, κάποιος μπορεί να λάβει μια βασική βοήθεια η οποία θα τον ξεκολλήσει από κάποια σημεία ή θα τον βάλει σε ένα σωστό δρόμο.
Ωστόσο το YouTube από μόνο του δεν αρκεί αν θέλουμε να μιλήσουμε για σοβαρή και ουσιαστική εκπαίδευση γι’ αυτό και έχω ξεχωριστό κομμάτι στην εκπαίδευση της φωτογραφίας μέσω του εκπαιδευτικού μου site που είναι το photocoaching.gr.
Έχεις πάρει μέρος σε εκθέσεις φωτογραφίας; Εάν ναι, σε ποιες; Τι κερδίζει ένας φωτογράφος μέσα από τις προσωπικές ή ομαδικές εκθέσεις;
Είχα κάνει την πρώτη μου ατομική έκθεση πριν πολλά χρόνια στο ρετιρέ της Ελληνοαμερικανικής Ένωσης στο Κολωνάκι. Έκτοτε δεν ασχολήθηκα ιδιαίτερα με το κομμάτι τον εκθέσεων μέχρι που έφτασε η στιγμή που δημιούργησα την online φωτογραφική κοινότητα Photo Coaching Community στο Facebook μέσω της οποίας βοηθάω φωτογράφους με απαντήσεις σε απορίες ή σχολιασμό σε φωτογραφίες που ανεβάζουν κτλ. Κάθε χρόνο κάνουμε ομαδική έκθεση με αυτή την ομάδα.
Η έκθεση είναι ένας πιο ανθρώπινος τρόπος να βγει ένας φωτογράφος προς τα έξω και να δείξει τη δουλειά του. Έχουμε συνηθίσει στην απρόσωπη και χαοτική προβολή υλικού μέσω των social media αλλά πίστεψέ με, μια έκθεση φωτογραφίας είναι μακράν καλύτερη από το να βάζεις μερικές φωτογραφίες σε ψηφιακή μορφή μέσα σε κάποιο site του κυβερνοχώρου.
Ένα βασικό υπέρ που έχει μια έκθεση φωτογραφίας έναντι ενός ψηφιακού upload σε κάποιο social media platform, είναι ότι οι φωτογραφίες εκτυπώνονται σε χαρτί και δεν είναι σε ψηφιακή μορφή. Αυτό από μόνο του είναι μια εμπειρία καθώς βλέπεις τις φωτογραφίες με τελείως διαφορετικό τρόπο, τις πιάνεις με τα χέρια σου, τις βλέπεις σε κανονικό φως και όχι με οπίσθιο φωτισμό όπως γίνεται με τις οθόνες (πίστεψέ με έχει τεράστια διαφορά) και γενικά τις νιώθεις περισσότερο σαν δημιουργίες παρά σαν άψυχα, απρόσωπα ψηφιακά αρχεία.
Η έκθεση επίσης, είναι ένας τρόπος να έρθει ο δημιουργός σε άμεση επαφή με το κοινό, και να μπορεί να αναπτύξει συζητήσεις πάνω στη φωτογραφία, να πάρει γνώμες για τη δουλειά του, να γνωρίσει άλλους φωτογράφους και πολλά άλλα πράγματα. Είναι κάτι που θεωρώ πως πρέπει να κάνει κάθε φωτογράφος τουλάχιστον μια φορά το χρόνο.
Τεχνητή νοημοσύνη, προγράμματα AI. Ποια είναι η γνώμη σου για την νέα τεχνολογία που έχει ταράξει τα νερά στους κύκλους των φωτογράφων; Θεωρείς θα δημιουργήσει πρόβλημα στο επάγγελμα ή θα αποτελέσει ένα ακόμη εργαλείο στα χέρια του;
Όπως έχω πει και στο κανάλι μου αλλά και σε άλλες συζητήσεις, άποψή μου είναι ότι ποτέ δεν μπορείς να κατηγορήσεις το εργαλείο για τη λάθος χρήση. Θα χρησιμοποιήσω το κλασσικό παράδειγμα με το μαχαίρι. Το μαχαίρι σε βοηθάει να κόψεις σε κομμάτια το φαγητό σου για να το φας πιο εύκολα αλλά με το μαχαίρι μπορείς να σκοτώσεις και άνθρωπο. Άρα το ίδιο το μαχαίρι δεν φταίει. Αυτός που το χρησιμοποιεί είναι υπεύθυνος για το αν θα κάνει καλό ή κακό με αυτό.
Κάπως έτσι πάει και με το A.I. Έχουμε ήδη δει δημιουργίες μέσω AI, έχουν μάλιστα κερδίσει και σε διαγωνισμό φωτογραφίας όπου η φωτογραφία που κέρδισε δημιουργήθηκε από AI και μπέρδεψε τους κριτές και τους έκανε να νομίσουν ότι την δημιούργησε άνθρωπος! Ωστόσο δεν το βλέπω σαν απειλή. Το AI βασίζεται σε κώδικα και αντλεί έμπνευση από δημιουργίες που έχουν κάνει άλλοι φωτογράφοι. Κοινώς παίρνει στοιχεία από ήδη τελειωμένες δουλειές δημιουργών και αποφασίζει τι θα συνδυάσει και πως θα το αλλάξει για να δημιουργήσει κάτι καινούριο.
Οι άνθρωποι δεν δημιουργούν με τον ίδιο τρόπο. Αντλούν έμπνευση από τα βιώματά τους και από τον χαρακτήρα που έχουν σχηματίσει βάσει των βιωμάτων τους και της εκπαίδευσής τους από την οικογένεια και το σχολείο. Με άλλα λόγια, η έμπνευσή μας πηγάζει από πιο οργανικούς παράγοντες και όχι από γραμμές κώδικα που μαθαίνουν από τις τελικές δημιουργίες των άλλων.
Το αν το AI θα αποτελέσει εργαλείο ή όχι είναι μια τεράστια συζήτηση γιατί αυτό έχει να κάνει με το που αναφερόμαστε. Η φωτογραφία δεν είναι ένα πράγμα. Υπάρχει η εμπορική φωτογραφία, υπάρχουν οι καταγραφές (τα αναμνηστικά ή δοκιμαστικά κλικς δηλαδή) και υπάρχει και η καλλιτεχνική. Επίσης υπάρχουν και άλλες εφαρμογές όπου η φωτογραφία αποτελεί το αρχικό μέσο για τη δημιουργία κάποιας άλλης εικαστικής μορφής τέχνης.
Άρα το αν το AI θα αποτελέσει πρόβλημα ή απειλή έχει να κάνει με το που μπορεί να αντικαταστήσει τον δημιουργό και να προσφέρει ανάλογης ποιότητας έργο με μικρότερο κόστος. Στο καλλιτεχνικό επίπεδο δεν πιστεύω ότι υπάρχει κάποια απειλή.Στο εμπορικό κομμάτι ίσως να υπάρξει πρόβλημα επειδή αν και εκεί περιλαμβάνεται έμπνευση και δημιουργικότητα, ο στόχος δεν είναι ίδιος με τον στόχο της καλλιτεχνικής φωτογραφίας ή οποία δεν έχει συγκεκριμένους κανόνες.
Smartphone vs DSLR/ Mirrorless. Αρκετοί άνθρωποι βρίσκονται σε σύγχυση ειδικά σε κάποιους τομείς της φωτογραφίας. Θεωρούν πως μια καλή φωτογραφία από συσκευή smartphone μπορεί να παρακάμψει ή να αντικαταστήσει έναν επαγγελματία φωτογράφο. Ποια η άποψή σου γι’ αυτό;
Και αυτό το έχω απαντήσει πριν χρόνια αλλά και πιο πρόσφατα σε συζητήσεις και βίντεο στο κανάλι μου. Τα smartphones έχουν κάνει τεράστια βήματα εξέλιξης σε σχέση με τα πρώτα μοντέλα που είχαν τραγική ποιότητα φωτογραφίας. Ωστόσο δεν μπορούν να πλησιάσουν σε καμία περίπτωση τις κανονικές φωτογραφικές μηχανές.
Οι περισσότεροι κολλάνε στην ανάλυση και σε αυτό που βλέπουν στη μικρή οθόνη του εκάστοτε smartphone. Εγώ και εκατοντάδες άλλοι φωτογράφοι έχουμε πει επανειλημμένως να μην κολλάτε στα megapixels γιατί αυτό είναι καθαρά ένα κόλπο marketing και δεν παίζει ρόλο στην ποιότητα των φωτογραφιών. Αντιθέτως χαλάει η ποιότητα των φωτογραφιών όταν έχουμε πολλά megapixels στρυμωγμένα πάνω σε τόσο μικρούς αισθητήρες.
Επίσης είναι λογικό να βλέπεις καλή μια φωτογραφία που βλέπεις σε μια οθονούλα των 10-15cm. Όταν ανοίξεις αυτή τη φωτογραφία σε μια οθόνη 27 ιντσών ή αν χρειαστεί να την εκτυπώσεις σε ένα banner με ύψος 2 μέτρα, τότε βλέπεις τα προβλήματα και τότε βλέπεις ότι τα πολλά megapixels είναι άχρηστα.
Φυσικά δεν είναι η ανάλυση το μόνο πρόβλημα, αλλά και το τονικό και χρωματικό δυναμικό εύρος καθώς και οι δυνατότητες λήψεων σε συνθήκες χαμηλού φωτισμού. Αν βάλουμε το καλύτερο κινητό με την καλύτερη φωτογραφική μηχανή δίπλα δίπλα, η μηχανή θα το ξεπεράσει κατά πολύ σε όλους τους τομείς.Πέρα από την υποτιθέμενη καλή ποιότητα φωτογραφιών που έχουν τα smartphones αγνοούμε ένα τεράστιο κομμάτι το οποίο είναι η χρήση του εργαλείου. Οι μηχανές μας δίνουν τη δυνατότητα να χρησιμοποιούμε διαφορετικούς φακούς, μας δίνουν πλήρη έλεγχο στο κλείστρο, το διάφραγμα και το ISO και έχουν ειδικές υποδοχές για να μπορούμε να χρησιμοποιούμε έξτρα βοηθητικά εργαλεία όπως είναι τα εξωτερικά flash ανάμεσα σε άλλα εργαλεία. Αυτά δεν υπάρχουν στα κινητά αυτή τη στιγμή. Ναι μας δίνουν έλεγχο στο κλείστρο και στο ISO αλλά όχι στο διάφραγμα. Ναι μπορούμε να κουμπώσουμε εξωτερικά αξεσουάρ για να προσομοιώσουμε την εικόνα ενός υπερευρυγώνιου φακού ή ενός τηλεφακού αλλά το αποτέλεσμα είναι και φτωχό και δεν συγκρίνεται σε σχέση με το να έχεις έναν κανονικό φακό πάνω στο μηχάνημα. Γενικά η ευελιξία και η διαχείριση που παρέχεται από μια κανονική φωτογραφική μηχανή δεν μπορεί να συγκριθεί με ένα κινητό.
Ωστόσο δεν είναι όλα μαύρα. Αν κάποιος θέλει να έχει τυπικές φωτογραφίες για ένα e-shop όπου δεν τον νοιάζει η ποιότητα και η φοβερή ανάλυση, τότε μπορεί με ένα smartphone και ένα PhotoBox με φωτισμό LED να φωτογραφίσει απλά και γρήγορα τα προϊόντα του και να τα ανεβάσει. Ωστόσο αυτό θεωρείται low budget παραγωγή η οποία δεν θα έχει αποτέλεσμα υψηλής ευκρίνειας, ακρίβειας χρωμάτων και καλού δυναμικού εύρους αλλά θα μπορεί να κάνει δουλειά.
Τα smartphones είναι συσκευές επικοινωνίας με δυνατότητες καταγραφής φωτογραφιών και βίντεο. Η βασική τους δουλειά είναι να μας επιτρέπουν να επικοινωνούμε με τον κόσμο σε πολλά επίπεδα γι’ αυτό και έχουν και αυτές τις έξτρα οπτικοακουστικές δυνατότητες. Οι μηχανές είναι συσκευές που μας επιτρέπουν να φωτογραφίζουμε. Δεν πιστεύω ότι τα κινητά θα φτάσουν στο σημείο να αντικαταστήσουν τις φωτογραφικές μηχανές στο εγγύς μέλλον όσον αφορά το κομμάτι επαγγελματικής παραγωγής φωτογραφιών.
Μην ξεχνάμε επίσης ότι όλα εξαρτώνται και από το τι ανάγκες έχει ο καθένας. Αν πας διακοπές και θέλεις καλές φωτογραφίες άμεσα εύκολα και γρήγορα χωρίς να κουβαλάς 5-10 κιλά εξοπλισμού στην πλάτη σου, τότε ένα καλό κινητό μπορεί να στο προσφέρει αυτό. Αν σε ενδιαφέρει η ποιότητα και θέλεις να συμμετέχεις ενεργά στη δημιουργία της κάθε φωτογραφίας, τότε πας σε φωτογραφική μηχανή όπου ξεκινάς με ένα κλικ και ολοκληρώνεις τη φωτογραφία σου με μια σωστή επεξεργασία που θα ολοκληρώσει την αρχική πληροφορία που κατέγραψες με το αρχικό σου κλικ.
Τι προσόντα χρειάζεται ένας άνθρωπος που θέλει να γίνει επαγγελματίας φωτογράφος; Η γνώση και η σπουδή του αντικειμένου είναι απαραίτητο ή προαιρετικό κομμάτι;
Κατά τη γνώμη μου για να γίνεις επαγγελματίας φωτογράφος δεν χρειάζεσαι πανεπιστημιακό πτυχίο. Ωστόσο σίγουρα χρειάζεται εκπαίδευση γιατί κανείς δε γεννιέται με τη γνώση. Επίσης καλό είναι να μη μπερδεύουμε τον όρο «επαγγελματίας» με τον όρο «γνώστης», όπως καλό είναι να μην μπερδεύουμε τον όρο «ερασιτέχνης» με τον όρο «άσχετος». Επαγγελματίας είναι αυτός που ζει από αυτό που κάνει. Το αν ξέρει να το κάνει καλά ή όχι είναι άλλο θέμα. Αντίστοιχα, ερασιτέχνης σημαίνει εραστής της τέχνης, άρα κάνει κάτι που αγαπάει. Δε σημαίνει ότι είναι άσχετος.
Τώρα σχετικά με το πως γίνεται κάποιος επαγγελματίας. Επιλέγει μια σχολή, ένα πανεπιστήμιο, ή έναν δάσκαλο και εκπαιδεύεται πρώτα στις βασικές αρχές της φωτογραφίας και στο τεχνικό κομμάτι, και μετά εμβαθύνει όπου εκείνος επιλέγει ανάλογα με το τι του αρέσει να φωτογραφίζει. Δεν απαιτείται πτυχίο όπως ήδη είπα ούτε σημαίνει ότι αν τελειώσει μια σχολή ή ένα πανεπιστήμιο είναι έτοιμος να βγει στην αγορά.
Είτε τον εκπαιδεύσω εγώ μέσω σεμιναρίων, workshops ή ιδιαίτερων μαθημάτων, είτε μια σχολή ή ένα πανεπιστήμιο, σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να περάσει κάποιο χρόνο κάνοντας πρακτική και αποκτώντας εμπειρία in the field που λέμε, ώστε μέσω της τριβής με το αντικείμενο να μπορεί να εξοικειωθεί τόσο με το πως φωτογραφίζουμε, όσο και με πολλά άλλα πράγματα που χρειάζεται να γνωρίζει ένας φωτογράφος.
Εδώ υπάρχουν και 2 δρόμοι. Ο δρόμος του υπάλληλου και ο δρόμος του ελεύθερου επαγγελματία όπως είμαι εγώ. Αν κάποιος θέλει να δουλέψει για κάποιο φωτογράφο, τα πράγματα είναι πιο εύκολα γιατί το μόνο που είναι υπεύθυνος, είναι να κάνει καλά τη δουλειά που του ζητείται κάθε φορά που παίζει μια ανάθεση εργασίας.Αν κάποιος θέλει να γίνει freelancer, τότε πρέπει να ξέρει πως να πουλάει τον εαυτό του και τις υπηρεσίες του, πως να διαφημίζεται, πως να διαχειρίζεται λογιστικές πλατφόρμες όπου δηλώνει έσοδα-έξοδα, πως να υπολογίζει τι budget χρειάζεται για να καλύπτει τις ανάγκες του και πολλά άλλα πράγματα. Ακούγονται πολλά αλλά πίστεψέ με δεν είναι πυρηνική φυσική.
Πάμε τώρα στα υπέρ και στα κατά. Όταν είσαι υπάλληλος έχεις συνήθως στάνταρ ωράριο ή αν δεν έχεις στάνταρ ωράριο, είσαι υποχρεωμένος να πας όπου σου πουν για όσο σου πουν και θα έχεις ένα Χ ποσό το οποίο θα λάβεις για τη δουλειά σου. Έχεις όρια στο τι θα βγάλεις γιατί όσο σκληρά και να δουλέψεις δε μπορείς να βγάλεις πιο πολλά από τον εργοδότη σου για πολλούς λόγους. Όταν είσαι freelancer, δεν υπάρχει όριο στο πόσα μπορείς να βγάλεις γιατί αυτό εξαρτάται αποκλειστικά από εσένα, τις ιδέες σου και το πόσο καλά έχεις παρουσιάσει και διαφημίσει τον εαυτό σου προς τα έξω. Επιλέγεις εσύ πότε θα δουλέψεις, για ποιόν και για πόσες ώρες καθώς και το πόσο θα χρεώσεις για την κάθε σου υπηρεσία. Είσαι φαινομενικά πιο ελεύθερος αλλά έχεις και περισσότερες υποχρεώσεις αφού τα πάντα περνάνε από εσένα αφού εσύ είσαι το αφεντικό σου να το πω και αλλιώς.
Ποια είναι η φιλοσοφία σου ως φωτογράφος; Τι χαρακτηριστικά έχει μια καλή και σωστή φωτογραφία για εσένα;
Είμαι ειλικρινής με τον εαυτό μου πρώτα από όλα, και κατ’ επέκταση με το κοινό μου. Πάντα προσπαθώ να δίνω το 100% του εαυτού μου τόσο στους πελάτες που μου αναθέτουν φωτογραφικές εργασίες όσο και στους μαθητές που με εμπιστεύονται να τους μάθω την τέχνη της φωτογραφίας.
Σχετικά με το «σωστή φωτογραφία» να ξεκαθαρίσω ότι δεν υφίσταται ο όρος «σωστή» φωτογραφία αν μιλάμε για καλλιτεχνική προσέγγιση.Αυτό που μαθαίνει ένας αρχάριος ως ελάττωμα, πρόβλημα ή λάθος για τις φωτογραφίες που κάνει, αν το δούμε στην καλλιτεχνική φωτογραφία, πολλές φορές είναι το «ζητούμενο» και είναι αυτό που μπορεί να κάνει μια δημιουργία να ξεχωρίζει και να δημιουργεί συναισθήματα.
Σχετικά με το «καλή φωτογραφία» αν και είναι πολύ γενικός χαρακτηρισμός για να μιλήσω συγκεκριμένα, θα μπορούσα να σου πω ότι μια καλή φωτογραφία είναι αυτή που είναι εστιασμένη εκεί που πρέπει, δεν είναι κουνημένη, δεν έχει καμένα λευκά και μαύρα και ο ορίζοντάς της είναι ίσιος. Ταυτόχρονα μπορώ να σου δείξω μια φωτογραφία που τα έχει όλα αυτά μέσα και είναι καλή!
Γι’ αυτό έχει τεράστια σημασία να γνωρίζουμε και το context όταν κάνουμε και όταν κρίνουμε μια φωτογραφία, ώστε να ξέρουμε γιατί κάνουμε φωτογραφία και όχι απλά να πατάμε το κουμπάκι μέχρι να βγει κάτι τεχνικά σωστό ή να πετάμε αλόγιστα 10 φίλτρα νομίζοντας ότι αυτό είναι η φωτογραφία.
Σε γενικές γραμμές μια καλή φωτογραφία για εμένα είναι η φωτογραφία που θα έχει ξεκάθαρο θέμα και δεν θα φαίνεται ψεύτικη από την υπερβολική ή τεχνικά προβληματική επεξεργασία. Είναι η φωτογραφία που δε θα φωνάζει «έχω φάει 10 φίλτρα και 50 layers για να σε πείσω ότι αξίζω» αλλά θα κάθεται όμορφα στα μάτια μου και θα με κάνει να νιώθω κάτι και να μην αδιαφορώ. Είναι η φωτογραφία που δε θα προσπαθήσει να με πείσει με τεχνάσματα ότι είναι φωτογραφία, αλλά θα μου μιλάει από τα πρώτα δευτερόλεπτα και θα με κάνει να θέλω να ταξιδέψω μέσω αυτής και μέσα σε αυτή και να αναρωτηθώ τι είναι αυτό που βλέπω και γιατί είναι όπως είναι καθώς και το τι θέλει να μου πει…
Σου έχει τύχει κάποιο περιστατικό στην καριέρα σου που να σε έχει κάνει να απογοητευτείς και να σκεφτείς ότι δεν έχεις μέλλον στο επάγγελμα;
Ναι αμέ! Στην Ελλάδα ζω! Αυτό λέει πολλά από μόνο του…!
Αν και έχω ζήσει και στην Αγγλία για ένα μικρό διάστημα και έχω δει πως είναι μια λειτουργική χώρα με αξιοκρατία καθώς επίσης έχω ταξιδέψει και σε άλλες χώρες στο εξωτερικό, η έδρα και οι πελάτες μου είναι εδώ οπότε βλέπω τι προβλήματα υπάρχουν και μου χτυπάνε την πόρτα συχνά.
Το σκεπτικό του μέσου Έλληνα είναι το «μια χαρά είναι μου κάνει». Κοινώς δεν υπάρχει ζήτηση για το ξεχωριστό και το ποιοτικό. Τους ενδιαφέρει το γρήγορο, το εφήμερο, το επιφανειακό, το πρόχειρο και το φθηνό. Δώσε φθηνές και γρήγορες υπηρεσίες που είναι «οκ» και τους παίρνεις την ψυχή. Δώσε ποσότητα και όχι ποιότητα και θα έχεις δουλειά. Αυτό για έναν άνθρωπο σαν εμένα είναι απογοητευτικό γιατί είμαι λάτρης της ποιότητας, του ξεχωριστού και του ιδιαίτερου και δυστυχώς αυτό δεν υπάρχει εδώ.
Ευτυχώς βέβαια δεν είναι όλοι έτσι. Γι’ αυτό και είπα πριν, «του μέσου Έλληνα». Γι’ αυτό έχω ακόμα δουλειά και συνεχίζω να ζω από τη φωτογραφία. Επειδή υπάρχουν ακόμα κάποιοι άνθρωποι που εκτιμούν την ποιότητα και δίνουν σημασία στη λεπτομέρεια. Ακόμα και αν εκλείψουν αυτοί οι άνθρωποι, έχω το προνόμιο να αγαπάω αυτό που κάνω οπότε είτε πληρώνομαι για αυτό είτε όχι, δεν πρόκειται να σταματήσω να φωτογραφίζω γιατί η φωτογραφία είναι κομμάτι του εαυτού μου, όχι απλά ένα επάγγελμα.
Τι νομίζεις ότι καταγράφεται σε μια φωτογραφία;
Χμμμ, αρκετά γενικό αυτό το ερώτημα αλλά θα προσπαθήσω να το απαντήσω. Σε κάθε περίπτωση αυτό που καταγράφεται σε μια φωτογραφία είναι η σκηνή που φωτογραφίζουμε. Ωστόσο ανάλογα με το ποιος είναι ο φωτογράφος, τι γνώσεις έχει και ποιες είναι οι προθέσεις του, η φωτογραφία έχει τη δυνατότητα να καταγράψει πολλά περισσότερα από αυτά που φαίνονται εκ πρώτης όψεως.
Αν μιλάμε για καλλιτεχνική έκφραση, τότε η φωτογραφία έχει τη δυνατότητα να μας πάει πολύ πιο μακριά από αυτό που μας δείχνει αρχικά. Σε μια τέτοια περίπτωση έχουμε ενεργοποίηση της φαντασίας, μεταμόρφωση των στοιχείων της φωτογραφίας σε κάτι άλλο από αυτό που φαίνεται, και γέννηση μιας ιστορίας που δεν χρειάστηκε ούτε μια λέξη για να αρχίσει να δημιουργείται στο κεφάλι μας. Εκεί άλλωστε είναι και η ομορφιά της τέχνης. Ο στόχος της τέχνης είναι η ψυχή όχι το μυαλό. Η τέχνη προκαλεί ερωτήματα, απορίες, αντιδράσεις, σκέψεις…Δε δίνει απαντήσεις. Τις απαντήσεις τις δίνει ο εκάστοτε θεατής… ή δεν τις δίνει γιατί συνεχίζει να αναρωτιέται…
Αν συνεχίσω να αναλύω αυτό το κομμάτι της φωτογραφίας ίσως μπερδέψω το κοινό αλλά καλό είναι να γνωρίζουμε ότι η καλλιτεχνική φωτογραφία δεν έχει καμία σχέση με την πλειονότητα των φωτογραφιών που βλέπετε στα social media. Η τέχνη δεν έχει σχέση με φίλτρα και εφέ. Είναι κάτι πολύ πιο βαθύ και πιο ουσιαστικό και δεν τη διδάσκει κανείς στα social media γιατί αυτό είναι απλά ανέφικτο.
Αν δεν μιλάμε για καλλιτεχνική έκφραση τότε αυτό που καταγράφεται είναι αυτό που είναι. Στα πρώτα τους βήματα οι περισσότεροι φωτογράφοι δεν έχουν συγκεκριμένο στυλ ή φωτογραφική ταυτότητα, οπότε δεν έχουν να δείξουν κάτι το ιδιαίτερο. Άλλοι πάλι, φαίνονται από την αρχή ότι έχουν μια Χ αισθητική και μια ιδιαίτερη ματιά και αυτό φαίνεται ακόμα και από τις πρώτες τους λήψεις όπου διακρίνεται ένας ιδιαίτερος τρόπος καδραρίσματος και μια ιδιαίτερη επιλογή θεμάτων, φωτισμού και σύνθεσης. Και οι μεν και οι δε, όσο ασχολούνται με το μέσο και ανάλογα με το ποιος δάσκαλος θα τους εκπαιδεύσει, αρχίζουν να διαμορφώνουν ένα στυλ και μια ταυτότητα η οποία σιγά σιγά αρχίζει να φαίνεται μέσα από τις λήψεις τους.
Όταν πλέον έχουν αποκτήσει αρκετή εμπειρία, τότε αρχίζουμε να βλέπουμε και τον φωτογράφο μέσα από τις φωτογραφίες. Βλέπουμε τις σκέψεις, τις ανησυχίες, τους φόβους, το συναίσθημα…Δεν περιγράφονται με λόγια αυτά γιατί τα λόγια είναι φτωχά μπροστά σε αυτό που μπορεί να σε κάνει να νιώσεις μια φωτογραφία που έχει δημιουργηθεί με γνώμονα την έκφραση και όχι τον εντυπωσιασμό και την επιφανειακή έλξη.
Κλείνοντας πες μας μια συμβουλή ή και περισσότερες για τα νέα παιδιά που είτε έχουν ξεκινήσει το ταξίδι τους στη φωτογραφία είτε σκέφτονται να το ξεκινήσουν;
Η πρώτη και βασικότερη συμβουλή που δίνω πάντα σε όλους τους μαθητές αλλά και στο κοινό μου στο YouTube είναι το να μην βιάζονται. Όλοι έχουμε την τάση να βιαζόμαστε να τα μάθουμε όλα και γρήγορα γιατί αυτό έχουμε συνηθίσει να κάνουμε και στην καθημερινότητά μας. Όλα γίνονται πολύ γρήγορα και άμεσα. Η φωτογραφία και κάθε άλλη τέχνη βέβαια, δεν δουλεύει έτσι.
Όσο περισσότερο βιάζεσαι, τόσο περισσότερα λάθη κάνεις, άρα τόσο περισσότερο χρόνο ξοδεύεις για να γυρνάς συνέχεια πίσω για να διορθώνεις αυτά τα λάθη.
Αν καθίσεις δίπλα σε έναν καλό δάσκαλο και μάθεις αυτά που χρειάζεται να γνωρίζεις με τη σωστή σειρά και με τον σωστό τρόπο, τότε πηγαίνεις μόνο μπροστά χωρίς να πετάς χρόνο γυρνώντας πίσω για να διορθώνεις λάθη.
Η δεύτερη συμβουλή είναι να μην τρελαθείτε να πάρετε ένα χαρτί από κάποια σχολή ή κάποιο πανεπιστήμιο ούτε να ψάξετε να πάρετε επιβεβαίωση μέσα από τα likes που σας κάνει το κοινό σας, μιας που αυτά είναι αέρας κοπανιστός. Το χαρτί και τα likes δεν μπορούν να δείξουν τι μπορείτε να κάνετε. Οι φωτογραφίες σας από μόνες τους δείχνουν ποιοι είστε άρα φροντίστε να αποκτήσετε γερές βάσεις και κάντε ό,τι κάνετε με αγάπη όχι από υποχρέωση ούτε για να χτίσετε ένα ψεύτικο fan base το οποίο θα κάνει like σε ό,τι ανεβάσετε απλά επειδή βλέπει το όνομά σας.
Αν ακολουθήσετε το δρόμο που υποδεικνύουν τα social και γίνετε likeοθήρες, θα είστε κενοί μέσα σας γιατί όλο αυτό είναι επιφανειακό και άκρως εύθραυστο. Επενδύστε στο μέσα σας και όχι στην επιφάνεια. Αν δεν καταλαβαίνετε τώρα τι λέω θα καταλάβετε στο μέλλον. Απλά κρατήστε το ότι τα social είναι συμπληρωματικό εργαλείο. Δεν είναι κάτι που σας χαρακτηρίζει απόλυτα. Εσείς είστε οι φωτογράφοι, άρα επενδύστε σε εσάς όχι σε εξωγενείς παράγοντες.
Κάπου εδώ η φωτογραφική μας κουβέντα έφτασε στο τέλος της.
Σήμερα αναλύσαμε πολλά ζητήματα φωτογραφίας τα οποία σας απασχολούν και ο Antony έδωσε την λύση σε κάθε ένα από αυτά μέσω των γνώσεων και της πείρας του. Περισσότερα θα βρείτε στο κανάλι του στο YouTube και στο εκπαιδευτικό του site photocoaching.gr . Θα σας παραθέσω στο τέλος του άρθρου τα σχετικά link.
Εύχομαι να κερδίσατε πολλά από την σημερινή συνέντευξη με τον Antony David. Μεγάλο κέρδος και συνάμα κίνητρο για την συνέχεια μας είναι η ενεργητική συμμετοχή σας στην στήλη με τις συνεντεύξεις καθώς μια από τις ερωτήσεις είναι δική σας. Μπορείτε να στέλνετε τις απορίες σας στα προσωπικά μου social media και το προφίλ μου στο Instagram:Xristos Larisaios.
Ευχαριστώ θερμά τον Antony David για την συνέντευξη αυτή και του εύχομαι κάθε επιτυχία σε επαγγελματικό και προσωπικό επίπεδο. Είναι πολύ όμορφο επαγγελματίες φωτογράφοι και γνώστες του αντικειμένου της φωτογραφίας να μοιράζονται τα μυστικά τους με σκοπό την εξέλιξη και την βοήθεια στους ανθρώπους που αγαπούν την τέχνη και θέλουν να πορευτούν σε αυτή σωστά και με πολλά εφόδια.
Εμείς ανανεώνουμε το ραντεβού μας για το μεθεπόμενο Σάββατο με νέο φωτογραφικό οδοιπορικό. Έως τότε μείνετε συντονισμένοι στον No1 διαδικτυακό ραδιοφωνικό σταθμό της πόλης, τον planetwebradio.gr.
Καλό Πάσχα και καλή Ανάσταση σε όλους σας!!!
Επίσημο portfolio site: www.anthonydavidphoto.com Εκπαιδευτικό site: www.photocoaching.gr
Facebook Page: https://www.facebook.com/AnthonyDavidPhotoPage/
Instagram: https://www.instagram.com/anthonydavidphoto/