Κυρανάκης για τα τρένα: Με επιτυχία ολοκληρώθηκαν τα πρώτα δοκιμαστικά δρομολόγια του συστήματος ETCS

27 Απριλίου 2025

Κυρανάκης για τα τρένα: Με επιτυχία ολοκληρώθηκαν τα πρώτα δοκιμαστικά δρομολόγια του συστήματος ETCS

Η πρώτη μου αποστολή είναι να μη συγκρουστούν ποτέ ξανά τρένα στην Ελλάδα

Πραγματοποιήθηκαν με επιτυχία τα πρώτα δοκιμαστικά δρομολόγια του συστήματος αυτόματης πέδησης ETCS στον ελληνικό σιδηρόδρομο, έπειτα από πολυετείς προσπάθειες, που αναμένεται να κάνει τα τρένα ασφαλέστερα, αποτρέποντας  ατυχήματα.

Τα δοκιμαστικά δρομολόγια πραγματοποιήθηκαν, παρουσία του αναπληρωτή υπουργού Μεταφορών Κωνσταντίνου Κυρανάκη, στη γραμμή Οινόη – Τιθορέα, ο οποίος τόνισε: Η πρώτη μου αποστολή είναι να μη συγκρουστούν ποτέ ξανά τρένα στην Ελλάδα

Η δοκιμή του συστήματος αυτόματης πέδησης αφορούσε περιπτώσεις υπέρβασης ορίου ταχύτητας και παραβίασης κόκκινου σηματοδότη, σε τηλεδιοικούμενα τμήματα σιδηροδρομικής γραμμής.

Σύμφωνα με πηγές του υπουργείου Μεταφορών, η δοκιμαστική λειτουργία του συστήματος ETCS ολοκληρώθηκε επιτυχώς και η αυτόματη πέδηση ενεργοποιήθηκε στις εξής περιπτώσεις:

  •    Πρώτη περίπτωση: Όταν η αμαξοστοιχία υπερέβη το καθορισμένο όριο ταχύτητας που προβλέπεται για το κάθε τμήμα της γραμμής.
  •    Δεύτερη περίπτωση: Όταν η αμαξοστοιχία έφτασε σε προειδοποιητικό σηματοδότη (πορτοκαλί φανάρι) ενεργοποιήθηκε η σταδιακή αυτόματη πέδηση (επιβράδυνση). Όταν ο μηχανοδηγός επιχείρησε να υπερβεί τα όρια ταχύτητας της ελεγχόμενης πέδησης, η αμαξοστοιχία επιβράδυνε περισσότερο έως την ακινητοποίηση.
  •    Τρίτη περίπτωση: Στη συνέχεια, ο μηχανοδηγός επανεκκίνησε και επιχείρησε να παραβιάσει τον ερυθρό σηματοδότη. Αμέσως μετά την παραβίαση, ενεργοποιήθηκε η ακαριαία πέδη και η αμαξοστοιχία ακινητοποιήθηκε πλήρως.
  •    Τέταρτη περίπτωση (λειτουργούσε ήδη, χωρίς το ETCS): Σε περίπτωση αδυναμίας εκτέλεσης καθηκόντων από μεριάς του μηχανοδηγού, υπάρχει ήδη ενεργό σύστημα αυτόματης πέδησης, 20 δευτερόλεπτα μετά την απώλεια επαφής με το πηδάλιο της καμπίνας.

Όπως αναφέρουν πηγές του υπουργείου Μεταφορών, η εγκατάσταση του ETCS επί του σιδηροδρόμου (παρατρόχιο υλικό) έχει προχωρήσει στον άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη και με τα έργα αποκατάστασης του Daniel στη Θεσσαλία που υπογράφονται τη Δευτέρα 28 Απριλίου θα ολοκληρωθεί ένα πολύ κρίσιμο μέρος του δικτύου.

Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, έχει επιταχυνθεί και η εγκατάσταση του ETCS on board (επιτρόχιο υλικό) ώστε να τα τρένα να διαλειτουργούν με τις γραμμές και να ενεργοποιείται όταν χρειάζεται η αυτόματη πέδηση. Χρονοδιάγραμμα υλοποίησης αναμένεται να ανακοινωθεί άμεσα από τον κ. Κυρανάκη στο πλαίσιο παρουσίασης του νομοσχεδίου για τον ΟΣΕ.

«Η πρώτη μου αποστολή είναι να μη συγκρουστούν ποτέ ξανά τρένα στην Ελλάδα»

Ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών, νωρίτερα αυτή την εβδομάδα, μιλώντας στην εκπομπή του Mega «Buongiorno», μίλησε μεταξύ άλλων για την κατάσταση στον ΟΣΕ και για το Ευρωπαϊκό Σύστημα Ελέγχου Αμαξοστοιχιών (ETCS), για το οποίο είχε δηλώσει τα εξής:

«Θα φέρουμε ένα σύστημα που θα είναι έτοιμο σε 3 μήνες και αύριο έχουμε την πρώτη δοκιμή. Και το οποίο με μια ειδική τεχνολογία και επίγειους σταθμούς θα μπορεί να δίνει ακρίβεια 5-15 εκατοστών. Είναι ένα τεσταρισμένο σύστημα, ελληνικό, χρησιμοποιείται αντίστοιχο και στη σεισμολογία.

Το οποίο θα βάλουμε πάνω σε όλα τα τρένα για να μπορούμε να βλέπουμε αν ένα τρένο είναι σε μια λάθος πορεία, για να προλαβαίνουμε καταστάσεις. Θα λύσει το πρόβλημα σε πολύ μεγάλο βαθμό. Αυτό παράλληλα με τα άλλα συστήματα, τηλεδιοίκηση, σηματοδότηση, ETCS.

Η τεχνολογία χρειάζεται τον ανθρώπινο παράγοντα. Αν ένας άνθρωπος στο σύστημα τηλεδιοίκησης κάνει ένα λάθος επίσης υπάρχει πρόβλημα. Αυτό το σύστημα θα το βγάλουμε σε όλο τον κόσμο ανοιχτό. Θα το βλέπετε κι εσείς, οι τηλεθεατές, ο γονιός που έχει το παιδί του στο τρένο. θα είναι προσβάσιμο για όλους.

Τα τρένα σήμερα έχουν ένα δόγμα, ότι όταν τηρείται ευλαβικά ο γενικός κανονισμός κίνησης από το προσωπικό, σταθμάρχες και μηχανοδηγούς, όλα είναι ασφαλή.

Εμένα αυτό δεν μου αρκεί. Άρα και με την προσπάθεια που έχει γίνει τα τελευταία 6 χρόνια και με τα νέα συστήματα που σας λέω σήμερα, θέλουμε να ανεβάσουμε το επίπεδο ασφάλειας.

Αν όλα ήταν καλά, ούτε αλλαγή θα είχε γίνει με τον ανασχηματισμό, ούτε θα φέρναμε έναν νόμο για να ανεβάσουμε το επίπεδο ασφάλειας, ούτε θα λέγαμε ότι χρειάζονται βαθιές αλλαγές.

Θα λέγαμε παιδιά μην ανησυχείτε όλα είναι καλά, προχωράμε. Εγώ θέλω να φτάσουμε σε ένα σημείο που θα υπάρχει ορατότητα στην ασφάλεια.

Θα μπορεί να βλέπει ο καθένας ότι τα συστήματα λειτουργούν, τα πρωτόκολλα τηρούνται, τα τρένα είναι στην τάδε τοποθεσία και ξέρει ότι η τεχνολογία αυτή βοηθάει για να αποφύγεις ένα ανθρώπινο λάθος.

Η πρώτη μου αποστολή είναι να μη συγκρουστούν ποτέ ξανά τρένα στην Ελλάδα».

Διαβάστε περισσότερα άρθρα


[There are no radio stations in the database]