Γαλλία: Διαφήμιση συνδέει την επικίνδυνη οδήγηση με την… «τοξική αρρενωπότητα»
8 Φεβρουαρίου 2023
Μια ανατρεπτική διαφήμιση που ενοχοποιεί – εμμέσως πλην σαφώς – τους άνδρες για τα περισσότερα τροχαία ατυχήματα και δυστυχήματα στη Γαλλία, κυκλοφορεί από σήμερα στο διαδίκτυο και τους κινηματογράφους της χώρας.
«Η τοξική αρρενωπότητα τροφοδοτεί την επικίνδυνη οδήγηση όπως το αλκοόλ», αναφέρει, μεταξύ άλλων, το βίντεο που προβάλλεται στο πλαίσιο της εκστρατείας για την οδική ασφάλεια που προωθεί η κυβέρνηση Μακρόν.
«Ταχύτητα, αλκοόλ, ναρκωτικά, κόπωση… κι αν χρειαστεί να προσθέσουμε την αρρενωπότητα;» διερωτάται ο φορέας Οδικής Ασφάλειας της Γαλλίας, όπως σχολιάζει η εφημερίδα «Guardian».
Στη Γαλλία, με βάση τα στατιστικά στοιχεία του υπουργείου Μεταφορών, το 2022, το 78% των νεκρών σε τροχαία δυστυχήματα ήταν άνδρες, ένα ποσοστό που δεν απέχει και πολύ από τον μέσο όρο στην ΕΕ. Η εκστρατεία ευαισθητοποίησης για την οδική ασφάλεια στη Γαλλία επικεντρώνεται στο ρόλο του φύλου πίσω από το τιμόνι – αν είσαι άνδρας ή γυναίκα- προειδοποιώντας, για πρώτη φορά, ότι η τοξική αρρενωπότητα μπορεί να είναι εξίσου σημαντικός παράγοντας με την ταχύτητα, το αλκοόλ, τα ναρκωτικά και την κόπωση για την πρόκληση θανατηφόρων τροχαίων, αναφέρει το βρετανικό δημοσίευμα.
Στο βίντεο της καμπάνιας δίνεται έμφαση στην ευαίσθητη πλευρά των αντρών. Για παράδειγμα, στο σχετικό βίντεο κάποια στιγμή απεικονίζεται ένας άνδρας να κρατάει τον νεογέννητο γιο του, εμφανώς συγκινημένος, σε αντίθεση με τα φαλλοκρατικά στερεότυπα που ενισχύουν την ανδρεία, όπου δεν χωρούν συναισθήματα.
Στον κατάλογο των παραγόντων που συνήθως οδηγούν σε τροχαία ατυχήματα, ο γαλλικός φορέας οδικής ασφάλειας εξηγεί ότι, εκτός από την ταχύτητα, το αλκοόλ, τα ναρκωτικά, την κόπωση, θα πρέπει ίσως να συμπεριληφθεί και η αρρενωπότητα, λαμβάνοντας υπόψη τα στατιστικά στοιχεία για τη γηραιά αλβιώνα που καθιστούν υπεύθυνους κυρίως τους άνδρες για τα τροχαία ατυχήματα και δυστυχήματα.
Από τους Γάλλους οδηγούς, ηλικίας 18 – 24 ετών, το 78% αυτών που έχασαν την ζωή τους το 2022 ήταν άνδρες. Επιπλέον, το 84% των ατόμων που φέρεται να προκάλεσαν τροχαία ατυχήματα ήταν άνδρες. Αλλά και το 93% των μεθυσμένων οδηγών που ενεπλάκησαν σε τροχαίο ατύχημα, ήταν άνδρες.
Από την πλευρά της, η Φλοράνς Γκιγιόμ, εκπρόσωπος της κυβέρνησης για την οδική ασφάλεια στη Γαλλία, τονίζει ότι η εκστρατεία της κυβέρνησης δεν έχει στόχο να στιγματίσει γενικά την κατηγορία των ανδρών. «Θέλει να παροτρύνει τους άνδρες να προσέξουν τη συμπεριφορά τους στο τιμόνι», όπως λέει. Η ίδια υποστηρίζει ότι ο αριθμός των ανδρών που πεθαίνουν στο τιμόνι είναι ένα σοβαρό ζήτημα και «δεν σημαίνει ότι όλοι οι άνδρες είναι κακοί οδηγοί».
«Αυτό δεν είναι αλήθεια. Αντιθέτως», λέει, «ότι η κοινωνία θα πρέπει να εξετάσει βαθύτερα συμπεριφορές όπως, η ανάληψη κινδύνων ή οι πιέσεις σε ορισμένους άνδρες να δείξουν ότι μπορούν να οδηγήσουν πιο γρήγορα ή να επιδιώξουν να δείξουν την κυριαρχία τους στην άσφαλτο». «Το μήνυμα της καμπάνιας του σχετικού βίντεο αφορά την ευαισθητοποίηση των ανδρών να αντισταθούν στην κοινωνική πίεση», υπογραμμίζει η Γαλλίδα εκρόσωπος και παραπέμπει στο μήνυμα που στέλνει ο νεαρός άνδρας στον νεογέννητο γιο του. «Δεν χρειάζεται να κάνεις αυτό που περιμένουν οι άλλοι από έναν άντρα», ακούγεται η φωνή ενός νεαρού πατέρα στον νεογέννητο γιο του που τον κρατά στην αγκαλιά του».
Στο μεταξύ, ο Γάλλος κοινωνιολόγος Αλέν Μεργκιέ εκπόνησε μια μελέτη για τον ανδρισμό και την οδήγηση σε όλες τις ηλικιακές ομάδες:
«Είναι εντυπωσιακό το πώς ορισμένα στερεότυπα μεταφέρονται επίμονα από πατέρα σε γιο, συμπεριλαμβανομένου του αυτοκινήτου ως συμβολικού αντικειμένου αρρενωπότητας, ανδρικής ταυτότητας και ανδρείας. Αυτό δεν εξετάζεται πολύ και όμως μπορούμε να δούμε τον εκτεταμένο αντίκτυπο στα τροχαία ατυχήματα», επισημαίνει ο Μεργκιέ σχολιάζοντας τα πορίσματα της έρευνάς του: «Ορισμένα αγόρια και άντρες έχουν διδαχθεί από την παιδική τους ηλικία ότι το αυτοκίνητο ήταν το σύμβολό τους και ότι, μέσω της οδήγησης, μπορούσαν να υπερασπίσουν τον ανδρισμό τους».
Ο Γάλλος κοινωνιολόγος υπογραμμίζει επίσης πως η πολιτιστική αντίληψη ότι τα αγόρια και οι άνδρες είναι ενστικτωδώς «πολύ εξοικειωμένοι» με τα αυτοκίνητα, μπορεί γρήγορα να οδηγήσει στην υπόθεση ότι οι άνδρες από ένστικτο «ξέρουν να οδηγούν», κάτι που μπορεί να επιφέρει υπερβολική αυτοπεποίθηση σε επικίνδυνες καταστάσεις. «Θα μπορούσε να οδηγήσει στην αίσθηση ότι ένας άνδρας πρέπει να αποδείξει τον εαυτό του οδηγώντας ένα αυτοκίνητο πατώντας γκάζι ή ξεπερνώντας ακόμη και το όριο ταχύτητας για να δείξει ότι “είναι πραγματικός άντρας”», προσθέτει.
«Το ένστικτο ορισμένων ανδρών οδηγών να αγωνιστούν να ξεπεράσουν τα αυτοκίνητα που τους προσπερνούν προέρχεται από την αίσθηση ορισμένων ανθρώπων ότι η αρρενωπότητα πρέπει να προστατευτεί για να μην θεωρηθεί εύθραυστη ή ευάλωτη», αναφέρει χαρακτηριστικά, εξαίροντας παράλληλα την σπουδαιότητα της γαλλικής εκστατείας για την οδική ασφάλεια.
«Αυτό που είναι σημαντικό γι’ αυτήν την εκστρατεία είναι ότι δεν στιγματίζει τους άνδρες, προτείνει ένα άλλο όραμα για τους άνδρες και την αρρενωπότητα, που δεν αφορά την αντιπαράθεση ή την επιθετικότητα, αλλά την ευαισθησία», τονίζει ο Γάλλος κοινωνιολόγος.