Ανάσα στην ενέργεια: Τα ευχάριστα νέα για το φυσικό αέριο και ρεύμα και τα καύσιμα που προβληματίζουν

1 Νοεμβρίου 2022

Με καλούς οιωνούς ξεκινά ο Νοέμβριος καθώς τόσο οι τιμές του ρεύματος όσο και οι διεθνείς τιμές στο πετρέλαιο είναι διαρκώς μειούμενες.

Όσο ο καιρός παραμένει σύμμαχος οι πολίτες δεν έχουν να φοβούνται για το εάν θα ανάψουν θέρμανση. Πού κυμαίνονται οι τιμές σε πετρέλαιο, ρεύμα, φυσικό αέριο.

Πετρέλαιο

Πέρα από την επιδότηση στην “πηγή” από το κράτος που φτάνει τα 25 λεπτά το λίτρο και ισχύει μέχρι τέλος του χρόνου αλλά και το επίδομα θέρμανσης του οποίου η πλατφόρμα αναμένεται να ανοίξει στα μέσα του μήνα οι εκπτώσεις των εταιρειών παραγωγής και εμπορίας συνεχίζονται. Με απόφασή της η HELLENiQ ENERGY παρατείνει έως τις 15 Νοεμβρίου την έκπτωση (6 λεπτά προ ΦΠΑ ή 7,5 λεπτά με ΦΠΑ, ανά λίτρο) στις εταιρείες εμπορίας που προμηθεύονται πετρέλαιο θέρμανσης από τα διυλιστήρια των ΕΛΠΕ.

Την ίδια ώρα, οπως τονίζεται , παραμένει σε ισχύ έως τις 21 Νοεμβρίου η επιπλέον έκπτωση 5% από επιλεγμένα πρατήρια ΕΚΟ, επί της τρέχουσας τιμής. Για ολόκληρη τη σεζόν ισχύουν και οι 12 άτοκες δόσεις για πιστωτικές κάρτες όλων των ελληνικών τραπεζών.

Αναμένεται, δε, και ανάλογη κίνησης από την Motor Oil και τις εμπορικές εταιρίες του ομίλου της (Cyclon, Avin, Shell).Σημειώνεται ότι στην περιοχή του 1,389 ευρώ ανα λίτρο κινείται η μέση πανελλαδική τιμή μετά τις εκπτώσεις των εταιρειών και της επιδότησης στην πηγή για το πετρέλαιο θέρμανσης.

Σε συνδυασμό, δε, με την υποχώρηση της διεθνούς τιμής του πετρελαίου θέρμανσης (γύρω στο 5% χθες), δημιουργούνται οι συνθήκες για πίεση της λιανικής τιμής ως τα 1,30 ευρώ.

Καύσιμα κίνησης

Στα καύσιμα κίνησης η εικόνα δεν είναι καλή δεδομένου ότι τόσο η τιμή της αμόλυβδης και του πετρελαίου παραμένει γύρω από τα δύο ευρώ.

Επίσης και στην Ευρώπη τα πράγματα παραμένεουν δύσκολα αν και κάπως καλύτερα στο φόντο βέβαια και των ανησυχιών για το τι θα συμβεί από το νέο έτος οπότε και θα ξεκινήσει το εμπάργκο στο ρωσικό πετρέλαιο. Έτσι με βάση διαθέσιμα συγκριτικά στοιχεία (Weekly Oil Bulletin) στο σύνολο της Ευρωζώνης η μέση τιμή της αμόλυβδης διαμορφώνεται στα 1,86 ευρώ. Η μέση τιμή του diesel κίνησης βρίσκεται, όμως, πάνω από τα 2 ευρώ.

Πάντως προς ώρας παραμένει στο “συρτάρι” η όποια κίνησης επαναφοράς της επιδότησης στο diesel κίνησης, κάτι που ανάλογα με τις εξελίξεις θα εξεταστεί εκ νέου, στο φόντο και των δημοσιονομικών δεδομένων καθώς το μέτρο έχει μηναίο κόστος στα 35 εκ ευρώ.

Στο ρεύμα

Παράλληλα καλά είναι τα νέα στο μέτωπο του ρεύματος παρά το ότι το φυσικό αέριο καταγράφει εβδομαδιαία άνοδο 23,8% όντας πάνω από τα 123 ευρώ ανά θερμική μεγαβατώρα στον Ολλανδικό Δείκτη TTF.

Στα 148,40 ευρώ/MWh διαμορφώθηκε η Τιμή Εκκαθάρισης Αγοράς (ΤΕΑ) της Αγοράς Επόμενης Ημέρας για σήμερα Τρίτη 1/11/2022 με την τιμή να υποχωρεί 11% σε σχέση με την προηγούμενη ημέρα.

Η υψηλότερη τιμή στη διάρκεια του 24ώρου διαμορφώθηκε στα 318,95 ευρώ/MWh ενώ το χαμηλό του 24ωρου διαμορφώθηκε στα 80,88 ευρώ/MWh.

Φυσικό αέριο

Η τιμή των ευρωπαϊκών συμβολαίων φυσικού αερίου έχει υποχωρήσει κατά 20% από την περασμένη Πέμπτη, ενώ σημειώνει πτώση πάνω από 70% από τότε που κατέγραψε ιστορικό ρεκόρ, στα τέλη Αυγούστου.

Οι τιμές έγιναν αρνητικές λόγω της υπερτροφοδοσίας του δικτύου, δήλωσε στο CNN ο Tomas Marzec-Manser, επικεφαλής της ανάλυσης αερίου της Independent Commodity Intelligence Services (ICIS).

Πρόκειται για μια τεράστια έκπληξη για την Ευρώπη, όπου νοικοκυριά και επιχειρήσεις έχουν δει τεράστιες αυξήσεις στους ενεργειακούς λογαριασμούς τους.

Ο Massimo Di Odoardo, αναλυτής για το φυσικό αέριο και το LNG στη Wood Mackenzie, λέει ότι ο ασυνήθιστα ήπιος καιρός είναι σε μεγάλο βαθμό υπεύθυνος για τη δραματική στροφή της αγοράς.

Σε χώρες όπως η Ιταλία, η Ισπανία, η Γαλλία, βλέπουμε θερμοκρασίες και κατανάλωση αερίου πιο κοντά στα επίπεδα του Αυγούστου με αρχές Σεπτεμβρίου, είπε στο CNN. Ακόμη και σε Σκανδιναβικές χώρες, στο Ηνωμένο Βασίλειο και στη Γερμανία, η κατανάλωση είναι πολύ κάτω από τον μέσο όρο για αυτήν την περίοδο του χρόνου, πρόσθεσε.

Η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει δημιουργήσει επίσης σημαντικά αποθέματα ασφαλείας, καθώς οι αποθήκες είναι πλέον σχεδόν κατά 94% γεμάτες, σύμφωνα με στοιχεία της Gas Infrastructure Europe. Αυτό είναι πολύ πάνω από τον στόχο του 80% που έχουν θέσει οι χώρες έως τον Νοέμβριο.

Οι προσπάθειες της Ευρώπης να εξασφαλίσει όσο το δυνατόν περισσότερα καύσιμα εν όψει του χειμώνα προκάλεσαν συσσώρευση δεξαμενόπλοιων LNG στα ευρωπαϊκά λιμάνια, με το πρόβλημα στην εκφόρτωση να επιδεινώνεται από την έλλειψη τερματικών σταθμών εισαγωγής LNG.


[There are no radio stations in the database]