Καραμανλής για Τέμπη: Αγνοήθηκαν πέντε δικλίδες ασφαλείας τη μοιραία βραδιά

20 Μαρτίου 2023

Τέσσερις υπουργοί, Χρυσοχοΐδης, Σπίρτζης, Καραμανλής και Γεραπετρίτης, προσπάθησαν να ρίξουν φως στα αίτια για το δυστύχημα στα Τέμπη, με τη συζήτηση στη Βουλή να εξελίσσεται σε σκληρή κόντρα και τον πρώην υπουργό στην πρώτη του εμφάνιση μετά την τραγωδία, να κάνει λόγο για ψέματα που ακούστηκαν.

Από το βήμα της Βουλής και συγκεκριμένα της επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας, ο Κώστας Καραμανλής επεσήμανε ότι «παραιτήθηκα γιατί στον τομέα της πολιτικής μου εποπτείας συνέβη μια ανείπωτη τραγωδία, γιατί σέβομαι τον ανθρώπινο πόνο. Ούτε είχα, ούτε έχω εξάρτηση από κυβερνητική θέση». 

Υπήρχαν δικλείδες ασφαλείας το βράδυ του δυστυχήματος είπε ο κ. Καραμανλής «Δικλείδα ήταν το τοπικό σύστημα τηλεδιοίκησης που δεν χρησιμοποιήθηκε. Δικλείδα ήταν ο δεύτερος και τρίτος σταθμάρχης που δεν ήταν στις θέσεις τους. Δικλείδα ήταν ο κανονισμός ασφαλείας του ΟΣΕ που δεν εφαρμόστηκε. Δικλείδα ήταν το πώς θα έπρεπε να γίνονται οι αναγγελίες για τα δρομολόγια αλλά δεν έγιναν με τον σωστό τρόπο» σημείωσε.

Χαρακτηριστικά, ο κ. Καραμανλής τόνισε: «Με βάση όσα αναληθώς προβάλλονται, ότι δήθεν “δεν υπήρχαν δικλίδες ασφαλείας”, σημειώνω τα ακόλουθα: Υπήρχαν δικλίδες ασφαλείας. Δυστυχώς, απεδείχθησαν ανεπαρκείς. Γι’ αυτό και ενισχύονται. Όμως υπήρχαν».

Οι πέντε δικλίδες ασφαλείας που αγνοήθηκαν

Συγκεκριμένα, ο πρώην υπουργός Υποδομών και Μεταφορών ανέφερε:

  1. Δικλίδα ασφαλείας ήταν το τοπικό σύστημα τηλεδιοίκησης που υπήρχε και έπρεπε να χρησιμοποιηθεί. Όμως δεν χρησιμοποιήθηκε.
  2. Δικλίδα ασφαλείας ήταν ο δεύτερος σταθμάρχης και ο τρίτος σταθμάρχης που έπρεπε να είναι στη θέση τους. Όμως δεν ήταν.
  3. Δικλίδα ασφαλείας ήταν ο γενικός κανονισμός κινήσεως του ΟΣΕ, ο οποίος αγνοήθηκε.
  4. Δικλίδα ασφαλείας ήταν τα πρωτόκολλα για το πώς ακριβώς έπρεπε να γίνουν οι αναγγελίες για το δρομολόγιο. Όμως δεν ακολουθήθηκαν.
  5. Δικλίδα ασφαλείας ήταν ότι επί περίπου 12 λεπτά υπήρχε η δυνατότητα να δει κανείς στον πίνακα ότι το τρένο βρίσκεται σε λανθασμένη πορεία. Δυστυχώς, όμως, αυτοί που έπρεπε δεν το είδαν.

Αναφερόμενος σε παλαιότερη δήλωση για την ασφάλεια σιδηροδρομικών γραμμών, o κ. Καραμανλής είπε: «Παίζει και ξαναπαίζει δήλωσή μου αποκομμένη, αναφερόμουν σε ερώτηση του κ. Μεϊκόπουλου για το τοπικό τρενάκι του Πηλίου. Εκεί ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ που πρότεινε τον μουτζούρη να τον αναλάβει ο Δήμος ώστε το τρενάκι να είναι πιο ασφαλές, του είπα ότι το τοπικό δρομολόγιο είναι ασφαλές και κατά την άποψή μου το να παρακάμπτουμε τη ΡΑΣ και τις διαδικασίες είναι απαράδεκτο. Ωραία η μονταζιέρα από την πλευρά της αντιπολίτευσης αλλά δείτε όλο τον διάλογο».

Σχετικά με τον Ισίδωρο Ντογιάκο, ανέφερε: «Ζητάτε την παραίτηση εισαγγελέα Αρείου Πάγου για τον υιό του. Τον γνώριζα από παλιά ως δικηγόρο εκτίμησα τις δυνατότητές του. Όταν ήρθε να εργαστεί στο υπουργείο ο πατέρας του δεν ήταν εισαγγελέας και τώρα που ο πατέρας του ερευνά την υπόθεση ο υιός του δεν είναι συνεργάτης του υπουργείου», συμπληρώνοντας ότι «είχα συναντήσει εργαζόμενους και συνδικαλιστές. Αυτό που τους απασχολούσε ήταν θέματα εργασιακά και συλλογικών συμβάσεων και όχι ασφάλειας του δικτύου».

Επίσης, αναφορικά με τις ευθύνες της ΡΑΣ, τόνισε: «Η ΡΑΣ δεν είναι απλά ρυθμιστής των αγορών σιδηροδρόμων αλλά ο ρυθμιστής της ασφάλειας σύμφωνα με το νόμο. Αν κάποιος έπρεπε να μας ενημερώσει για την ασφάλεια των δικτύων αυτός ο κάποιος ήταν η ΡΑΣ. Αυτό προβλέπει ο νόμος που ψήφισε ο ΣΥΡΙΖΑ. Δεν κατηγορώ τη διοίκηση της ΡΑΣ σας λέω ποιες είναι οι αρμοδιότητες της ρυθμιστικής αρχής. Είναι ξεκάθαρο τι κάνει η ΡΑΣ και τι το υπουργείο».

Στη συνέχεια, αναφέρθηκε στον μοιραίο σταθμάρχη της Λάρισας.

«Ακούστηκε ότι ο σταθμάρχης προσλήφθηκε με ρουσφέτι. Ειλικρινά δεν κατανοώ πώς επιχειρείτε να δημιουργήσετε εντυπώσεις με αυτό το θέμα. Ανοίξαμε 18 θέσεις με κινητικότητα και παρουσιάστηκαν 2. Τι ρουσφέτι είναι αυτό; Ο νόμος περι κινητικότητας δεν έχει περιορισμό ούτε ο κανονισμός του ΟΣΕ» είπε ενώ ακολούθησε ένας έντονος διάλογος μεταξύ του Κώστα Καραμανλή, του Γιώργου Κατρούγκαλου και του Γιάννη Ραγκούση.

Κατρούγκαλος: Μην λέτε ψέματα!

Καραμανλής: Μας κρίνουν αυτοί που μας βλέπουν.

Κατρούγκαλος: Αφήστε με να σας εξηγήσω γιατί λέτε ψέματα.

Ραγκούσης: Έως 48 έτη προβλέπεται για μετάταξη. Λέτε ψέματα. Δεν μπορείτε να λέτε ότι δεν υπήρχε ηλικιακό όριο!

Καραμανλής: Να συνεχίσω, σας παρακαλώ…

Ραγκούσης: Να μην συνεχίσεις να λες ψέματα.

Καραμανλής: …πώς εκπαιδεύτηκε ο σταθμάρχης. Η εκπαίδευσή του διήρκησε πάνω από 6 μήνες. Ίδιες διαδικασίες που ίσχυαν επι ΣΥΡΙΖΑ. Πέρασαν θεωρητικές και πρακτικές εξετάσεις με διαδικασία εγκεκριμένη από την ΡΑΣ. Η εκπαίδευση έγινε κανονικά, δεν υπήρξε πρόβλημα για μετατάξεις γιατί ο νόμος για κινητικότητα δεν προβλέπει όρια ηλικίας.

Ραγκούσης: Δεν υπάρχει αυτό που κάνετε.

Καραμανλής: Οσο και αν φωνάζετε, δεν μπορείτε να αντιστρέψετε την πραγματικότητα. Ο νόμος για την κινητικότητα δεν έχει όριο ηλικίας και ο κανονισμός του ΟΣΕ δεν προβλέπει ηλικιακά όρια

Ραγκούσης: Αυτόν τον κανονισμό τον φτιάξατε μετά την μετάταξη του συγκεκριμένου υπαλλήλου

Καραμανλής: Εγώ δεν έχω φτιάξει κανένα κανονισμό. Η ΡΑΣ με όψιμο τρόπο για το θέμα εκπαίδευσης έρχεται κατόπιν εορτής και λέει ότι η εκπαίδευση ήταν προβληματική. Εχει αντίφαση αυτό. Δεν μπορεί από τη μια να εγκρίνεις το πλαίσιο της εκπαίδευσης και να έρχεσαι μετά το δυστύχημα και να λες ότι η εκπαίδευση δεν είναι καλή.

«Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ζήτησε τα χρήματα για τις καθυστερήσεις στην υλοποίηση του έργου. Η Προειδοποιητική επιστολή του πρόεδρου για το σύστημα ασφάλειας δεν θέτει ζήτημα ασφάλειας για την παρούσα κατάσταση αλλά για το μέλλον εφόσον ολοκληρώνονταν τα έργα» πρόσθεσε ο κ. Καραμανλής.

Και συμπλήρωσε: «Έκανα μια ειλικρινή προσπάθεια να κρατήσω τους τόνους όσο πιο χαμηλά γίνεται παρά τις απίστευτες προκλήσεις που έγιναν εδώ μέσα γιατί δεν θα βοηθούσε η πολιτική αντιπαράθεση. Το τι έγινε και τι όχι με την 717 είναι πλέον ξεκάθαρο. Υπήρχαν δικλίδες ασφάλειας και πρωτόκολλα ασφάλειας. Υπήρχαν. Δυστυχώς, το βράδυ εκείνο δεν ακολουθήθηκαν:

– Είχε την δυνατότητα ο σταθμάρχης να χαράξει την διαδρομή ηλεκτρονικά. Αυτό είναι δεδομένο. Επέλεξε να το κάνει χειροκίνητα. Ήταν υποχρέωσή του βάσει κανονισμού καθώς εκεί υπήρχε ηλεκτρονικό σύστημα παρακολούθησης, τοπικό σύστημα τηλεδιοίκησης. Δεν το έκανε. Εκανε την χαραξη χειροκίνητα το έκανε λάθος έδωσε εντολή παραβίασης κόκκινου σηματοδότηση και έβαλε το τρένο σε λάθος πορεία

– Όφειλε να έχει επικοινωνία με μηχανοδηγούς. Δεν το έκανε

– Δεν εφαρμόστηκε ο Γενικός Κανονισμός Κινήσεως του ΟΣΕ

– Ο σταθμάρχης έβλεπε για 12 λεπτά την πορεία του τρένου και δεν κατάφερε να σταματήσει το μοιραίο

– Το χειρότερο που αποτυπώνει την παθογένεια είναι ότι εκεί έπρεπε να υπάρχουν άλλοι 2 σταθμάρχες εως τις 11, οι οποίοι έφυγαν πιο νωρίς».

«Παραιτήθηκα αναλαμβάνοντας την πολιτική ευθύνη. Μπορεί να υπάρχουν διοικητικές και διαχειριστικές ευθύνες και θα το κρίνει η δικαιοσύνη και εγώ είμαι στη διάθεση της δικαιοσύνης για να καταθέσω την αποψη μου. Αυτά είναι τα γεγονότα, όπως εγώ τα πιστεύω και τα καταθέτω με ειλικρίνεια» επανέλαβε ο πρώην υπουργός Μεταφορών και Υποδομών και στο τέλος, κατέληξε: «Εγώ θα είμαι παρών στον δημόσιο διάλογο, αποστροφή την οποία οι συμμετέχοντες αποπειράθηκαν να ερμηνεύσουν σαν πιθανή τοποθέτησή μου για το αν διατίθεμαι να διεκδικήσω τη θέση μου στη Βουλή».

πηγη eleftherostypos.gr


[There are no radio stations in the database]