ΠΣΕΟ: Οι 65αρηδες και άνω εμπλέκονται σε τροχαία κατά 16,6%
10 Φεβρουαρίου 2025
ΠΣΕΟ: Οι 65αρηδες και άνω εμπλέκονται σε τροχαία κατά 16,6%
Σταματήστε τη στοχοποίηση των ηλικιωμένων οδηγών, λέει ο Πανελλήνιος Σύλλογος Εκπαιδευτών οδήγησης.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα έρευνας που δημοσιοποίησε ο Πανελλήνιος Σύλλογος Εκπαιδευτών Οδήγησης (ΠΣΕΟ) , οι ηλικιωμένοι οδηγοί άνω των 65 ετών και άνω των 75 ετών δεν είναι ακατάλληλοι και επικίνδυνοι κατά τη διάρκεια της οδήγησης.
Μετά το τροχαίο δυστύχημα που σημειώθηκε στο Νέο Ψυχικό την προηγούμενη εβδομάδα, επανήλθε στο προσκήνιο το ζήτημα των διπλωμάτων οδήγησης των ηλικιωμένων.
![Σταματήστε την στοχοποίηση των ηλικιωμένων οδηγών!» - Typos-i.gr](https://typos-i.gr/storage/app/media/Auto/Odigos-ilikiomeni.jpg)
Υπενθυμίζεται ότι στο Νέο Ψυχικό, όχημα με οδηγό 88 γυναίκα μπήκε αντίθετα σε κόμβο και συγκρούστηκε με ένα άλλο αυτοκίνητο και δύο μοτοσικλέτες, με αποτέλεσμα να χάσει την ζωή του ένας άνθρωπος.
Σύμφωνα με την ισχύουσα ελληνική νομοθεσία δεν υπάρχει όριο ηλικίας στις άδειες οδήγησης. Ωστόσο, οι οδηγοί που είναι πάνω από 80 ετών, οφείλουν να ανανεώνουν το δίπλωμά τους κάθε δύο χρόνια περνόντας από τέσσερις γιατρούς.
Πάντως, σύμφωνα με τα αποτελέσματα έρευνας που δημοσιοποίησε ο Πανελλήνιος Σύλλογος Εκπαιδευτών Οδήγησης, οι ηλικιωμένοι οδηγοί δεν είναι ακατάλληλοι και επικίνδυνοι κατά τη διάρκεια της οδήγησης.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την έρευνα:
- Οι οδηγοί άνω των 65 ετών εμπλέκονται σε τροχαία κατά 16,6%,
- Οι οδηγοί άνω των 75 ετών εμπλέκονται σε τροχαία κατά 8,6%
Όπως επισημαίνεται, η ηλικία από μόνη της δεν αποτελεί κριτήριο για την ικανότητα οδήγησης. Υπάρχουν πολλοί ηλικιωμένοι οδηγοί που είναι εξαιρετικά προσεκτικοί και υπεύθυνοι,
ενώ αντίθετα, υπάρχουν αρκετοί νεότεροι οδηγοί που μπορεί να είναι ιδιαίτερα επικίνδυνοι.
Επιπλέον, η αυτονομία και η κινητικότητα είναι ζωτικής σημασίας για την ποιότητα ζωής των ηλικιωμένων. Πολλοί ηλικιωμένοι βασίζονται στο αυτοκίνητο για τις καθημερινές τους μετακινήσεις, ειδικά όταν δεν υπάρχουν εναλλακτικές λύσεις μετακίνησης.
Ο Πανελλήνιος Σύλλογος Εκπαιδευτών Οδήγησης προτείνει πως πρέπει οι ηλικιωμένοι οδηγοί να έχουν την ευκαιρία να αξιολογηθούν εξατομικευμένα ως προς τις οδηγικές τους ικανότητες, λαμβάνοντας υπόψη την υγεία, τη φυσική κατάσταση και τις γνωστικές τους λειτουργίες. Θα πρέπει να υπάρχουν εναλλακτικές λύσεις μετακίνησης για τους ίδιους, όπως η βελτίωση των δημόσιων συγκοινωνιών, η δημιουργία υπηρεσιών μεταφοράς για ηλικιωμένους και η υποστήριξη της χρήσης ταξί ή άλλων μέσων, προκειμένου ένας ηλικιωμένος να μπορεί να μετακινηθεί απρόσκοπτα. Παράλληλα ο Σύλλογος προτείνει να υπάρξει εκπαίδευση και ενημέρωση μέσα από τα Κέντρα Εκπαίδευσης Κινητικότητας σε όλους τους οδηγούς σχετικά με την σύγχρονη κινητικότητα, την οδική ασφάλεια και τις αλλαγές που μπορεί να επέλθουν στις ικανότητές τους με την πάροδο του χρόνου.
Ανακοίνωση, με θέμα «Σταματήστε τη στοχοποίηση των ηλικιωμένων οδηγών» εξέδωσε ο Πανελλήνιος Σύλλογος Εκπαιδευτών.
![Πότε ένας ηλικιωμένος πρέπει να «κρεμάσει» τα κλειδιά του αυτοκινήτου; - Φροντίζω](https://frontizw.gr/wp-content/uploads/2020/11/%CF%86%CF%81%CE%BF%CE%BD%CF%84%CE%B9%CE%B6%CF%89-%CE%B3%CE%B7%CF%81%CE%BF%CE%BA%CE%BF%CE%BC%CE%B5%CE%B9%CE%BF-%CE%BF%CE%B4%CE%B7%CE%B3%CE%B7%CF%83%CE%B7.jpg)
Εδώ και καιρό, ορισμένα μέσα μαζικής ενημέρωσης και μέρος της κοινωνίας βάλλουν εναντίον των ηλικιωμένων οδηγών, παρουσιάζοντάς τους ως επικίνδυνους και ακατάλληλους για οδήγηση. Αυτή η στοχοποίηση αποτελεί μια μορφή ηλικιακού ρατσισμού που πρέπει να σταματήσει άμεσα.
Τα στοιχεία εμπλοκής των ηλικιωμένων οδηγών σε τροχαία συμβάντα είναι ενδεικτική: Οι οδηγοί άνω των 65 ετών εμπλέκονται κατά 16,6%, ενώ οι οδηγοί άνω των 75 ετών κατά 8,6%
Η ηλικία από μόνη της δεν αποτελεί κριτήριο για την ικανότητα οδήγησης. Υπάρχουν πολλοί ηλικιωμένοι οδηγοί που είναι εξαιρετικά προσεκτικοί και υπεύθυνοι, ενώ αντίθετα, υπάρχουν και νεότεροι οδηγοί που μπορεί να είναι πολύ επικίνδυνοι. Η οριζόντια απαγόρευση της οδήγησης για τους ηλικιωμένους είναι άδικη και δεν λαμβάνει υπόψη τις ατομικές διαφορές και ικανότητες.
Επιπλέον, η αυτονομία και η κινητικότητα είναι ζωτικής σημασίας για την ποιότητα ζωής των ηλικιωμένων. Πολλοί ηλικιωμένοι βασίζονται στο αυτοκίνητο για τις μετακινήσεις τους, ειδικά όταν η κοινωνία δεν παρέχει εναλλακτικές λύσεις μετακίνησης. Στερούμε από τους ηλικιωμένους την αυτονομία και την ελευθερία τους απαγορεύοντάς τους να οδηγούν, όταν η ίδια η κοινωνία δεν μπορεί να τους εξασφαλίσει αξιοπρεπείς και ασφαλείς εναλλακτικές λύσεις.
Απαιτούμε από την πολιτεία και την κοινωνία να σταματήσουν τον ηλικιακό ρατσισμό και να αντιμετωπίσουν τους ηλικιωμένους οδηγούς με σεβασμό και αξιοπρέπεια.
![Ανησυχία για την αύξηση των ηλικιωμένων οδηγών την επόμενη εικοσαετία | carandmotor.gr](https://www.carandmotor.gr/sites/default/files/styles/horizontal_rectangle_small/public/2021-12/older-drivers-01.jpg?itok=wmhmttaK)
Προτείνουμε:
- Ατομική και δωρεάν αξιολόγηση: Οι ηλικιωμένοι οδηγοί να έχουν την ευκαιρία να αξιολογηθούν εξατομικευμένα ως προς τις οδηγικές τους ικανότητες, λαμβάνοντας υπόψη την υγεία, τη φυσική κατάσταση και τις γνωστικές τους λειτουργίες.
- Εναλλακτικές λύσεις: Η κοινωνία να επενδύσει σε εναλλακτικές λύσεις μετακίνησης για τους ηλικιωμένους, όπως η βελτίωση των δημόσιων συγκοινωνιών, η δημιουργία υπηρεσιών μεταφοράς για ηλικιωμένους και η υποστήριξη της χρήσης ταξί ή άλλων μέσων.
- Εκπαίδευση και ενημέρωση μέσα από τα Κέντρα Εκπαίδευσης Κινητικότητας: Στα οποία πρέπει να παρέχεται συνεχής εκπαίδευση και ενημέρωση σε όλους τους οδηγούς σχετικά με την σύγχρονη κινητικότητα την οδική ασφάλεια και τις αλλαγές που μπορεί να επέλθουν στις ικανότητές τους με την πάροδο του χρόνου.
Δυστυχώς, κάποια μέσα μαζικής ενημέρωσης, αντί να προωθούν την αντικειμενική ενημέρωση και την καταπολέμηση του ηλικιακού ρατσισμού, συχνά αναπαράγουν στερεότυπα και προκαταλήψεις εις βάρος των ηλικιωμένων οδηγών.
Σας καλούμε να συνταχθούμε στην υπεράσπιση του δικαιώματος των ηλικιωμένων να οδηγούν, υπό την προϋπόθεση ότι οι ικανότητές τους το επιτρέπουν, και να αντισταθούμε στην μάστιγα του ηλικιακού ρατσισμού.
Με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ