Σάββας Τσανουσίδης | Ο “αισθητήρας με φτερά” που του άνοιξε τους φωτογραφικούς του ορίζοντες
8 Οκτωβρίου 2022
Αγαπητοί αναγνώστες,
Είμαστε σε μια περίοδο όπου μέσω του διαδικτύου μπορούμε να συλλέξουμε πληθώρα πληροφοριών σε οτιδήποτε μας ενδιαφέρει και θέλουμε να το γνωρίσουμε. Πλέον τα social media μας δίνουν τη δυνατότητα και στο επαγγελματικό κομμάτι να αναπτύξουμε τον κύκλο μας και να έρθουμε σε επαφή με άλλους επαγγελματίες του τομέα μας. Έτσι λοιπόν οι ιδέες μας μπορούν να “ταξιδέψουν” σε όλα τα μέρη που μπορούμε να φανταστούμε.
Για εμάς τους φωτογράφους τα social media και οι φωτογραφικές ομάδες που αναπτύσσονται μέσα σε αυτά είναι μια γέφυρα επικοινωνίας και πηγή έμπνευσης είτε για τους ίδιους τους φωτογράφους είτε για τον κόσμο που αγαπά την τέχνη ή αναζητεί φωτογράφο για να συνεργαστεί μαζί του. Με αυτό τον τρόπο γνώρισα τον συνάδελφο που σας παρουσιάζω σήμερα και ποιο συγκεκριμένα μέσω φωτογραφικής ομάδας στην οποία είμαστε μέλη.
Παρακολουθούσα τη δουλειά, την οπτική του και την εξέλιξη του. Η ιδιαίτερη οπτική σε συνδυασμό με την αεροφωτογραφία και το εναέριο βίντεο στο οποίο ξεχωρίζει με ώθησαν να τον γνωρίσω καλύτερα και κατ επέκταση να δείτε και εσείς την φιλοσοφία του και να μάθετε για την εναέρια φωτογραφία μέσα από τη δική του ματιά, ως έναν από τους μετρ στο είδος του.
Το όνομά του είναι Σάββας Τσανουσίδης με καταγωγή από την Καβάλα και είναι δημιουργός του προφίλ και κατ’ επέκταση επιχείρησής του “FROM ABOVE” στο οποίο παρουσιάζει την δουλειά του.
Πάμε να διαβάσουμε την συνέντευξη που μου παραχώρησε στον planetwebradio.gr.
Σάββα πες μας λίγα λόγια για εσένα. Πώς ξεκίνησες το ταξίδι σου στη φωτογραφία?
Καλησπέρα Χρήστο. Παρακολουθώ την δουλεία σου και χαίρομαι ιδιαίτερα που με φιλοξενείς στην στήλη σου.
Το ταξίδι αυτό ξεκινάει πριν 20 χρόνια. Τότε που οι αυτόματες ρυθμίσεις μιας κάμερας δεν μου ήτανε αρκετές για να αποτυπώσω αυτό που βλέπανε τα μάτια. Έτσι ήρθε η πρώτη Dslr και έγινε κυριολεκτικά προέκταση των χεριών και των ματιών μου. Αναζητώντας την γνώση και την εξέλιξη βρέθηκα σε διαδικτυακές ομάδες, μέσα από αυτές εκπαιδεύτηκα, παρακολούθησα σεμινάρια και συμμετείχα σε ομαδικές εκθέσεις.
Είσαι δημιουργός του “ From Above”, μίλησε μας γι αυτό, πότε το δημιούργησες και ποιό το περιεχόμενο του?
Το From Above ξεκίνησε ως Project το 2008. Ο βασικός του σκοπός ήτανε να παρουσιάσει τις εναέριες λήψεις μου σε φωτογραφία και βίντεο στο ευρύ κοινό, έτσι ώστε να έχω το απαραίτητο feedback που πάντα αναζητώ στις δημιουργίες μου. Στην πορεία βέβαια έγινε η επαγγελματική μου στέγη. Κατάφερα να στεγάσω εκεί και την δεύτερη αγάπη μου εκτός την φωτογραφία, που είναι τα ταξίδια. Τον τελευταίο χρόνο προσπαθώ να διευρύνω το περιεχόμενό του και να δείξω δουλειές μου που δεν αφορούν μόνο στις εναέριες λήψεις αλλά οποιαδήποτε δουλειά μου ως δημιουργός. Επίσης μέσα από το FromAbove επιδιώκω να λύνω απορίες σχετικά με τα drones και τις τεχνικές που χρησιμοποιώ μέσα από ερωταπαντήσεις με το κοινό.
Βασικός σου τομέας είναι η αεροφωτογραφία και η εναέρια βιντεογραφία. Πώς κατευθύνθηκες προς τα εκεί ?
Το 2018 αναζητώντας μια τύπου “εξειδίκευση” στην φωτογραφία, φτάνει στα χέρια μου το πρώτο Drone. Ένας “αισθητήρας με φτερά” όπως συνηθίζω να λέω σε ανθρώπους του χώρου. Τότε δεν ήταν τόσο διαδεδομένο ως μέσο, ιδιαίτερα εδώ στην πόλη μου, οπότε και επιδίωξα να κάνω ένα βήμα μπροστά από τους υπόλοιπους φωτογράφους. Μέσω των drones επίσης γνώρισα την ταξιδιωτική φωτογραφία και βίντεο. Τα τελευταία χρόνια αποτελεί κίνητρο για εμένα η πτήση σε ένα νέο μέρος και γίνεται αφορμή για ένα νέο ταξίδι.
Θεωρείς είναι εύκολο κάποιος να ασχοληθεί επαγγελματικά με την εναέρια φωτογραφία και να βιοποριστεί αποκλειστικά από εκείνη?
Οι εναέριες λήψεις είναι εύκολα εντυπωσιακές από μόνες τους. Εξαρτάται από τον εκάστοτε δημιουργό να ξεχωρίσει με την τεχνική και την οπτική του. Η αλήθεια είναι ότι από μόνη της η εναέρια φωτογραφία δεν είναι αρκετή για να βιοποριστεί κανείς. Μπορεί να δώσει όμως την απαραίτητη ώθηση σε έναν δημιουργό συμπληρωματικά. Έχω αναλάβει δουλειές αποκλειστικά με drones που αφορούσαν κυρίως στην διαφήμιση και το Real Estate. Όπως επίσης έχω συμπεριλάβει εναέρια πλάνα σε επίγειες δουλειές όπως είναι η διαφήμιση ή ο γάμος.
Θέλω να μου αναφέρεις τις καλύτερες σου εμπειρίες που έχεις ζήσει μέσω της φωτογραφίας . Έχεις διακρίσεις στον τομέα σου ? Ποια είναι η καλύτερη σου λήψη έως τώρα ?
Κάθε πτήση είναι μια εμπειρία αφού απαιτεί το 100% της προσοχής και της παρατηρητικότητάς σου. Από την μία η καλλιτεχνική ματιά που αφορά στο κάδρο και τις ρυθμίσεις του κλείστρου, και από την άλλη η τεχνική της πτήσης, η παρακολούθηση των καιρικών συνθηκών και η τήρηση των κανόνων που θέτει η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ)
Αγαπημένη λήψη είναι δύσκολο να σκεφτώ. Δυνατή όμως εμπειρία ήταν οι πτήσεις στην Ακτή Αμάλφι στην Ιταλία το φετινό καλοκαίρι. Εικόνες που ζήλευα παρακολουθώντας στα social media από το Positano, το Amalfi και το Sorrento κατάφερα να τις βλέπω ζωντανά στην οθόνη του χειριστηρίου μου.
Κατά τη γνώμη σου μπορεί κάποιος φωτογράφος να ανταπεξέλθει στην φωτογραφία ως αυτοδίδακτος και με ακριβό εξοπλισμό και μόνο παρά μέσα από εξειδίκευση και σπουδές σε σχολή ?
Σίγουρα χρειάζεται σκληρή μελέτη και πάθος αν θέλεις να πετύχεις τα μέγιστα. Με έναν βασικό εξοπλισμό μπορείς να πετύχεις πολλά. Ο εξοπλισμός καλό είναι να εξελίσσεται όσο εξελίσσεται ο δημιουργός. Δεν μπορεί να βοηθήσει έναν αρχάριο ένας ακριβός εξοπλισμός.
Ποια είναι η συμβουλή σου για τα νέα άτομα που θέλουν να ξεκινήσουν τη φωτογραφία ?
Ευτυχώς για εμάς μπορούμε να έχουμε πρόσβαση στην γνώση πολύ εύκολα. Παρακολουθώντας βίντεο και μελετώντας, δεν μαθαίνεις μόνο τεχνικές, αλλά και εμπνέεσαι. Πολύ εύκολα επίσης η δουλειά μας μπορεί να γίνει ορατή σε έναν ολόκληρο πλανήτη. Η συμμετοχή σε ομάδες ανθρώπων με την ίδια αγάπη για την φωτογραφία, καλλιεργεί την έμπνευση και την αμφισβήτηση. Απαραίτητα συστατικά για κάθε δημιουργό.
Πιστεύεις το επίπεδο αεροφωτογραφίας στη χώρα μας είναι ικανοποιητικό όσον αφορά προοπτικές εξέλιξης?
Υπάρχει πάντα πρόσφορο έδαφος… ή μάλλον αέρας για νέους δημιουργούς. Οι προοπτικές εξέλιξης, είναι στο χέρι και το μάτι του κάθε δημιουργού. Υπάρχουν έλληνες δημιουργοί με διεθνής διακρίσεις και παγκοσμίως αναγνωρισμένοι.
Θέλω να μας μιλήσεις για τα μελλοντικά σου σχέδια όσον αφορά την εξέλιξη του “ from above” .
Το From Above υπάρχει και αναπτύσσεται μέσα από νέες πτήσεις, νέες εικόνες και νέα πλάνα. Όνειρό μου είναι να γίνει ένα αναγνωρίσιμο Project πανελλαδικά και να καταφέρει να αποτελεί έμπνευση για καινούριους δημιουργούς.
Επίσης θα ήθελα να αποτελέσει και έναν ταξιδιωτικό φωτογραφικό και βιντεογραφικό οδηγό.
Ποιά ώρα της ημέρας σου προσφέρει περισσότερη έμπνευση για δημιουργία ?
Θα εξειδικεύσω την απάντηση σε ότι αφορά στην αεροφωτογραφία… Υπάρχουν δύο διαφορετικές αγαπημένες στιγμές της ημέρας, αναλόγως το θέμα που θέλω να αποτυπώσω. Όταν βρίσκομαι σε αστικό τοπίο, ιδανική ώρα της ημέρας για εμένα είναι λίγο μετά το ηλιοβασίλεμα και πριν πέσει το σκοτάδι. Το γνωστό “blue hour” δηλαδή… Τα φώτα της πόλης έχουνε ανάψει αλλά ο ουρανός είναι ακόμη φωτεινός, δεν υπάρχουνε σκιές και με μία ταχύτητα κλείστρου γύρω στα 2-3 δευτερόλεπτα το αποτέλεσμα είναι μαγευτικό.
Στην περίπτωση που μιλάμε για φυσικό τοπίο ιδανική ώρα είναι η Ανατολή του ήλιου. Αυτό το πλάγιο φώς των πρώτων ακτίνων, δίνει μια ιδιαίτερη απόχρωση και πολύ ενδιαφέρουσες σκιές σε πλαγιές βουνών ή δέντρα…
Ένας φωτογράφος πρέπει να έχει μια συγκεκριμένη πορεία ? ΄Η πρέπει να ασχοληθεί με όλους τους τομείς της φωτογραφίας?
Πραγματικά πολύ ενδιαφέρουσα ερώτηση που χρήζει μεγάλης ανάλυσης… Θα διασκευάσω το ερώτημα ως εξής: “Ένας ζαχαροπλάστης πρέπει να παρασκευάζει μόνο τούρτες”?
Προφανώς η τέχνη και η τεχνική της φωτογραφίας έχει τεράστιο εύρος και μπορεί να βρει εφαρμογή σε πολλούς διαφορετικούς τομείς. Ο κάθε καλλιτέχνης οφείλει να δοκιμαστεί σε διαφορετικά είδη για να καταλήξει τι του αρέσει περισσότερο να κάνει και σε ποιο είδος θα πετύχει το μέγιστο αποτέλεσμα.
Για παράδειγμα, δεν έχω δοκιμάσει ποτέ να ασχοληθώ με την macro φωτογραφία αν και μου φαίνεται τρομερά ενδιαφέρουσα. Δεν μπορώ λοιπόν να ξέρω αν μου αρέσει να την εφαρμόζω ή όχι.
Ένας καταπληκτικός φωτογράφος γάμου δύσκολα θα κάνει τον φωτορεπόρτερ στον δρόμο ή σε μια εμπόλεμη περιοχή. Συνάμα ένας ζαχαροπλάστης δεν μπορεί να συστήνεται ως “ζαχαροπλάστης τούρτας”
Η αλήθεια λοιπόν βρίσκεται κάπου εκεί στην μέση…
Σε αυτό το σημείο η συνέντευξή μας με τον Σάββα Τσανουσίδη έφτασε στο τέλος της.
Μας μύησε στον κόσμο της αεροφωτογραφίας, μας έδειξε την δική του οπτική και μας γνώρισε το εγχείρημα του “FROM ABOVE” το οποίο ειδικά στα social media έχει δει μεγάλη αναγνώριση από τον κόσμο που τον παρακολουθεί. Για όσους θέλουν να ξεκινήσουν ή να ανοίξουν τους φωτογραφικούς τους ορίζοντες στην αεροφωτογραφία δεν πρέπει να αγνοήσουν αυτά που μας μετέφερε σήμερα ο Σάββας.
Τον ευχαριστώ θερμά για την όμορφη και εποικοδομητική μας συζήτηση και του εύχομαι τα καλύτερα σε προσωπικό και επαγγελματικό επίπεδο. Εμείς ανανεώνουμε το ραντεβού μας για το μεθεπόμενο Σάββατο με νέο φωτογραφικό οδοιπορικό.
Μέχρι τότε μείνετε συντονισμένοι στον No1 διαδικτυακό ραδιοφωνικό σταθμό της Αθήνας τον Planetwebradio.gr
Δείτε περισσότερα για την δουλειά του Χρήστου Λαρισαίου στο site του
Διαβάστε περισσότερα οδοιπορικά και συνεντεύξεις του Χρήστου Λαρισαίου