Μεγάλες αλλαγές στις απουσίες των μαθητών από το νέο σχολικό έτος – Ο σημαντικός ρόλος του γονέα
15 Αυγούστου 2024
Μεγάλες αλλαγές στις απουσίες των μαθητών από το νέο σχολικό έτος – Ο σημαντικός ρόλος του γονέα
Η απόφαση του υπουργείου Παιδείας σχετικά με το νέο καθεστώς των απουσιών θα ενισχύει το ρόλο των γονέων και των κηδεμόνων και θα προβλέπει την επαναφορά των απουσιών σε αδικαιολόγητες και δικαιολογημένες.
Μαζί με τα μαθήματα που ξεκινούν την Πέμπτη 12 Σεπτεμβρίου 2024, έρχεται και η νέα υπουργική απόφαση για τις απουσίες των μαθητών Γυμνασίου και Λυκείου και φέρνει μεγάλες αλλαγές.
Η προαγωγή και η απόλυση των μαθητών εξαρτάται εκτός από την επίδοσή τους κι από την τακτική τους φοίτηση στο σχολείο κατά τη διάρκεια του διδακτικού έτους.
Το παρουσιολόγιο με την καταγραφή των απουσιών έρχεται για να δώσει λύση στο θέμα των απουσιών των μαθητών από τα σχολεία, το πλαίσιο αυστηροποιείται με πρόσχημα το bullying αναφορικά με τις ποινές για τους μαθητές και μεταξύ άλλων προχωρά σε τρεις μεγάλες αλλαγές στο θέμα των απουσιών που θα εφαρμοστούν από τον Σεπτέμβρη.
Η καταγραφή των απουσιών θα γίνεται πλέον ψηφιακά μέσω της πλατφόρμας e-Parents για άμεση ενημέρωση των γονέων σε πραγματικό χρόνο.
Ο ρόλος των γονέων και των κηδεμόνων ενισχύεται, καθώς αυτοί έχουν τη συνολική ευθύνη για την εκπλήρωση των υποχρεώσεων των μαθητών στην εκπαιδευτική διαδικασία.
Ενημέρωση και ευθύνη των γονέων
Στη νέα Υπουργική απόφαση, δίνεται μεγάλη σημασία στην ενημέρωση καθώς και στον ρόλο και την ευθύνη των γονέων, καθώς προβλέπεται ότι για την τακτική παρακολούθηση της φοίτησης των μαθητών/τριών ευθύνονται εξ ολοκλήρου οι γονείς.
Για την ενημέρωση των γονέων, θεσπίζονται αυστηρές διαδικασίες επικοινωνίας ως εξής:
Στις 25 απουσίες ο υπεύθυνος καθηγητής κάθε τμήματος, αφού ενημερώσει τον Διευθυντή του σχολείου ότι ο μαθητής συμπλήρωσε ήδη είκοσι πέντε (25) απουσίες δικαιολογημένες ή αδικαιολόγητες, είναι υποχρεωμένος να ενημερώσει τους γονείς του μαθητή άμεσα και να πληροφορηθεί τους λόγους απουσίας του με κάθε πρόσφορο μέσο, όπως με τηλεφώνημα, με μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου που αποστέλλεται από την ηλεκτρονική διεύθυνση του σχολείου προς την ηλεκτρονική διεύθυνση που έχουν δηλώσει οι γονείς στο σχολείο, στη σχετική υπεύθυνη δήλωσή τους, ή με μήνυμα στο κινητό τηλέφωνο των γονέων(SMS), ή με επιστολή.
Εάν ο μαθητής έχει απουσιάσει για τρεις συνεχόμενες ημέρες ο εκπαιδευτικός του τμήματος επικοινωνεί άμεσα με τους γονείς του μαθητή, με ηλεκτρονικό ταχυδρομείο, SMS ή με επιστολή, πληροφορείται τον λόγο των απουσιών και ενημερώνει τον Διευθυντή του σχολείου.
Μετά την πρώτη ενημέρωση των γονέων σύμφωνα με τα παραπάνω, ο εκπαιδευτικός τους ενημερώνει τις πρώτες πέντε (5) εργάσιμες ημέρες κάθε μήνα, εφόσον υπάρχει μεταβολή στον συνολικό αριθμό απουσιών. Οι γονείς ενημερώνεται και για κάθε άλλο θέμα που αφορά τη σχολική κατάσταση του μαθητή.
Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι, σε περίπτωση που η επικοινωνία με τους γονείς δεν είναι εφικτή ή εάν οι ως άνω αρνηθούν την επικοινωνία, το σχολείο έχει προβλεφθεί να λαμβάνει όλα τα απαραίτητα μέτρα, ακόμα και να αναζητήσει εξωτερική βοήθεια, αν αυτό κριθεί απαραίτητο.
Ενημέρωση αστυνομικών ή άλλων αρχών, ενδεικτικά, μπορεί να προσφύγει σε υποστηρικτικές εκπαιδευτικές δομές ή κοινωνικές υπηρεσίες καθώς και να εξετάσει την αναγκαιότητα ενημέρωσης αστυνομικών ή άλλων αρχών για την εφαρμογή της παρ. 3 του άρθρου 2 του ν. 1566/1985 (Α’ 136), όπως ισχύει.
Αυτό εν δεικνύει τη μέριμνα που υπάρχει για την ευημερία των μαθητών και την έγκαιρη αντιμετώπιση τυχόν θεμάτων που μπορεί να προκύψουν.
Βεβαίωση για λόγους υγείας: Ο γονέας για κάθε μαθητή που απουσίασε για λόγους υγείας από το Σχολείο περισσότερο από δύο μέρες, είναι υποχρεωμένος να προσκομίσει ή να αποστείλει ηλεκτρονικά το αργότερο μέχρι και τη δεκάτη εργάσιμη μέρα από την επιστροφή τουμαθητήστο Σχολείο, βεβαίωση δημόσιου νοσηλευτικού ιδρύματος ή οποιουδήποτε ιδιώτη γιατρού, που να πιστοποιεί το είδος και τη διάρκεια της ασθένειας.
Η βεβαίωση αυτή μπορεί να χρησιμεύσει ως δικαιολογητικό για τις αντίστοιχες απουσίες. Μετά την ανωτέρω προθεσμία κανένα δικαιολογητικό υποβαλλόμενο εκπρόθεσμα δεν γίνεται δεκτό σε καμία περίπτωση. Κάθε βεβαίωση υποβάλλεται μαζί με αίτηση και καταχωρίζεται στο πρωτόκολλο απαραιτήτως.
Υπεύθυνη δήλωση του γονέα/κηδεμόνα: Για τη δικαιολόγηση απουσιών δύο ημερών λόγω ασθένειας ή άλλων σοβαρών οικογενειακών λόγων αρκεί υπεύθυνη δήλωση του γονέα του μαθητή, και προσκομίζεται από τον ίδιο ή αποστέλλεται ηλεκτρονικά αποκλειστικά σε αποκλειστική προθεσμία δέκα (10) εργάσιμων ημερών μετά τη επάνοδο του μαθητή στο Σχολείο.
Με τον τρόπο αυτό τα ως άνω πρόσωπα μπορούν να δικαιολογήσουν τις απουσίες το πολύ 5 (πέντε) ημερών αθροιστικά για όλο το διδακτικό έτος.
Απουσίες μεμονωμένες ή συνεχείς: Σε καμιά περίπτωση δε θεωρούνται δικαιολογημένες απουσίες μαθητών όταν πραγματοποιούνται χωρίς την άδεια του Διευθυντή του Σχολείου σε ώρες του ημερήσιου προγράμματος λειτουργίας του Σχολείου, μεμονωμένες ή συνεχείς. Δεν προβλέπεται η ανάθεση εργασίας σε μαθητή από τον Διευθυντή της σχολικής μονάδας χωρίς την καταχώριση αδικαιολόγητης απουσίας.
Επαναλαμβανόμενες απουσίες μεμονωμένες ή συνεχείς: Όταν πραγματοποιούνται επαναλαμβανόμενες απουσίες σε ώρες του ημερήσιου προγράμματος (συμπεριλαμβανομένης της πρώτης ή τελευταίας ώρας), μεμονωμένες ή συνεχείς, χωρίς την άδεια του Διευθυντή του σχολείου, αναζητούνται οι λόγοι και πραγματοποιούνται ενέργειες παιδαγωγικού χαρακτήρα ανάλογα την περίπτωση.
Επανέρχεται η διάκριση δικαιολογημένων και αδικαιολόγητων απουσιών.
Οι απουσίες καταχωρίζονται στο Βιβλίο Φοίτησης (απουσιολόγιο), και αφού αθροιστούν κατά τετράμηνο και χαρακτηρισθούν δικαιολογημένες ή αδικαιολόγητες καταγράφονται συνολικά στα Ατομικά Δελτία των μαθητών/τριών, ώστε να γνωστοποιηθούν στους γονείς/κηδεμόνες τους.
Στην απόφαση δεν περιλαμβάνεται η “δεκαπεντάλεπτη ανοχή” την πρώτη ώρα , όπως προβλέπονταν στο αρχικό προσχέδιο.
1) Η φοίτηση χαρακτηρίζεται επαρκής ή ανεπαρκής με βάση το γενικό σύνολο των απουσιών που σημειώθηκαν κατά τη διάρκεια του διδακτικού έτους.
2) Επαρκής χαρακτηρίζεται η φοίτηση μαθητών/τριών εφόσον:
α) το σύνολο των απουσιών που σημειώθηκαν κατά το τρέχον διδακτικό έτος, ανεξάρτητα από τον λόγο στον οποίο οφείλονται, δεν υπερβαίνουν τις σαράντα (40).
β) το σύνολο των απουσιών δεν υπερβαίνει τις εκατό δεκατέσσερις (114), από τις οποίες οι πάνω από τις σαράντα (40) είναι δικαιολογημένες ή οφείλονται σε λόγους υγείας.
3) Ανεπαρκής χαρακτηρίζεται η φοίτηση μαθητή που σημείωσε πάνω από τις σαράντα (40) αδικαιολόγητες απουσίες ή πάνω από τις εκατόν δεκατέσσερις (114) εκ των οποίων οι εβδομήντα τέσσερις είναι δικαιολογημένες.
Οι μαθητές των οποίων η φοίτηση χαρακτηρίζεται ανεπαρκής είναι υποχρεωμένοι να επαναλάβουν τη φοίτηση τους στην ίδια τάξη.
Μαθητές με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες
Για μαθητές με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες η φοίτηση θεωρείται επαρκής όταν το σύνολο των επιπλέον απουσιών δεν υπερβαίνει το τριάντα τοις εκατό (30%) των προβλεπομένων από το οικείο αναλυτικό πρόγραμμα σπουδών με βάση το ωρολόγιο πρόγραμμα και οι επιπλέον από τις προβλεπόμενες κάθε φορά απουσίες οφείλονται αποδεδειγμένα στη συμμετοχή τους σε προγράμματα αποκατάστασης και θεραπείας που πιστοποιούνται από τον φορέα υλοποίησης (σύμφωνα με την παρ. 3 του άρθρου 6 του ν. 3699/2008(Α’ 199).
Παραμένουν, όπως ίσχυαν, οι προβλέψεις για τις απουσίες που εξαιρούνται κατά τον χαρακτηρισμό της φοίτησης και οι οποίες οφείλονται σε σοβαρά χρόνια προβλήματα υγείας ή και σε σοβαρά και επείγοντα περιστατικά και απαιτούν μεγάλο χρονικό διάστημα ανάρρωση.
Αθλητές/τριες
Επιπλέον, προστίθενται:
Η διευκόλυνση των μαθητών οι οποίοι ως αθλητές συμμετέχουν σε πανελλήνιους αθλητικούς αγώνες ή διεθνείς αθλητικές διοργανώσεις που έχουν εγκριθεί από αθλητικές ομοσπονδίες αναγνωρισμένες από το Υ.ΠΑΙ.Θ.Α. με τη δυνατότητα υπέρβασης του ορίου των εκατόν δεκατεσσάρων (114) απουσιών μέχρι και εβδομήντα (70) επιπλέον απουσίες.
Σε περίπτωση θανάτου συγγενούς
Η δυνατότητα να μην προσμετρώνται απουσίες μαθητών έως τριών (3) εργάσιμων ημερών σε περίπτωση θανάτου συγγενούς τους έως και β΄ βαθμού (γονείς/αδέλφια).
Σοβαρές ψυχικές παθήσεις
Η δυνατότητα ένταξης των μαθητών που πάσχουν από σοβαρές ψυχικές παθήσεις στην κατηγορία των κατ΄ιδίαν διδαχθέντων μαθητών
Σκεπτικό
Σε παγκόσμιο επίπεδο απαιτείται κατά μέσο όρο παρακολούθηση τουλάχιστον του 90% των μαθημάτων, ενώ καλή παρακολούθηση θεωρείται όταν ο μαθητής δεν ξεπερνά το 10 % απουσίας από τα μαθήματα. Στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα ακολουθείται αυτός ο κανόνας και ορίζονται οι 114 απουσίες ως όριο για την επαρκή φοίτηση.
Η ΑΔΙΠΠΔΕ στην Ετήσια Έκθεση 2019 είχε ήδη “κρούσει” τον κώδωνα του κινδύνου προς την ηγεσία του υπουργείου Παιδείας για την κατάργηση των “δικαιολογημένων” απουσιών των μαθητών, υπογραμμίζοντας τα εξής:
• Α. Απαιτείται ιδιαίτερα προσοχή να μην μετατραπεί η «επικρατούσα τιμή» σε επικρατούσα τάση, μεταξύ των μαθητών, για πλήρη «αξιοποίηση» των απουσιών που «δικαιούνται».
• Β. Αυτή η εξέλιξη θα είχε σοβαρές επιπτώσεις στους μαθητές και θα δημιουργούσε διδακτικά προβλήματα στους εκπαιδευτικούς και λειτουργικά προβλήματα στις σχολικές μονάδες.
http://www.adippde.gr/images/data/ektheseis/ekth2019.pdf
Δυστυχώς η πρόβλεψη της ΑΔΙΠΠΔΕ επιβεβαιώθηκε όπως προκύπτει από τα δεδομένα του ΥΠΑΙΘΑ για τη φοίτηση των μαθητών κατά την τελευταία δεκαετία. Ιδιαίτερα ανησυχητική εμφανίζεται η εξέλιξη της φοίτησης των μαθητών του Γυμνασίου, όπου καταγράφεται μία σταθερά ανοδική τάση με ιδιαίτερη αύξηση των απουσιών μετά το 2021.