Τζένη Καρέζη: Και όμως δεν τα ξέρεις όλα για εκείνη
28 Ιουλίου 2023
Αρχοντική, επιβλητική, με αριστοκρατικό στιλ, ναζιάρικα μάτια, η Τζένη Καρέζη, μπορούσε να κάνει με την ίδια ευκολία, την κοσμική, το μαγκάκι και το αφελής κοριτσόπουλο, αποτελώντας ένα από τα ορόσημα της χρυσής εποχής του ελληνικού κινηματογράφου και θεάτρου κι όμως υπάρχουν πράγματα που δεν ξέρεις για εκείνη!
Η Τζένη Καρέζη αφοσιωνόταν. Ό,τι κι αν έκανε έδινε την ψυχή της. «Το θέατρο για ‘μένα, σημαίνει η ζωή μου ολόκληρη. Δεν μπορώ να φανταστώ τη ζωή μου χωρίς το θέατρο, μακριά από το θέατρο. Αυτό όχι. Εκεί θα πέθαινα» είχε δηλώσει σε συνέντευξή της.
Έπαιζε πολύ, αγαπούσε πολύ, ζούσε την κάθε στιγμή και όπως έλεγε κι η ίδια «Εγώ δεν είμαι για το λίγο». Ενώ, όλα έχουν γραφτεί κι ειπωθεί για τα πιο όμορφα μάτια που συνεχίζουν να μαγεύουν γενιές γενιές, αποδεικνύοντας ότι οι θρύλοι ζουν και μετά το θάνατό τους.
Η αγαπημένη ηθοποιός Τζένη Καρέζη, έφυγε από τη ζωή, 27 Ιουλίου του 1992, το πραγματικό της όνομα ήταν Ευγενία Καρπούζη.
Από Ευγενία σε Ευγενούλα, κι από Εugénie σε Τζένη!
Το όνομά της της το άλλαξε μια αδελφή μοναχή στην Ελληνογαλλική Σχολή Καλογραιών Saint Joseph που πήγαινε. Έτσι, μια ημέρα απλά της ανακοίνωσε ότι πλέον θα την φωνάζουν Τζένη από το χαϊδευτικό του Εugénie στα γαλλικά. Ο πατέρας της δεν σταμάτησε ποτέ να την φωνάζει «Ευγενούλα», ενώ ο λογοτέχνης και θεατρικός συγγραφέας, Άγγελος Τερζάκης, μετέτρεψε το επίθετο της από Καρπούζη σε Καρέζη. Και κάπως έτσι, γεννήθηκε το όνομα της μαρκίζας της μιας από τις μεγαλύτερες σταρ της Ελλάδας!
Κι όμως, γιόρταζε την ονομαστική της εορτή!
Ευγενίας της Οσιομάρτυρος την Παραμονή των Χριστουγέννων, η μητέρα της της Καρέζη, κυρία Θεώνη, έβαζε όλη της την τέχνη και μαγείρευε τις καλύτερες σπεσιαλιτέ. Λέγεται ότι όταν κάποτε είχε παραθέσει δείπνο σε άτομα από τη γαλλική πρεσβεία, της τηλεφώνησαν και της ζήτησαν να τους δανείσει τον μάγειρά της. Η Τζένη γέλασε και με το γνωστό της χιούμορ αποκάλυψε: «Λυπάμαι δεν μπορώ… Γιατί είναι η μητέρα μου».
Σχέση μίσους αγάπης με τον πατέρα της…
Οι γονείς της ήταν κι οι δύο εκπαιδευτικοί, αλλά διαμετρικά αντίθετοι χαρακτήρες. Ο Κωνσταντίνος Καρπούζης ήταν γυμνασιάρχης, μαθηματικός όπου όλα στη ζωή έπρεπε να υπάγονται σε μαθηματικούς κανόνες. Παντού κουτάκια, εξισώσεις και νούμερα. Από την άλλη, η μητέρα της, Θεώνη, δασκάλα, ήταν πιο θεωρητική της ζωής, υποστηρίζοντας την μικρή Τζένη σε κάθε της απόφαση.
Ο Καζάκος είχε δηλώσει ότι η Καρέζη του είχε εξομολογηθεί ότι ο πατέρας της, όταν έμαθε ότι αψήφησε την επιθυμία του για ακαδημαϊκές σπουδές, καθότι ήταν πάντα άριστη, εκείνος της έδωσε ένα χαστούκι λέγοντας της «Πουτάνα θα γίνεις». Τότε πήρε τη μητέρα της και έφυγαν από το σπίτι να ζήσουν οι δυο τους, κόβοντας κάθε επαφή με εκείνον. Συναντήθηκαν ξανά μετά από χρόνια, όταν είχε γεννηθεί ο γιος της. Ενώ, τις λίγες στιγμές του πατέρα της πριν πεθάνει από το ατύχημα που είχε, η αγάπη που έδειχνε γι αυτόν ήταν σχεδόν τρομακτική. Ο Καζάκος χαρακτηριστικά θυμάται “Τρέξαμε μέσα στη νύχτα και τον βρήκαμε σε ένα ράντζο. Η Τζένη άρχισε να φωνάζει να φέρουμε γιατρούς από τη Γαλλία, ήταν θέμα ωρών, όμως, της έλεγαν οι γιατροί. Το άλλο βράδυ, μετά την παράσταση, μπαίνουμε στο δωμάτιο όπου πλέον τον είχαν μεταφέρει και μέσα στο μισοσκόταδο πλησιάζουμε στο προσκεφάλι του, από τη μία μεριά η Τζένη, από την άλλη εγώ. Είχε κλειστά τα μάτια του, δεν τα άνοιξε ποτέ, και όταν η Τζένη έσκυψε επάνω του, τον άκουσα να λέει «Ευγενούλα». Μου κόπηκαν τα γόνατα, την έπιασαν τα κλάματα την Τζένη. Δεν ξαναμίλησε εκείνος»”.
Ένα αστέρι λάμπει! Η πρώτη εμφάνιση στο θέατρο
Η Τζένη Καρέζη αποφοίτησε από τη Δραματική Σχολή. Με το που τελειώνει το Εθνικό, παίζει δίπλα στη Μελίνα Μερκούρη, στην «Ωραία Ελένη» του Αντρέ Ρουσέν, και συναντιέται θεατρικά και με την Κατίνα Παξινού στο «Σπίτι της Μπερνάρντα Αλμπα» το 1954.
Η «χαμένη» γαλλική ταινία με πρωταγωνίστρια την Τζένη
Το 1965 γυρίζεται στην Ελλάδα μια φιλόδοξη γαλλική παραγωγή, με διεθνές καστ, με τίτλο ”Une balle au coeur” (Μια σφαίρα στην καρδιά). Σκηνοθέτης είναι ο Jean-Daniel Pollet και βοηθός ο Κώστας Φέρρης, ενώ τη μουσική υπογράφει ο Μίκης Θεοδωράκης.
Ο Sami Frey και η Françoise Hardy είναι το βασικό πρωταγωνιστικό δίδυμο. Η Βέρα Κρούσκα είναι η πρώτη επιλογή για τον δεύτερο βασικό γυναικείο ρόλο όμως τα γαλλικά της δεν είναι τόσο καλά και για αυτό απορρίπτεται.
Η Τζένη Καρέζη τελικά παίρνει τον ρόλο. Η ταινία προβάλλεται σε Ελλάδα και Γαλλία όμως θεωρείται εισπρακτική αποτυχία και αποσύρεται. Το 2018 βρέθηκε μία μοναδική κόπια στη Γαλλία. Η εταιρεία Carousel ανέλαβε την ψηφιακή αποκατάστασή της και προβλήθηκε σε δύο κινηματογράφους στην Αθήνα.
Η αυθόρμητη πρόταση γάμου!
«”Δεν μου λες, Γρηγόρη, αν παντρευτούμε θα έρθεις να τραγουδήσεις στον γάμο μας; ” του είπα. “Παντρέψου, εσύ ρε, και καθαρίζω εγώ” μου λέει ο Γρηγόρης Μπιθικώτσης». Με αυτά τα λόγια ο Ζάχος Χατζηφωτίου περιγράφει τον τρόπο που έκανε πρόταση γάμου στην Τζένη Καρέζη, ένα βράδυ που είχαν πάει να ακούσουν τον επονομαζόμενο και Sir του ελληνικού τραγουδιού.
Στον γάμο με τον Χατζηφωτίου ήρθε η χωροφυλακή!
Ο πρώτος γάμος της Καρέζη με τον Ζάχο Χατζηφωτίου έγινε στις 7 Μαΐου 1962, στην εκκλησία της Αγίας Φιλοθέης. Οι καλεσμένοι ήταν σύνολο 500, ενώ έξω από το χώρο είχαν μαζευτεί 5.000 άτομα. Οι δρόμοι και η κυκλοφορία είχαν κλείσει. Ενώ, οι φανατικοί θαυμαστές της έσκιζαν κομμάτια από το νυφικό! Έτσι, κλήθηκε η αστυνομία, ή χωροφυλακή όπως έλεγαν τότε, για να ανοίξει τους δρόμους, να συγκρατήσει τα πλήθη και να μπορέσει να φυγαδεύσει το ζευγάρι από την εκκλησία.
Ερωτεύτηκε τον Κώστα Καζάκο με την πρώτη ματιά!
Συναντήθηκαν τον Οκτώβριο του 1967 στα γυρίσματα της ταινίας «Κονσέρτο για πολυβόλα» και ερωτεύονται αστραπιαία, παρότι ενώ είχαν συναντηθεί πολλές φορές πριν, δεν το θυμόντουσαν. Η Καρέζη το κρατούσε κρυφό από όλους, καθώς η μάνα της την κυνηγούσε.Ο γάμος ήταν απλός. Η Τζένη πήγε στην εκκλησία με τα πόδια φορώντας μίνι νυφικό και μετά αντί δεξίωση, μαζεύτηκαν οικογενειακά στη βεράντα για φαγητό.
Νονοί του Κωνσταντίνου Καζάκου, παρά λίγο να είναι οι…Χουντικοί Παπαδόπουλος και Παττακός!
Ο ίδιος ο Κωνσταντίνος Καζάκος έχει πει γι αυτήν την περίεργη ιστορία γύρω από τη γέννηση του «Η γέννησή μου αναμενόταν κοντά στην 21η Απριλίου. Τότε, τα παιδιά που γεννιόνταν αυτή την ημέρα τα βάπτιζε ή ο Παπαδόπουλος ή ο Παττακός, και ειδικά το παιδί της Καρέζη και του Καζάκου θα έρχονταν να το βαπτίσουν με τη μία. Δεν υπήρχε καμία περίπτωση να το επιτρέψουν αυτό οι γονείς μου και είχαν καταστρώσει ολόκληρο σχέδιο για αυτή την περίπτωση, να με κρύψουν. Ευτυχώς γεννήθηκα στις 25 του μηνός». Θα ήταν τρομερή ειρωνεία αν είχε συμβεί, καθώς η Τζένη ήταν στρατευμένη με το ΚΚΕ, ενώ τα χρόνια της χούντας τόσο εκείνη όσο και ο Καζάκος είχαν κάνει φυλακή μετά το ανέβασμα της παράστασης «Το μεγάλο μας τσίρκο» του Ιάκωβου Καμπανέλλη το 1973.
Τρελαινόταν για τάβλι, μπιρίμπα και…Stratego!
Μιλώντας σε συνέντευξη για τη μητέρα του που του είχε τρομερή αδυναμία, ο Κωνσταντίνος Καζάκος αναφέρει μεταξύ άλλων «Θυμάμαι η μπιρίμπα άρεσε πολύ στη μητέρα μου. Εγώ ψιλοβαριόμουν, φαντάζομαι και ο πατέρας μου, αλλά εκείνη είχε μανία. Το αγαπημένο της παιχνίδι, βέβαια, ήταν το τάβλι. Και αυτό, επίσης, που παίζαμε όλοι μαζί ήταν το Stratego, στο οποίο γίνονταν φοβερές μάχες. Εκεί δεν με κέρδιζε κανένας».
Όπως η μητέρα της, έτσι κι εκείνη ήταν δεινή μαγείρισσα!
Της άρεσε να μαγειρεύει, αλλά και να τρώει. Ο Κωνσταντίνος Καζάκος Θυμάται «Μπουκώναμε, παχαίναμε και μετά λέγαμε “όπα, κράτει τώρα”. Πάντα στις δίαιτες όλοι μαζί. Έφτιαχνε πολλά φαγητά, από απλές ομελέτες, στραπατσάδες, μακαρονάδες μέχρι παστίτσια, μουσακάδες. Έκανε τα πάντα».
Είχε κάνει φυλακή και άνετα θα ξαναέκανε!
Η Καρέζη και ο Καζάκος, βγαίνοντας από τη φυλακή το 1973, είναι αμετανόητοι και περισσότερο πεισμωμένοι να συνεχίσουν το έργο. Όταν η αυλαία πέφτει στην πρώτη παράσταση μετά τη σύλληψη, οι θεατές ραίνουν τους ηθοποιούς με κόκκινα γαρίφαλα υπό την παρουσία δεκάδων όρθιων αστυνομικών και ασφαλιτών, με την Καρέζη να ψιθυρίζει «Ναι, μπορώ να ξανακάνω φυλακή. Αν χρειαστεί, μπορώ να ξαναπάω».
Η σχέση της με την Αλίκη.
Είχαν διαφορά δύο χρόνια. Η Τζένη ήταν μεγαλύτερη. Ήταν συμμαθήτριες, μάλιστα στο Εθνικό, ξεκίνησαν σαν κολλητές φίλες κι έγινα αντίπαλες όταν έγιναν διάσημες πρωταγωνίστριες. Η Καρέζη δεν είχε καλέσει την Αλίκη στο γάμο της με τον Χατζηφωτίου, αφού όπως θυμάται ο ίδιος «ας μη συζητήσουμε για την Αλίκη. Δεν ήταν καλό κορίτσι. Βέβαια, έφταιγε και η Καρέζη. Η Τζένη στο γάμο μας κάλεσε όλο το ελληνικό θέατρο εκτός από την Αλίκη, λέγοντας συνέχεια “Αυτή θα μου χαλάσει το γάμο”». Ενώ, συνεχίζει «Ήταν φίλες μόνο όταν πήγαιναν καλά και οι δύο. Η φιλία τους εξαρτιόταν από το πόσα εισιτήρια έκοβε η καθεμία. Στο σινεμά νικούσε η Αλίκη. Στο θέατρο ποτέ». Από την άλλη η Αλίκη είχε πει για το για το γεγονός ότι δεν ήταν καλεσμένη στο γάμο «Εγώ πάντα την προσκαλώ στις δεξιώσεις που κάνω ενώ εκείνη το αποφεύγει συστηματικά. Αν και ξέρει ότι αρέσουμε και οι δυο στον αντρικό κύκλο εγώ δεν θα τη φοβόμουνα αν διεκδικούσαμε και οι δυο τον ίδιο άντρα».
Οι σχέσεις τους αποκαταστάθηκαν όταν οι δυο πρωταγωνίστριες γέννησαν και από τότε και μετά έμειναν φίλες.
Η Καρέζη είχε δηλώσει για τη φιλία της με τη Βουγιουκλάκη στην τελευταία συνέντευξη που έδωσε σε περιοδικό πριν πεθάνει στον Παναγιώτη Τιμογιαννάκη «Για το αν έχω ανταγωνισμό με την Αλίκη Βουγιουκλάκη; Μην τα ακούς αυτά. Ποτέ δεν υπήρξε. Κάποτε εξυπηρετούσε, ειδικά στον κινηματογράφο, τις εταιρείες στο να μας μοιράζονται. Από κει και πέρα είμαστε εντελώς διαφορετικοί σαν χαρακτήρες. Αυτό όμως δεν μας εμπόδισε να έχουμε μια ωραία σχέση ανάμεσα μας».
Ενώ, μια από τις πιο συγκλονιστικές στιγμές της μεταξύ τους σχέσης ήταν όταν είδαμε την Αλίκη να σπαράζει μετά το θάνατο της Τζένης.
Έβαφε τα μαλλιά της μαύρα!
Σε αντίθεση με τις περισσότερες ενζενί εκείνης της εποχής, και φυσικά το ξανθό αντίπαλον δέος Βουγιουκλάκη, η Καρέζη γεννήθηκε ξανθιά κι έβαφε τα μαλλιά της μαύρα. Μόνο μία φορά, στις αρχές της δεκαετίας του ’60, για την παράσταση “Ένα κουτό κορίτσι”, η Τζένη Καρέζη επέστρεψε στο ξανθό.
Πίστευε ότι ήταν πεισματάρα, ισχυρογνώμων και καθόλου σέξι!
«Έχω όλα τα προσόντα που μπορούν να ενοχλήσουν έναν άντρα. Είμαι εγωίστρια, πεισματάρα, ισχυρογνώμων, κυκλοθυμική. Με άλλα λόγια, είμαι δύσκολη περίπτωση. Αλλά, αν ένας άντρας έχει το κουράγιο να περάσει απτόητος μέσα απ’ όλα αυτά τα ελαττώματά μου και περάσει το φράγμα, τότε πια δεν είμαι ούτε τόσο εγωίστρια ούτε τόσο πεισματάρα. Βασικό μου χάρισμα είναι ότι γίνομαι “πολλή παρέα” με τον άντρα που αγαπάω. Μπορώ δηλαδή να είμαι συγχρόνως και καλή φίλη. Μόνο σέξι δεν είμαι. Αυτό είναι σίγουρο, τουλάχιστον με την έννοια που κυκλοφορεί ο όρος αυτός. Άλλωστε, πιστεύω ότι οι άντρες άλλες γυναίκες βρίσκουν σέξι κι άλλες τελικά ερωτεύονται. Το αν είμαι γοητευτική δεν μπορώ να το κρίνω εγώ. Ας πούμε πως είμαι απλώς μια γυναίκα. Κρύβει τόσα πολλά αυτή η λέξη, που εμένα μου φτάνει».
15.Για το σεξ έλεγε…
«Το σεξ είναι ένα από τα ωραιότερα πράγματα στη ζωή και η βασική προϋπόθεση του έρωτα. Μπορεί ένα ζευγάρι να το συνδέουν χίλια δυο πράγματα, αλλά η βάση όλων είναι το σεξ. Έρωτας χωρίς σεξ είναι αδύνατον να υπάρξει. Δυστυχώς, όμως, υπάρχει σεξ χωρίς έρωτα. Τώρα τι σόι σεξ είναι αυτό δεν μπόρεσα ποτέ να το καταλάβω. Γιατί, για μένα, ένα από τα πιο μαγευτικά στοιχεία του σεξ είναι η ανακάλυψη του άλλου ανθρώπου. Αλλά το άλλο άτομο πρέπει να το αγαπάς για να θέλεις κάθε στιγμή να το ανακαλύπτεις. Δεν είμαι καθόλου πουριτανή, σιχαίνομαι όμως βαθύτατα τον ελεύθερο έρωτα. Αυτή η χειραφέτηση της γυναίκας, η κακώς εννοούμενη σεξουαλική ελευθερία και η εξίσωσή της με τον άντρα βρίσκω πως είναι ολέθρια. Ποτέ δεν ανακαλύπτει κανείς τον έρωτα μέσα από πολλούς ανθρώπους. Μια γυναίκα πρέπει να κρατάει τον εαυτό της για τον άνθρωπο που θα ερωτευτεί ή έστω που θα νομίσει ότι έχει ερωτευτεί και να μη σπαταλιέται. Γιατί αν «ζει τη ζωή της» έντονα, όταν θα έρθει εκείνος ο άντρας που θα ερωτευτεί πραγματικά, δεν θα έχει πια να του δώσει, παρά μόνο ένα βρόμικο κορμί και μια ακόμα πιο βρόμικη ψυχή».
Οι ρόλοι στην τηλεόραση
Στην τηλεόραση η Τζένη Καρέζη είχε παίξει μόνο σε τρεις σειρές. Μάλιστα, χρόνια αργότερα η ίδια αποκάλυψε πως είχε υπογράψει το σενάριο της σειράς «Μαρίνα Αυγέρη» και κανείς δεν το γνώριζε τότε. Η Τζένη Καρέζη συμμετείχε στις εξής σειρές: Μαρίνα Αυγέρη το 1973, Μεγάλη περιπέτεια το 1976, Μαύρη χρυσαλλίδα το 1990.
Η αγαπημένη της φράση
Αγαπημένη της φράση ήταν το «χρυσό μου» και την έλεγε πολλές φορές είτε από εκνευρισμό, είτε από αμηχανία. Μάλιστα, τη χρησιμοποιούσε τόσο πολύ που την περιλάμβανε ακόμα και στους ρόλους της. Χαρακτηριστική η ατάκα της στον Αλέκο Αλεξανδράκη στην ταινία Δεσποινίς Διευθυντής, «Αλέκο χρυσό μου σε παρακαλώ». Το «χρυσό μου» δεν ήταν στο σενάριο, το πρόσθεσε η ίδια.
Η τελευταία παράσταση
Η Τζένη Καρέζη το 1990 πρωταγωνίστησε στην τελευταία της παράσταση, στο έργο της Λούλας Αναγνωστάκη, «Διαμάντια και μπλουζ». Η παράσταση σημείωσε μεγάλη επιτυχία, τόσο καλλιτεχνική όσο και εμπορική.
Το κύκνειο άσμα μιας μεγάλης πρωταγωνίστριας. Η Ροζίτα Σώκου έγραφε τότε στην Απογευματινή για την ερμηνεία της:
«Η Καρέζη δεν αφήνει αναπνοή, λέξη, παύση, βλέμμα, χαμόγελο πικρό ή χαμόγελο γλυκό, ανεκμετάλλευτα. Όλη η γκάμα των αμέτρητων εκφράσεων που μπορεί να πάρει το πρόσωπο, τα μάτια, το στόμα μιας ηθοποιού, όλα τα έχει ρίξει στην υπηρεσία του ρόλου του δικού της σε σημείο που να προκαλεί τρόμο».
Και κάτι ακόμη…Η Τζένη είχε δίκιο όταν δήλωνε ότι συνδύαζε την κοσμική, τη μάγκισσα και το παιδάκι και τα παρακάτω βίντεο πάντα θα μας το θυμίζουν αυτό!