Mercedes: Εκβιάζει την FIA για αλλαγές

14 Ιουνίου 2022

Η Mercedes δεν μπορεί να βρει λύση στο πρόβλημα του porpoising που αντιμετωπίζει η W13, ότι κι αν έχει δοκιμάσει. Έτσι, η πρωταθλήτρια των τελευταίων ετών καταφεύγει στο τελευταίο όπλο που της έχει απομείνει. Την πολιτική πίεση.

Μπορεί, o George Russell να κατέκτησε το τρίτο φετινό του podium στο Baku και ο Lewis Hamilton να τερμάτισε στην τέταρτη θέση. Όμως, ο ρυθμός των δύο W13 ήταν για άλλη μια φορά απογοητευτικός. Ο Russell τερμάτισε 46 δευτερόλεπτα πίσω από τον Verstappen ενώ ο Hamilton ακόμη 25 πιο πίσω. Η ταλάντωση της W13 ήταν πιο έντονη από ποτέ στο Αζερμπαϊτζάν. Η υψηλή μέση ταχύτητα και οι πολλές ανωμαλίες του οδοστρώματος στην μεγάλη ευθεία συνέβαλλαν σε αυτό.
Οι αναβαθμίσεις που έχει φέρει η γερμανική ομάδα από την αρχή της σεζόν προσπαθώντας να βρει απάντηση στον δύσκολο γρίφο του porpoising είναι πολλές. Καμία από αυτές, όμως, δεν έχει βελτιώσει ουσιαστικά την απόδοση του ασημί μονοθέσιου.

Κατά συνέπεια, ο Toto Wolff και η παρέα του αποφάσισαν να επιστρατεύσουν τα μεγάλα μέσα. Ανελέητο lobbying και άσκηση πίεσης στην FIA μέσω των ΜΜΕ μήπως και η ομοσπονδία συγκινηθεί και αλλάξει τους κανονισμούς προς όφελος της Mercedes.

Λόγοι “ασφάλειας”
Όπως θα περίμενε κανείς η Mercedes προτάσσει το ευαίσθητο θέμα της ασφάλειας για να περάσει τη γραμμή της. Για να το πετύχει αυτό έχει επιστρατεύσει, μάλιστα, τους δικούς της οδηγούς. Η αρχή έγινε το Σάββατο με τον George Russell.

Ο νεαρός Βρετανός, ως διευθυντής του GPDA, εξέφρασε ανοιχτά τους φόβους του ότι είναι θέμα χρόνου η ιστορία με το porpoising να καταλήξει σε κάποιο σοβαρό ατύχημα. “Μετά βίας μπορώ να δω πολλές φορές τα σημεία φρεναρίσματος στην πίστα. Δεν νομίζω ότι μπορούμε να συνεχίσουμε έτσι για όσα χρόνια προβλέπουν οι παρόντες κανονισμοί“.

Η αλήθεια είναι πώς όντως το porpoising έχει προκαλέσει αρκετά παράπονα και από άλλους οδηγούς. Οι Carlos Sainz Jr και Kevin Magnussen είναι δύο από αυτούς. Όμως, δεν έχουν όλοι την ίδια άποψη. Κυρίως, όσοι βρίσκονται στην κορυφή. “Η πιο εύκολη λύση στο πρόβλημα είναι να αυξήσεις την απόσταση του μονοθέσιου από το έδαφος. Οι ομάδες μπορούν να το κάνουν εάν θέλουν” δήλωσε ο Christian Horner.

“Δεν πρέπει να επιλέγεις ρυθμίσεις οι οποίες κάνουν το αυτοκίνητο σου μη ασφαλές” συνέχισε ο επικεφαλής της Red Bull. “Νομίζω ότι θα ήταν άδικο να τιμωρήσεις εκείνους που τα έχουν καταφέρει καλά με τους νέους κανονισμούς” συμπλήρωσε ο Horner.

Η RB18 δια χειρός του ιδιοφυούς Adrian Newey είναι ένα από τα αυτοκίνητα που έχουν σχεδόν εξουδετερώσει το πρόβλημα της ταλάντωσης στις υψηλές ταχύτητες. Αντιθέτως, η W13 βρίσκεται στον αντίποδα. Σε αυτήν την φάση το μόνο που μπορεί να σκεφτεί η αρμάδα των σχεδιαστών της Mercedes για την βελτίωση της απόδοσης της W13, είναι η υποχρεωτική αύξηση της απόστασης από το έδαφος όλων των ανταγωνιστικών της μονοθέσιων.

Συγκεκαλυμμένος εκβιασμός
Η προσπάθεια της Mercedes να κερδίσει σε απόδοση δια της πλαγίας οδού δεν περιορίστηκε στις δηλώσεις του Russell όμως. Σε αυτήν συμμετείχε και ο μελλοντικός παραγωγός ταινιών, Lewis Hamilton. Ο Βρετανός παραπονιόταν για πόνους στην πλάτη του από την ταλάντωση ήδη κατά τη διάρκεια του αγώνα.

Μετά τον τερματισμό δε είχαμε και ολόκληρο σίριαλ για το εάν ο Lewis θα κατάφερνε να βγει από το μονοθέσιο του. Τα παρηγορητικά λόγια του Wolff στο teamradio και η εκατομμυριοστή συγγνώμη του Αυστριακού προς τον Hamilton προσέθεσαν στην ατμόσφαιρα αγωνίας και πόνου της σκηνής. Λίγα λεπτά μετά ήρθε και η πρώτη σοβαρή απειλή από τον Wolff.

Σε “βολική” ερώτηση για τον αν τα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο Hamilton, τον αναγκάσουν να μην αγωνιστεί στον Καναδά, ο Toto απάντησε: “Ναι, οπωσδήποτε. Δεν είναι πια μόνο μυϊκό το πρόβλημα. Μπορεί να υπάρξουν σοβαρές συνέπειες και στην σπονδυλική στήλη. Θα έχουμε -όπως πάντα- κάποιον αναπληρωματικό οδηγό στον Καναδά ώστε να διασφαλίσουμε ότι τα μονοθέσια θα είναι συνεχώς στην πίστα“.

Μάλιστα, ο επικεφαλής της Mercedes έβγαλε την ιατρική αυτή γνωμάτευση παρά το ότι -σύμφωνα με τον ίδιο- δεν είχε δει καν τον Hamilton μετά την καρό σημαία. Δεν χρειάζεται και πολλή προσπάθεια, φυσικά, για να καταλάβει κανείς τι κρύβει η δήλωση αυτή του Wolff. Τίποτε λιγότερο από έναν ωμό εκβιασμό προς την FIA και την Liberty. “Αλλάξτε τους κανονισμούς προς όφελός μας αλλιώς ο πιο δημοφιλής οδηγός στο grid δεν θα αγωνιστεί”.

Δεν αμφισβητούμε το ότι ο Hamilton πονούσε κατά τη διάρκεια του αγώνα. Άλλωστε υπήρξαν και άλλοι οδηγοί που εξέφρασαν τη δυσφορία τους για το θέμα. Δεν μπορούμε, όμως, να μην παρατηρήσουμε πως τόσο εκείνος όσο και η ομάδα του χρησιμοποίησαν τις αυξημένες επιπτώσεις του porpoising στο Baku για επικοινωνιακούς λόγους. Αυτό που πραγματικά τους απασχολεί είναι η μεγάλη διαφορά που έχουν από την κορυφή.

Το πρόβλημα είναι της Mercedes
Σίγουρα, το 2022 επεφύλασσε μία ιδιαίτερα ανώμαλη προσγείωση για την μόνιμη πρωταθλήτρια κατασκευαστών από το 2014. Δεν είναι απλώς, η υστέρηση σε απόδοση της W13. Ούτε το ότι δεν μπορούν να βρουν στο Brackley μία λύση η οποία να διορθώσει την κατάσταση. Στην Mercedes δεν έχουν εντοπίσει ακόμη καν τι φταίει για την τόσο μεγάλη απόκλιση των θεωρητικών τους προβλέψεων από την πραγματικότητα.

Το ίδιο ισχύει και για τον Hamilton. Για έναν οδηγό που είχε την τύχη από την πρώτη του χρονιά να βρεθεί σε ανταγωνιστικό μονοθέσιο, το 2022 έχει αποτελέσει μέχρι στιγμής κόλαφο. Ξεκινάει κάθε αγωνιστικό τριήμερο γνωρίζοντας ότι οι ελπίδες του για νίκη είναι ελάχιστες. Επιπλέον, ο νεαρός teammate του έχει κυριαρχήσει πλήρως μέχρι στιγμής στην εσωτερική μάχη.

Στην Ισπανία, μετά την σύγκρουση με τον Magnussen ζητούσε να εγκαταλείψει από τον 2ο γύρο κιόλας, υποτίθεται για να “κάνουν οικονομία στον κινητήρα”. Η τελική 5η του θέση εκεί και οι ύμνοι του Wolff δεν κατάφεραν να συγκαλύψουν, όμως, την πολύ αρνητική αντίδραση που είχε ο Lewis στην αρχή του αγώνα. Για όσους παρακολουθούν την F1 χωρίς παρωπίδες φυσικά.

Στο Baku η απογοήτευση των ανθρώπων της Mercedes έδωσε για πρώτη φορά τη θέση της στην απελπισία. Εξ ου και όλο το προαναφερθέν σκηνικό το οποίο, απλώς, στερείται σοβαρότητας. Η Formula 1 σίγουρα χρειάζεται μία δυνατή Mercedes. Όχι, όμως, υποκύπτοντας στα καπρίτσια της, με μία πιθανή αλλαγή κανονισμών.

Άλλωστε, όταν η Mercedes σάρωνε τις νίκες κατά την τριετία 2014-2016 δεν θυμόμαστε κάποια αλλαγή που να ευνοούσε τους ανταγωνιστές της. Το πρόβλημα είναι της γερμανικής ομάδας. Και η ίδια οφείλει να το λύσει. Χωρίς φθηνά κόλπα.


[There are no radio stations in the database]