ΓΕΣ: Πανελλαδική έρευνα σε σχολεία με φόντο τη στελέχωση του Στρατού
16 Απριλίου 2025
ΓΕΣ: Πανελλαδική έρευνα σε σχολεία με φόντο τη στελέχωση του Στρατού
Απευθύνεται σε μαθητές από τη Γ’ Γυμνασίου έως και τη Γ’ Λυκείου και υλοποιείται εντός σχολικού ωραρίου.
Μέχρι τις 4 Μαΐου διενεργείται πανελλαδική έρευνα από το Γενικό Επιτελείο Στρατού (ΓΕΣ) σε σχολικές μονάδες Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, με στόχο, όπως αναφέρεται επισήμως, τη «χαρτογράφηση των επαγγελματικών ενδιαφερόντων των μαθητών».
Η έρευνα που απευθύνεται σε μαθητές από τη Γ’ Γυμνασίου έως και τη Γ’ Λυκείου και υλοποιείται εντός σχολικού ωραρίου, με την παρουσία εκπαιδευτικών, μέσω ηλεκτρονικής φόρμας (KoboToolbox) και φέρει την έγκριση του Υπουργείου παιδείας, έχει φέρει πληθώρα αντιδράσεων, καθώς εστιάζει σε ερωτήματα που σχετίζονται άμεσα με τη σταδιοδρομία στις Ένοπλες Δυνάμεις.
Η συμμετοχή προϋποθέτει συγκατάθεση γονέων, ενώ περιλαμβάνει ερωτήματα που επικεντρώνονται στα θετικά στοιχεία της στρατιωτικής καριέρας, όπως το κύρος, η σταθερότητα και η προσφορά στην πατρίδα, χωρίς να παρέχεται χώρος για κριτικές ή αντίθετες απόψεις.
Παρότι η δράση εντάσσεται στο πλαίσιο του επαγγελματικού προσανατολισμού, ουσιαστικά συνδέεται με την προσπάθεια των Ενόπλων Δυνάμεων να ενισχύσουν το ενδιαφέρον της νέας γενιάς για στρατιωτική σταδιοδρομία, σε μια περίοδο που διαπιστώνεται έλλειψη στελέχωσης.
Ωστόσο, ερωτήματα έχουν προκύψει και ως προς την προστασία των προσωπικών δεδομένων των μαθητών, καθώς το ερωτηματολόγιο περιλαμβάνει πληροφορίες όπως ηλικία, φύλο, περιοχή και οικογενειακό εισόδημα – στοιχεία που, σε μικρές κοινότητες, ενδέχεται να καθιστούν τις απαντήσεις ταυτοποιήσιμες.
Η απουσία ερωτήσεων που θα επέτρεπαν στους μαθητές να εκφράσουν ενδεχόμενους ενδοιασμούς ή να διατυπώσουν κριτική απέναντι στον θεσμό του στρατού, έχει επίσης σχολιαστεί έντονα. Ειδικοί τονίζουν ότι μια πραγματικά ισορροπημένη προσέγγιση θα όφειλε να περιλαμβάνει και τα «αρνητικά κίνητρα» – όπως οι δυσκολίες, η αυστηρότητα και η έλλειψη προσωπικής ελευθερίας – που ενδέχεται να αποθαρρύνουν τους νέους από το να επιλέξουν τη στρατιωτική καριέρα.
Η συγκεκριμένη παρέμβαση εντάσσεται σε ένα ευρύτερο πλαίσιο επικοινωνιακής στρατηγικής του Στρατού, με στόχο την ενίσχυση του ενδιαφέροντος των μαθητών. Όμως, για πολλούς, το ερώτημα παραμένει: Αντί να κατευθύνουν τους νέους προς έναν δρόμο, μήπως οι θεσμοί θα έπρεπε πρώτα να αφουγκραστούν γιατί τον απορρίπτουν;