Έρχονται αυξήσεις στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια έως 15%
15 Ιανουαρίου 2025
Έρχονται αυξήσεις στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια έως 15%
Με την επιβολή νέων αυστηρών κανονισμών για τις εκπομπές θείου από τον Μάιο του 2025, το κόστος των καυσίμων για την ακτοπλοΐα αναμένεται να αυξηθεί σημαντικά.
Ποιο ακριβές θα γίνουν οι μετακινήσεις μέσω της ακτοπλοΐας το επόμενο διάστημα. Οι ακτοπλόοι, σύμφωνα με όσα διαμείφθηκαν στη χθεσινή ημερίδα του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ), βλέπουν αυξήσεις τουλάχιστον 10% έως 12% το αμέσως επόμενο διάστημα, ίσως να είναι και μεγαλύτερη και να φτάσει και το 15%.
Ήδη οι Μινωικές Γραμμές του ομίλου Γκρινάλντι ανακοίνωσαν από 7ης Ιανουαρίου την επιβολή «Μεσογειακού Περιβαλλοντικού Τέλους» στη γραμμή Πειραιάς – Μήλος – Ηράκλειο, που ανέρχεται σε 2,5 ευρώ ανά γραμμικό μέτρο φορτηγού οχήματος.
Ειδικότερα, τόσο ο πρόεδρος της ΣΕΕΝ, Διονύσης Θεοδωράτος, όσο και o διευθύνων σύμβουλος της Attica Group, Πάνος Δικαίος, μιλώντας χθες στην ημερίδα των ακτοπλόων, που διεξήχθη στο Ευγενίδειο Ίδρυμα, εκτίμησαν αύξηση του λειτουργικού κόστους των ακτοπλοϊκών λόγω της υποχρεωτικής αλλαγής τύπου καυσίμου.
Από τον Μάιο του 2025, η Μεσόγειος θα χαρακτηριστεί ως Περιοχή Ελέγχου Εκπομπών Θείου (SECA), κάτι που σημαίνει ότι δεν θα επιτρέπεται η χρήση καυσίμων με υψηλή περιεκτικότητα σε θείο.
Τα ακτοπλοϊκά μέσα από 1ης Μαΐου 2025 υποχρεωτικά θα κινούνται με έναν νέο τύπου καυσίμου (ντίζελ), πολύ πιο καθαρό από τον υφιστάμενο τύπο καυσίμου, που συνιστά ένα είδος μαζούτ.
Το νέο καύσιμο περιέχει το 20% της ποσότητας του θείου που περιέχει το σημερινό και συνιστά ένα από τα μέτρα «πρασινίσματος» της διεθνούς και εγχώριας ναυτιλίας που επιβάλλουν η Κομισιόν και ο Διεθνής Οργανισμός Ναυτιλίας (IMO).
Η αλλαγή αυτή καυσίμου, σύμφωνα με τον κ. Θεοδωράτο, δεν αφήνει περιθώρια να μην υπάρξουν αυξήσεις. «Ποια είναι η διαφορά του ενός καυσίμου προ της 30ής/4 και μετά την 30ή/4;», αναρωτήθηκε ο πρόεδρος της ΣΕΕΝ. Την απάντηση την έδωσε ο ίδιος. «Με τα μέχρι τώρα δεδομένα και στοιχεία για την τιμή του νέου καυσίμου, φαίνεται ότι το 10% έως 12% είναι αυτό που θα επιφέρει μια αύξηση στους ναύλους από 1ης Μαΐου».
Ωστόσο, φαίνεται ότι δεν θα είναι μόνον αυτή η αύξηση που θα περιλάβουν φέτος τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια. Οι συλλογικές συμβάσεις πληρωμάτων που υπογράφηκαν τα τελευταία δύο χρόνια περιέλαβαν αυξήσεις 7%, οι οποίες δεν έχουν περάσει ακόμη στα ναύλα. Επίσης, τον ερχόμενο Σεπτέμβριο η ελληνική ναυτιλία ξεκινά την αποπληρωμή μέρους των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα (ETS).
Όσον αφορά το τελευταίο, η εγχώρια ναυτιλία θα πρέπει από 30 Σεπτεμβρίου 2025 να ξεκινήσει να αποζημιώνει στο σύστημα ETS (European Trading System) το 40% των ρύπων που αποβάλλει. Σταδιακά και μέχρι το 2027, η καταβαλλόμενη αποζημίωση του 40% των ρύπων θα φτάσει στο 100% των ρύπων.