Αεροπορικά δυστυχήματα που συγκλόνισαν την Ελλάδα!
9 Ιουνίου 2024
Αεροπορικά δυστυχήματα που συγκλόνισαν την Ελλάδα!
Η πτήση με αεροσκάφος είναι εξαιρετικά ασφαλής. Αλλά τα αεροπορικά ταξίδια έγιναν τόσο αξιόπιστα μόνο επειδή προηγούμενα αεροπορικά δυστυχήματα ατυχήματα οδήγησαν σε κρίσιμες βελτιώσεις της ασφάλειας.
Τελικά είναι το αεροπλάνο το ασφαλέστερο μέσο μεταφοράς; Οι εντυπωσιακές στατιστικές μελέτες του Διεθνή Οργανισμού Αερομεταφορών απαντούν θετικά.
NAMC YS-11A της Ολυμπιακής Αεροπορίας
Το μοναδικό ατύχημα της Ολυμπιακής Αεροπορίας που είχε επιζώντες, έγινε τον Οκτώβριο του 1972 σε πτήση που εκτελούσε τη διαδρομή Κέρκυρα-Αθήνα.
Το σκάφος προσπάθησε να προσγειωθεί στο αεροδρόμιο των Αθηνών μέσα σε νυχτερινή καταιγίδα ενώ βρισκόταν εκτός διαδρόμου με αποτέλεσμα να προσθαλασσωθεί και λίγο μετά να βυθιστεί.
Από τους 53 επιβαίνοντες, οι 16 κατάφεραν να κολυμπήσουν μέχρι την ακτή και να σωθούν, ανάμεσα τους και ο κυβερνήτης. Είχε συζητηθεί τότε ότι ο πιλότος μπέρδεψε τα φώτα της παραλιακής με αυτά του αεροδρομίου κάτι τελικά που δεν αποδείχτηκε από τα στοιχεία.
Ωστόσο ούτε σε μηχανική βλάβη οφειλόταν η πτώση καθώς κάτι τέτοιο δεν φάνηκε στο πόρισμα για τα αίτια της πτώσης. Έτσι έχουμε μια «περίεργη» περίπτωση που και ούτε το αεροπλάνο παρουσίασε σφάλμα ούτε ο πιλότος κατηγορήθηκε για ανθρώπινο λάθος.
Πτήση 522 (HCY 522) των Κυπριακών αερογραμμών Helios Airways
Στις 14 Αυγούστου 2005 συντρίβεται στο Γραμματικό το Boeing 737 προκαλώντας την χειρότερη αεροπορική τραγωδία σε ελληνικό έδαφος. Το αεροπλάνο εκτελούσε τη διαδρομή Λάρνακα-Πράγα με ενδιάμεση στάση στην Αθήνα.
Αυτό που είδαν οι πιλότοι των F-16 μαχητικών, ήταν τους επιβάτες να φορούν τις μάσκες οξυγόνου τους και κάποιον να προσπαθεί να πάρει τον έλεγχο του αεροπλάνου κάτι που οδήγησε αρχικά στο σενάριο της αεροπειρατείας.
Αν ίσχυε αυτό, τότε τα F-16 έπρεπε να το καταρρίψουν φοβούμενοι οτι θα έπεφτε σε κατοικημένη περιοχή της Αθήνας. Τελικά το αεροπλάνο άλλαξε πορεία και πολύ σύντομα αφού του τελείωσαν τα καύσιμα, συνετρίβη στο Γραμματικό.
Αυτός που προσπαθούσε απεγνωσμένα να πάρει τον έλεγχο του Boeing ήταν ένας αεροσυνοδός που είχε πτυχίο πιλότου και ο λόγος που το έκανε ήταν επειδή συγκυβερνήτης και κυβερνήτης ήταν αναίσθητοι λόγω της απότομης αποσυμπίεσης στο εσωτερικό του αεροσκάφους.
Τα πορίσματα από το μαύρο κουτί του αεροσκάφους έδειξαν ότι υπήρχε πρόβλημα στο σύστημα του κλιματισμού και μάλιστα υπήρχε και ιστορικό παρόμοιων προβλημάτων. Μετά την ιατροδικαστική εξέταση, αποδείχθηκε ότι τα 121 θύματα ήταν όλα ζωντανά μέχρι την πρόσκρουση αλλά το πιθανότερο είναι κάποιοι να ήταν σε κατάσταση υποξίας, λόγω της έλλειψης οξυγόνου και να μην είχαν τις αισθήσεις τους.
Yakovlev Yak-42 και C130
Το Δεκέμβριο του 1997, το αεροσκάφος Γιάκοβλεφ ουκρανικής αεροπορικής εταιρίας αναχωρεί από το Κίεβο με προορισμό τη Θεσσαλονίκη και ενδιάμεσο σταθμό την Οδησσό. Το βράδυ της 17ης του Δεκέμβρη και ενώ το αεροπλάνο είχε μπει σε διαδικασία προσέγγισης, χάνεται το ίχνος του από τα ραντάρ όπως και η επικοινωνία. Το Γιάκοβλεφ έχει συντριβεί στα Πιέρια όρη παρασύροντας μαζί του 70 ανθρώπους, ανάμεσα στους οποίους 34 ελληνικής καταγωγής .
Οι καιρικές συνθήκες και πάλι κακές, εμποδίζουν την κινητοποίηση για την ανεύρεση του αεροσκάφους. Ωστόσο, οι συγγενείς των επιβατών αλλά και εθελοντές προσπαθούν να το βρουν μόνοι τους κάποιο ίχνος του. Η πολεμική αεροπορία συνεισφέρει κι αυτή στην αναζήτηση με τραγικό παρεπόμενο την πτώση ενός C-130 με πέντε άτομα πλήρωμα, μία ώρα πριν βρεθούν τελικά τα συντρίμια του Γιάκοβλεφ.
Αποδείχτηκε ότι οι κυβερνήτες του αεροπλάνου βρίσκονταν σε σύγχυση, είχαν χαθεί και ζήτησαν την συνδρομή ραντάρ προσέγγισης το οποίο το αεροδρόμιο Μακεδονία δεν διέθετε. Έτσι μετά από 18 λεπτά άσκοπων κύκλων «κάρφωσαν» το Γιάκοβλεφ στα Πιέρια όρη.
Douglas DC-6B της Ολυμπιακής Αεροπορίας
Το Δεκέμβριο του 1969, αεροπλάνο της Ολυμπιακής το οποίο ερχόταν από τα Χανιά, κατέπεσε στην Κερατέα με αποτέλεσμα τον θάνατο 90 ατόμων.
Σύμφωνα με τα στοιχεία, ο καιρός ήταν αρκετά κακός με καταιγίδες και χαμηλό βαρομετρικό που οδήγησε το αεροσκάφος στο να χάσει ύψος και να συντριβεί στο όρος Πάνειο στην περιοχή της Κερατέας λίγο πριν την προσγείωση του.
Το αεροσκάφος έκανε στην ουσία μια βουτιά, πιθανώς αφού χτυπήθηκε από ισχυρό καθοδικό ρεύμα αέρα και χτύπησε τη νότια πλαγιά της κορυφογραμμής . Η συγκεκριμένη τραγωδία είναι η πιο πολύνεκρη στα χρονικά της Ολυμπιακής αεροπορίας.
C130 Hercules (νο 748) της Πολεμικής Αεροπορίας.
Το Φεβρουάριο του 1991, μεταγωγικό αεροσκάφος τύπου C-130 της Πολεμικής Αεροπορίας απογειώνεται από το αεροδρόμιο της Ελευσίνας με προορισμό τη Νέα Αγχίαλο. Είκοσι λεπτά μετά την απογείωση του, το στίγμα του χάνεται από τα ραντάρ και δεν μαθαίνουμε την τύχη των 63 στρατιωτών παρά μόνο 4 μέρες μετά, όταν τα συντρίμμια του βρίσκονται στο χιονισμένο όρος Όθρυς.
Η τρομακτική υπόνοια, ότι κάποιοι από τους επιβάτες είχαν επιζήσει της πρόσκρουσης και θα μπορούσαν να είχαν βρεθεί ζωντανοί αν δεν είχε αργοπορήσει ο εντοπισμός του αεροπλάνου, είχε τότε συγκλονίσει την Ελλάδα. Τα σενάρια που κυκλοφορούν περιλαμβάνουν την ύπαρξη ενός άλλου αεροσκάφους άγνωστης εθνικότητας και την μεταφορά υπόπτου φορτίου (εκρηκτικών) από το μοιραίο C130.
Δεν μάθαμε ποτέ τα πραγματικά αίτια της πτώσης του στρατιωτικού αεροσκάφους καθώς η ηγεσία της Πολεμικής Αεροπορίας χαρακτήρισε ως «άκρως απόρρητο» το πόρισμα της επιτροπής διερεύνησης του ατυχήματος και δεν το έδωσε ποτέ στα δικαστήρια και στην δημοσιότητα.
Shorts SD 330 της Ολυμπιακής Αεροπλοΐας
Τον Αύγουστο του 1989, το αεροσκάφος που εκτελούσε τη διαδρομή Θεσσαλονίκη-Σάμος-Κώς προσέκρουσε στο βουνό Κέρκης της Σάμου οδηγώντας στο θάνατο τους 31 επιβαίνοντες και τα 3 άτομα του πληρώματος του. Το αεροσκάφος εξέπεμψε, είκοσι λεπτά πριν την προγραμματισμένη προσγείωση του, το τελευταίο (ακατάληπτο δυστυχώς) σήμα.
Τα συντρίμια του αεροπλάνου βρέθηκαν διασκορπισμένα στα 1370 μέτρα ύψος, τη στιγμή που ο Κέρκης έχει ύψος 1420 μέτρα. Για πενήντα μέτρα ύψος οι άνθρωποι αυτοί θα μπορούσαν και να έχουν σωθεί. Ο πιλότος σύμφωνα με συναδέλφους του ήταν εμπειρότατος στη δουλειά του και οι ειδικοί θεώρησαν ως πιθανότερη αιτία του δυστυχήματος κάποια ξαφνική βλάβη η οποία οδήγησε σχεδόν ακαριαία στην συντριβή. Σχεδόν γιατί ο πιλότος πρόλαβε δευτερόλεπτα πριν να στείλει ένα σήμα κινδύνου το οποίο έπιασε γαλλικός δορυφόρος.
Τα υπόλοιπα τα έκανε η ομίχλη που έκρυψε το βουνό το οποίο έγινε ορατό την τελευταία στιγμή. Δυστυχώς το «μαύρο κουτί» του αεροσκάφους δεν έριξε περισσότερο φως στο μυστήριο δυστύχημα καθώς δεν ήταν όπως τα κουτιά των μεγάλων αεροπλάνων που καταγράφουν δεκάδες παραμέτρους, αλλά το μόνο που κατέγραψε είναι τα 30 τελευταία λεπτά των συνομιλιών στο κόκπιτ.
Ένας βοσκός οδήγησε τους στρατιώτες στον τόπο της συντριβής. Όπως είναι κατανοητό, τα πτώματα των επιβατών ήταν αδύνατο να αναγνωριστούν (πέρα από τρία) καθώς η πρόσκρουση τα διαμέλισε και σε μερικές περιπτώσεις τα απανθράκωσε.
Αυτό που κάνει εντύπωση είναι ότι οι εφημερίδες της εποχής είχαν στα πρωτοσέλιδα τους, εικόνες με το πτώμα του αβάπτιστου βρέφους που βρέθηκε όπως και με κάποιο διαμελισμένο πτώμα. Προφανώς δεν ίσχυαν τότε οι ίδιοι νόμοι σχετικά με τις σκληρές φωτογραφίες. Εξίσου τραγικό είναι το ότι ακόμα και σήμερα μπορεί κάποιος να δεί υπολείμματα των συντριμιών στην περιοχή.