Τράπεζες: Τα «θολά» σημεία για την εφαρμογή της ψηφιακής κάρτας εργασίας
26 Απριλίου 2022
Στη σύσταση ειδική επιτροπής για θέματα ανθρώπινου δυναμικού (HR) προχωράει η Ελληνική Ένωση Τραπεζών καθώς σειρά προκλήσεων που καλείται να αντιμετωπίσει το τραπεζικό σύστημα έχουν στο επίκεντρο τους εργαζόμενους στον τραπεζικό κλάδο.
Eνα από τα πρώτα θέματα που κληθεί να διαχειριστεί η Επιτροπή ΗR της Ελληνικής Ένωσης Τραπεζών είναι η ψηφιακή κάρτα εργασίας, που από 1 Ιουλίου 2022 θα εφαρμοστεί στις τράπεζες (και στα σούπερ μάρκετ).
Πρόκειται για την κάρτα εργασίας, που θεσμοθετήθηκε με το νόμο 4808/2021 για την Προστασία της Εργασίας, διασφαλίζει το ωράριο εργασίας και τις υπερωρίες, καθώς θα σημάνει την καθημερινή και άμεση (σε πραγματικό χρόνο) κοινοποίηση στο Πληροφοριακό Σύστημα «ΕΡΓΑΝΗ» της έναρξης και λήξης εργασίας για κάθε εργαζόμενο.
Αν και το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων γνωστοποίησε πριν από λίγες ημέρες τις βασικές προδιαγραφές υλοποίησης των νέων ρυθμίσεων, υπάρχει σειρά θεμάτων που πρέπει να διευκρινιστούν, καθώς -όπως όλοι οι κλάδοι- έτσι και ο τραπεζικός έχει τις δικές του ιδιαιτερότητες.
Ποιοι δεν έχουν ωράριο
Κατ’ αρχήν όπως εξηγούν τραπεζικές πηγές το μέτρο δεν θα είναι οριζόντιο, καθώς τα υψηλόβαθμα στελέχη έχουν ελεύθερο ωράριο. Οπως αναφέρουν για παράδειγμα ο διευθύνων σύμβουλος, ή ο ανώτερος γενικός διευθυντής μιας τράπεζας δεν μπορούν να έχουν προκαθορισμένο ωράριο «αν και πολύ θα θέλαμε, είναι τέτοια η φύση της δουλειάς που δεν το επιτρέπει»
Ενα δεύτερο ζήτημα, που δεν αφορά τα υψηλόβαθμα στελέχη, είναι αυτό εργαζομένων που βρίσκονται σε θέσεις-κλειδιά και αφορούν την ασφαλή λειτουργία της τράπεζας και των συναλλαγών.
Το πλέον χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι αυτό των εργαζόμενων στα τμήματα πληροφορικής/ψηφιακών συστημάτων (ΙΤ) και ειδικότερα εκείνων που δεν έχουν ωράριο, είναι σε «επιφυλακή» (stand by), ώστε να αντιμετωπίσουν άμεσα οποιοδήποτε πρόβλημα μπορεί να προκύψει στα συστήματα: από κυβερνοεπίθεση μέχρι… απλή βλάβη στα ΑΤΜ και στο σύστημα αποδοχής καρτών ή περιστατικά phising.
«Αυτά τα στελέχη λαμβάνουν σήμερα ένα επίδομα για να είναι stand by και να παρέμβουν όταν κριθεί απαραίτητο. Αρα θα πρέπει να διευκρινιστεί πώς θα δουλεύουν, πώς θα αμείβονται και πώς θα εφαρμόζεται η ψηφιακή κάρτα εργασίας», αναφέρει χαρακτηριστικά τραπεζικό στέλεχος.
Πιλοτική η πρώτη φάση
Η ευρωπαϊκή εμπειρία, όπως αναφέρουν παράγοντες της τραπεζικής αγοράς, έχει δείξει ότι η εφαρμογή ψηφιακής κάρτας εργασίας πρέπει να λαμβάνει υπόψη σειρά παραμέτρων, κυρίως για τους εργαζόμενους εκτός του δικτύου καταστημάτων, εκεί που τα πράγματα είναι πολύ πιο ξεκάθαρα σε ό,τι αφορά το ωράριο λειτουργίας. Με δεδομένο, μάλιστα, ότι η τηλεργασία ήρθε για να μείνει για το σύνολο της οικονομίας.
Τραπεζικά στελέχη εκτιμούν ότι σε αυτή την πρώτη φάση που για τις τράπεζες ξεκινάει την 1η Ιουλίου 2022, η εφαρμογή θα είναι πιλοτική και για συγκεκριμένα τμήματα, ώστε να εντοπιστούν άμεσα τυχόν δυσλειτουργίες.
Σε κάθε περίπτωση, την πλήρη εφαρμογή μέτρου για τα σύνολο των επιχειρήσεων την τοποθετούν από την 1η Ιανουαρίου 2023.