Κώστας Λυκαβηττός | Ο φωτογράφος δρόμου με την ασυναγώνιστη ματιά
10 Σεπτεμβρίου 2022
Αγαπητοί αναγνώστες,
Ξεκινάμε δυναμικά και δημιουργικά τη νέα σεζόν εδώ στον planetwebradio.gr, έπειτα από τις καλοκαιρινές μας διακοπές. Ελπίζω να περάσατε μοναδικές στιγμές και να γεμίσατε τις μπαταρίες σας.
Σε αυτό το άρθρο θα γνωρίσουμε έναν από τους καλύτερους φωτογράφους δρόμου και καλλιτεχνικού γυμνού στην Ελλάδα.
Πρόκειται για έναν καλλιτέχνη με μια ασύγκριτη “αλήτικη” ματιά, εξαιρετικά κάδρα και βάση στη λεπτομέρεια. Αυτός δεν είναι άλλος από τον Κώστα Λυκαβηττό.
Έχει συνεργαστεί με πάρα πολλούς καλλιτέχνες και οι φωτογραφίες του έχουν ταξιδέψει στο εξωτερικό αλλά και έχουν φιλοξενηθεί σε πολλά site. Στη δουλειά του είναι αυστηρός και ολιγομίλητος όμως με ένα του κλικ το αποτέλεσμα μιλάει από μόνο του!
Ο Κώστας Λυκαβηττός είναι ωστόσο δάσκαλος και είναι αυτός που με έμαθε την τέχνη της φωτογραφίας και τα μυστικά της. Είναι ο μέντορας μου και φυσικά ο άνθρωπος που πίστεψε στο πάθος και το ταλέντο μου. Πάμε λοιπόν να το γνωρίσετε και εσείς και να διαβάσετε τι μου είπε στη συνέντευξη εφ όλης της ύλης.
Δάσκαλε θέλω να μας πεις λίγα λόγια για εσένα και πώς ξεκίνησες το ταξίδι σου στη φωτογραφία . Τι ήταν αυτό που σε έκανε να στραφείς στην τέχνη ?
Ασχολούμαι με την φωτογραφία τα τελευταία τριάντα χρόνια. Από πάντα ήταν μια εσωτερική ανάγκη μου. Το πάγωμα μιας εικόνας που μας ξυπνά μνήμες πάντα με γοήτευε. Αναφέρομαι στην φωτογραφία δρόμου όπου σκηνικό και εικονιζόμενοι μας είναι άγνωστοι. Πορτραίτα ανθρώπων που δεν ξέρουμε τίποτα για αυτούς, μας είναι παντελώς άγνωστοι. Η φωτογραφία δρόμου μας προτείνει μία εικόνα και ο θεατής στη συνέχεια φτιάχνει την δική του αφήγηση. Σενάρια που σίγουρα εμπεριέχουν και κάποιο κομμάτι της προσωπικότητας του καθενός. Αυτή η αφηγηματικότητα της φωτογραφίας είναι που με ενδιαφέρει.
Η ματιά σου είναι ιδιαίτερη και πολλές φορές καυστική. Εμπεριέχει πολύ καλό χιούμορ και προχωρημένη φιλοσοφία . Θεωρείς αυτά τα στοιχεία σε στερέωσαν στον χώρο της φωτογραφίας ? Υπήρξαν φορές που κάποια κλικ σου δημιούργησαν αντιδράσεις κυρίως το γυμνό και το street photography ?
Η φωτογραφία δρόμου είναι παρεξηγημένη. Ναι, η δουλειά μου είναι αρκετές φορές καυστική και με αρκετές δόσεις χιούμορ χωρίς βέβαια να θίγω κάποιον. Βασικό της στοιχείο είναι να έχει ένα αυθόρμητο αποτέλεσμα. Χρειάζεται ιδιαίτερη τεχνική, πρέπει να περνάς απαρατήρητος. Επίσης αποφεύγονται οι συζητήσεις με τον φωτογραφιζόμενο καθώς θα επηρεάσει τον αυθορμητισμό στο αποτέλεσμα. Όσον αφορά το γυμνό ποτέ δεν είχα κάποιο πρόβλημα ή αντίδραση. Φροντίζω να είμαι ιδιαίτερα προσεκτικός. Η φωτογράφιση γίνεται με την συναίνεση του μοντέλου, υπάρχει πάντα model release. Επίσης πάντα παρίσταται και κάποιο τρίτο άτομο στην φωτογράφιση, όπως ένα συγγενικό πρόσωπο του μοντέλου ή κάποιος βοηθός.
Στην φωτογραφία δρόμου υπάρχουν πολλοί που δεν θέλουν να φωτογραφηθούν. Είναι περίπλοκη η διαχείριση της κατάστασης. Η φωτογραφία δρόμου εμπεριέχει μια ταυτολογία, είναι “δρόμος”, όλα είναι ανοιχτά για το τι θα συμβεί. Το σημαντικό είναι να μην γίνεσαι αντιληπτός, να είσαι γρήγορος και να αφιερώνεσαι στο θέμα σου.
Ποιές είναι οι σημαντικότερες δουλειές που έχεις κάνει ? Ανέφερε μας κάποια πρόσωπα που έχεις φωτογραφήσει . Κατά τη γνώμη σου τι είναι αυτό που κάνει μια φωτογραφία να ξεχωρίσει ?
Η θεατρική φωτογραφία και η αεροφωτογραφία από ελικόπτερο που είναι αρκετά ριψοκίνδυνη είναι θεματικές που με έχουν απασχολήσει επίσης στην καλλιτεχνική μου πορεία. Έχω φωτογραφίσει αρκετό κόσμο όπως ο Νίκος Κούνδουρος, ο Βασίλης Λέκας, ο Ερρίκος Λίτσης, ο Βούρος, η Τζένη Ρουσσέα. Το σημαντικό σε μία φωτογραφία όπως και σε κάθε έργο τέχνης είναι να υπάρχει συνέπεια φόρμας και περιεχομένου. Η τέχνη είναι μία τροπολογική γλώσσα όπου η επιλογή του μέσου και η ιδέα που εμπεριέχεται σε αυτό να μεταφέρουν το έργο σε μια ποιητική διάσταση.
Ως δάσκαλος θεωρείς πώς το επίπεδο γνώσεων στην Ελλάδα όσον αφορά τη φωτογραφία είναι υψηλό ? Μπορεί κάποιος ή κάποια που αγαπά τη φωτογραφία σπουδάζοντας στην χώρα μας να κάνει καριέρα στο εξωτερικό ?
Η Ελλάδα δυστυχώς είτε μας αρέσει ή όχι είναι μία περιφέρεια. Δεν έχει τα προνόμια που μπορεί να προσφέρει μια μητρόπολη όπως η Νέα Υόρκη ή το Λονδίνο. Αυτό όμως αφορά την αγορά εργασίας. Σε επίπεδο σπουδών η Ελλάδα έχει εξαιρετικές σχολές. Κάποιος που αγαπά την φωτογραφία και θέλει να κάνει καριέρα στο εξωτερικό καλό θα ήταν να συνέχιζε τις σπουδές του στην χώρα που θα τον ενδιέφερε να κάνει καριέρα.
Θέλω να πεις στα νέα παιδιά που θέλουν να ξεκινήσουν το ταξίδι τους στον κόσμο της φωτογραφίας τι εφόδια θα πρέπει να έχουν και τι πρέπει να προσέξουν.
Η διαρκής ενασχόληση με την φωτογραφία καθώς και η ανατροφοδότηση της δουλειάς από άλλους συναδέλφους μπορούν να εξελίσσουν σημαντικά την δουλειά κάποιου. Πέρα από αυτά, στις μέρες μας δεν χρειάζεται απλά να είσαι ένας καλός φωτογράφος. Πλέον, πρέπει να είσαι πολύ καλός στο επικοινωνιακό κομμάτι της δουλειάς σου, στον τρόπο παρουσίασης της δηλαδή. Επίσης πρέπει να είσαι σε μια διαρκή έρευνα για την αναζήτηση οικονομικών πόρων από ιδρύματα καθώς και καλλιτεχνικών διαγωνισμών που πρέπει να συμμετέχεις.
Το portfolio σου απαρτίζεται από street photography. Αρκετοί είναι εκείνοι που έχουν την λανθασμένη άποψη ότι η φωτογραφία δρόμου δεν έχει κανόνες, επίσης δεν μπορούν να προσδιορίσουν τον ακριβή ορισμό και περιεχόμενο της. Θέλω να μας αναλύσεις το περιεχόμενο της καθώς τι προσόντα πρέπει να έχει ένας φωτογράφος δρόμου.
Στην φωτογραφία δρόμου η πρόθεση δεν είναι να εκθέσουμε ή να πουλήσουμε το θέμα μας. Υπάρχει ένα κομμάτι ηθικής, της ηθικής του καθενός μας, που είναι αδιαπραγμάτευτο. Προσωπικά για παράδειγμα, δεν φωτογραφίζω ανήμπορους ανθρώπους ή χρήστες . Υπάρχει τεχνική στην λήψη. Ο φωτογράφος πρέπει να λειτουργεί σαν να είναι αόρατος. Εγώ πλησιάζω το αντικείμενό μου στους 80 πόντους, βγάζω τρία με τέσσερα καρέ και στόχος μου είναι να μην γίνω αντιληπτός έτσι ώστε να πετύχω τον αυθορμητισμό στο θέμα μου. Δεν χρησιμοποιώ τηλεφακό αλλά έναν με 28mm όπου όταν υπάρχει συνωστισμός είναι ο ιδανικός φακός. Όσον αφορά το περιεχόμενο της φωτογραφίας δρόμου αναφερθήκαμε ποιό πάνω, στην αφηγηματικότητα, την μνήμη και τον αυθορμητισμό. Τα προσόντα που χρειάζεται ένας φωτογράφος είναι η εγρήγορση, το θάρρος και το θράσος.
Στην καριέρα σου έχει κάνει και nude photography (γυμνό). Ένας αρκετά δύσκολος τομέας της φωτογραφίας. Συνήθως είναι παρεξηγημένος από το κοινό. Θεωρείς έχει πολύ δρόμο ακόμα στην Ελλάδα ώστε το κοινό να το δει καθαρά ως τέχνη και όχι με ανασφάλεια και καχυποψία ? Το γυμνό στην φωτογραφία μπορεί να έχει όρια?
Πάντα θα υπάρχει κοινό που οι προσλαμβάνουσες του μπορεί να είναι περιορισμένες. Στην Ελλάδα πιστεύω πως υπάρχει αρκετό κοινό που μπορεί να δει το γυμνό ως τέχνη χωρίς καχυποψία και ανασφάλεια. Πάντα υπάρχει ένα όριο μεταξύ του καλλιτεχνικού γυμνού και του πορνό. Η επίτευξη αυτής της διαφοράς πάντα είναι μια μεγάλη πρόκληση. Οι σκιές στα επίμαχα σημεία, η τοποθέτηση των χεριών για την κάλυψη συγκεκριμένων σημείων του σώματος είναι στοιχεία που βοηθάνε. Αλλά τα πάντα είναι στην ματιά και κατ επέκταση στην πρόθεση, τι θέλεις να επικοινωνήσεις.
Ποια είναι τα μελλοντικά σου σχέδια στη φωτογραφία ? Θα δούμε καινούρια έργα?
Ναι, ύστερα από μια μεγάλη εσωτερική παύση εξαιτίας της πανδημίας έχω αρχίσει πάλι μια σειρά από φωτογραφίσεις δρόμου. Είμαι ακόμα σε στάδιο παραγωγής, αλλά πιστεύω πως σχετικά σύντομα θα γίνει η διαλογή και η επεξεργασία των εικόνων.
Σε αυτό το σημείο η όμορφη και εποικοδομητική μας κουβέντα έφτασε στο τέλος της. Ευχαριστώ θερμά το δάσκαλο μου Κώστα Λυκαβηττό που μου παραχώρησε την πρώτη συνέντευξη της σεζόν και του εύχομαι χιλιάδες ακόμα ευτυχισμένα κλικ. Σκοπός των συνεντεύξεων είναι να κερδίζουμε εμπειρίες και να γνωρίζουμε καλλιτέχνες οι οποίοι έχουν να μας διδάξουν με το έργο τους.
Εμείς ανανεώνουμε το ραντεβού μας για το μεθεπόμενο Σάββατο με νέο φωτογραφικό οδοιπορικό.
Έως τότε μείνετε συντονισμένοι εδώ, στον Planetwebradio.gr τον νούμερο ένα διαδικτυακό ραδιοφωνικό σταθμό της Αθήνας.