Δοκιμή: DS 4 BlueHDi 130 EAT8

8 Ιουνίου 2022

Είναι αναμφισβήτητα η απόλυτη diva των δρόμων, εστεμμένη ήδη με τον τίτλο του πιο όμορφου αυτοκινήτου της χρονιάς. Και αυτό είναι μόνο η αρχή για ένα DS 4 που έρχεται να κάνει άνω-κάτω κατηγορίες και να αλλάξει άμα τη εμφανίσει κάθε αντίληψη για το premium και το ξεχωριστό.

Μοιάζει αναπόφευκτο με το που θα το δεις να μην κολλήσεις. Είναι αδύνατον να μη σταματήσεις να το περιεργαστείς, να το φας με τα μάτια όπως λένε. Kαι αν ένα αυτοκίνητο είναι πρώτα και κύρια θέμα των αισθήσεων (και κάποιων ψευδαισθήσεων…), τότε αυτό εδώ το DS 4 ξεχωρίζει από οτιδήποτε άλλο κινείται εκεί έξω. Και μάλιστα ανεξαρτήτως κατηγορίας τιμής και εταιρικού status (για τον άμεσο ανταγωνισμό του των μεσαίων λαϊκών crossover δεν χρειάζεται να μιλάμε καν…)

Αν ο στόχος λοιπόν της γενικότερης τοποθέτησης της DS μέσα στο γκρουπ Stellantis είναι να δημιουργεί αυτοκίνητα γεμάτα ιδιαιτερότητες και εκλεπτυσμένο στιλ που ξεχωρίζουν από τον συρμό της εποχής τους, με το DS 4 έχουν καταφέρει να δικαιολογήσουν στο έπακρο αυτή την εταιρική προοπτική. Και μάλιστα σε ένα αυτοκίνητο που τυπικά απευθύνεται σε ένα πιο ευρύ κοινό όπου συνήθως επικρατεί η συντηρητική λογική και η έλλειψη τόλμης.

Η τοποθέτησή του στο ήδη υπάρχον πλαίσιο της αγοράς είναι εξίσου τολμηρή. Ακουμπάει στην premium πλευρά των hatchbacks όπως τον «Άσσο» της BMW, το Αudi A3 ή την Mercedes A-Class, όντας όμως πολύ πιο εκκεντρικό και σαφώς πιο ενδιαφέρον.

Και από την άλλη, με τους 19 πόντους από το έδαφος, στέκεται στο «ύψος» των εμπορικών περιστάσεων των εσχάτως δημοφιλών coupe crossover απέναντι σε μοντέλα όπως η BMW X2, το Cupra Formentor, το Lexus NX ή ακόμα και το Renault Arkana, όντας και πάλι αρκετά πιο λουσάτο και ελκυστικό από όλα αυτά.

Το σχεδιαστικό χάρισμα λοιπόν του DS 4 παίζει σε πολλά ταμπλό. Και είναι εξαιρετικά δύσκολο να του αντισταθείς. Ιδίως το εμπρός μέρος αποτελεί ένα tour de force σχεδιαστικής έμπνευσης, με την σωστή δόση υπερβολής. Η οποία όμως δεν ξεφεύγει ποτέ σε σχεδιαστικό «λαϊκισμό» αλλά διατηρεί διαρκώς μία γαλλική εσάνς, βγαλμένη από υψηλή ραπτική και όχι από τα Ζara του βιομηχανικού design.

Μπορεί κάποιες στιγμές να ακροβατεί στα όρια της υπερβολής (ιδίως τη νύχτα όπου όντως μοιάζει με Εντερπράιζ σε φάση προσγείωσης), όμως στο τέλος καταφέρνει να κερδίζει τους πάντες και να επιβάλλεται παντού.

Την εντύπωση ενός concept που βγήκε από τα σαλόνια μιας Έκθεσης Αυτοκινήτου στην μποτιλιαρισμένη Κηφισίας τονίζει στο έπακρο το εμπρός μέρος με το εντυπωσιακό γλυπτό σχέδιο και την φουτουριστική σύνθεση των φωτιστικών σωμάτων. Για τα τελευταία, με την κωδική ονομασία DS Matrix LED Vision, θα μπορούσε να γραφτεί ολόκληρη μεταπτυχιακή στο design, οπότε αρκούμαστε στα στοιχειώδη.

Οι βασικοί προβολείς μπορούν να προσαρμόζουν τον φωτισμό σε κάθε συνθήκη (με πέντε διαφορετικά προγράμματα) ή να φωτίζουν το εσωτερικό των στροφών όπως οι παλιές DS, διαθέτοντας ανεξάρτητα τμήματα τα οποία το καθένα εξυπηρετεί τον δικό του σκοπό σε κάθε οδηγικό σενάριο.

Την σχεδιαστική υπέρβαση του εμπρός μέρος απογειώνουν (κυριολεκτικά και μεταφορικά) και τα εντυπωσιακά φώτα ημέρας τύπου κεραυνού στα δύο του αμαξώματος τα οποία αποτελούνται από συνολικά 98 LED και βάζουν την σχεδιαστική υπογραφή του αυτοκινήτου από χιλιόμετρα μακριά.

Με μήκος στα 4,4 μέτρα και αρκετά μεγάλο πλάτος στα 1,83 μέτρα (που τονίζεται ακόμα περισσότερο από τα κάθετα LED ημέρας), το DS 4 όσο και αν δεν το δείχνει αποτελεί κατά βάση μία crossover πρόταση, με τα 19 εκατοστά απόσταση από το έδαφος και τους μεγάλους τροχούς να δικαιολογούν στην πράξη αυτή την σχεδιαστική ταυτότητα.

Ενδιαφέρον στοιχείο είναι ότι υπάρχει σε τρεις εκδοχές, (DS 4, DS 4 Cross, DS 4 Performance Line), όμως όλες παραμένουν πιστές στην crossover λογική με επιμέρους διαφοροποιήσεις στην διακόσμηση του αμαξώματος.

Βασισμένο πάνω στην πιο εξελιγμένη μορφή της πλατφόρμας EMP2, το DS 4 «ψωνίζει» από το επάνω ράφι του γκρουπ στα μηχανικά του μέρη. Υπάρχουν τρεις εκδοχές σε κινητήρες βενζίνης, στους 130, 180 και 225 ίππους (το τελευταίο PHEV) και μία -αυτή της δοκιμής μας- με τον diesel BlueHDi των 130 ίππων. Όλες συνδυάζονται με το αυτόματο κιβώτιο EAT8.

Σε ό,τι αφορά τις αναρτήσεις υπάρχει μία κλασική διάταξη με γόνατα MacPherson εμπρός και ημιάκαμπτο άξονα πίσω, πάντα με την ειδική φροντίδα και την ευαισθησία της DS-Citroen σε αυτόν τον τομέα.

Όμως για άλλη μια φορά η DS κάνει την διαφορά σε αυτό το δικό της γήπεδο, με μία νέα και πολύ ενδιαφέρουσα τεχνολογία. Πρόκειται για την ενεργητική ανάρτηση DS Active Scan Suspension η οποία μέσω κάμερας στο παρμπρίζ «διαβάζει» τον δρόμο εμπρός και ανάλογα ρυθμίζει σε πραγματικό χρόνο την απόσβεση κάθε αμορτισέρ ξεχωριστά.

Στο σαλόνι, το DS 4 συνεχίζει να τονίζει ακόμα πιο εμφατικά την διαφορετικότητά του. Η σχεδίαση είναι ότι πιο ξεχωριστό και ιδιαίτερο υπάρχει στην αγορά σήμερα, με προχωρημένη αισθητική και εξαιρετικά καλαίσθητα υλικά τα οποία χαρακτηρίζονται και για την premium ποιότητά τους.

Πολύ μακριά από την γερμανική μουντάδα και αυστηρότητα (υπέροχο αυτό το καφέ-σοκολά των φωτογραφιών μας!), το DS 4 δίνει χώρο στους σχεδιαστές να φτιάξουν κάτι πραγματικά μοναδικό, είτε αυτό αφορά την neo chic σχεδίαση του ταμπλό, είτε κάποιες έξυπνες ιδέες όπως οι κρυφοί κεντρικοί αεραγωγοί, ή τα μοτίβα των ρόμβων και των διαμαντιών που διακοσμούν τον χώρο.

Το ψηφιακό πακέτο υποστηρίζεται από μία οθόνη 10,0 ιντσών με αναβαθμισμένο σύστημα πολυμέσων DS Iris System, με νέα γραφικά, ταχύτερη απόκριση και όλες τις σύγχρονες παροχές σε διασύνδεση. Πίσω από το τιμόνι βρίσκεται μία οθόνη 7 ιντσών που εκτελεί χρέη πίνακα οργάνων, η οποία έχει περιορισμένες πληροφορίες αν και η DS μεταθέτει τον ρόλο αυτό στο μεγάλο head up display επαυξημένης πραγματικότητας.

Το τεχνολογικό highlight στο σαλόνι του DS 4 είναι το DS Smart Touch, μία ακόμα μικρή οθόνη 5 ιντσών η οποία βρίσκεται τοποθετημένη πάνω στην βάση της κεντρικής κονσόλας, και μέσω αυτής ο οδηγός έχει εύκολη πρόσβαση σε shortcuts του συστήματος πολυμέσων.

Η ιδέα, πέρα από τον εντυπωσιασμό, αποδεικνύεται πιο λειτουργική στην πράξη από ότι μοιάζει αρχικά, αν και -θα επιμείνουμε- ότι κάποιοι φυσικοί διακόπτες παραπάνω θα έκαναν πολύ πιο άνετη τη ζωή του οδηγού.

Η θέση οδήγησης είναι εξαιρετική για τα δεδομένα των crossover, με ένα πολύ όμορφο και σωστό σε διαστάσεις τιμόνι, και με δύο απίστευτα εμπρός καθίσματα στην έκδοση της δοκιμής με πολύ όμορφη δερμάτινη επένδυση και μία πληθώρα λειτουργιών, όπως για παράδειγμα 8 διαφορετικά μασάζ (μεταξύ των οποίων και το «Πάτημα Γάτας» αν ενδιαφέρεστε).

Τα καθίσματα αυτά, με την φαρδιά ράχη, είχαν κάποιο μικρό αντίκτυπο στους χώρους για τους πίσω επιβάτες που είναι απλά επαρκείς για τα 2,675 μέτρα του μεταξονίου. Ενώ το πορτ-μπαγκάζ βρίσκεται πάνω από το μέσο όρο της κατηγορίας φθάνοντας στα 439 λίτρα, αν και με σχετικά ψηλό κατώφλι.

Όσο για τον εξοπλισμό, η σύγχρονη πλατφόρμα EMP2 εγγυάται ότι δεν θα λείψει τίποτε σημαντικό ήδη από την βασική έκδοση σε συστήματα υποβοήθησης και ασφάλειας. Μεταξύ άλλων υπάρχει αυτόνομη οδήγηση επιπέδου 2, διατήρηση της λωρίδας, ενεργό cruise control, υποβοήθηση κάμερας με περιμετρική ορατότητα 360⁰ , σύστημα νυχτερινής όρασης και πολλά ακόμα.

Οδηγώντας το νέο DS 4, το πιο σημαντικό πράγμα που εντοπίζεις από την πρώτη κιόλας… λακκούβα είναι η εξαιρετική λειτουργία της ανάρτησης και η αστείρευτη ικανότητά της να αποσβένει κάθε είδους ανωμαλία των δρόμων. Παρά τις 19άρες ζάντες το DS 4 περνά οδοστρωτήρας από το τυπικό κατσαρό οδόστρωμα της ελληνικής επικράτειας, αδιαφορώντας πεισματικά για τα έργα και τις ημέρες των εγχώριων εργολάβων.

Πραγματική απόλαυση στο ταξίδι, θυμίζει συμπεριφορά αρκετά ακριβότερης κατηγορίας, με την ανάρτηση να δημιουργεί ένα μαγικό χαλί κίνησης και το προσεγμένο σαλόνι με την καλή ηχομόνωση να κρατά τους θορύβους σε επίπεδο premium λιμουζίνας.

Χαρισματικό αυτοκίνητο στα μεγάλα ταξίδια, συνοδεύεται από ένα κορυφαίο δίδυμο στο driveline, με τον πετρελαιοκινητήρα να παραμένει πολιτισμένος και σχετικά αθόρυβος και το EAT8 να επιβεβαιώνει για μία ακόμα φορά ότι είναι ένα εξαιρετικό σε απόκριση κιβώτιο.

Όσο για την κατανάλωση, μπορείς να δεις και κάτω από 5,5 λίτρα/100 χλμ. σε χαλαρή παραλιακή βόλτα για καφέ με φίλους, με τη μέση κατανάλωση σε μικτές διαδρομές μόλις να ξεπερνά τα 6,1 λίτρα/100 χλμ.

Οδηγώντας λίγο πιο σβέλτα στον απολαυστικό γύρο Επιδαύρου-Ερμιόνης και πίσω, το DS 4 δείχνει αρκετά πρόθυμο να ακολουθήσει έναν σβέλτο ρυθμό στα στροφιλίκια, βασιζόμενο κυρίως στο εξαιρετικό πλαίσιο και την ικανοποιητική δυνατότητα των αναρτήσεων να κρατούν σε λογικά επίπεδα τις κλίσεις, παρά την πανταχού παρούσα άνεση που εξασφαλίζουν.

Η αίσθηση του τιμονιού θα μπορούσε να ήταν λίγο πιο άμεση και με μικρότερη αδράνεια (βαραίνει αχρείαστα στην σπορ ρύθμιση). Όμως ακόμα και έτσι μπορεί να κινηθεί αρκετά γρήγορα, θα γλιστρήσει γλυκά και ελεγχόμενα (σηκώνει και τροχό αν επιμένετε παραδοσιακά γαλλικά…), και γενικά θα αντιδράσει με όρεξη και όχι τόσο αποκομμένα όσο θα περίμενε κανείς από το λιμουζινάτο set-up της ανάρτησης και την γενικότερη φιλοσοφία του αυτοκινήτου.

Όσο για τις εκτός ασφάλτου διαδρομές, αν και εφόσον αποφασίσει κανείς να βάλει ένα τέτοιο αυτοκίνητο-μπιζού μέσα σε ξερόκλαδα και πέτρες, το υπόβαθρο είναι πάντα εκεί. Και με τα σύστημα Αdvanced Grip Control και το Hill Desent να κάνουν τα απαραίτητα για να βγάλουν τον οδηγό ασπροπρόσωπο (και χωρίς γρατζουνιές στην κούκλα…).

Συνοψίζοντας, το DS 4 είναι ένα αυτοκίνητο το οποίο δεν περνά απαρατήρητο όχι μόνο για την ακαταμάχητη εμφάνισή του αλλά και για την συνολική του απόδοση. Με κορυφαία άνεση και ποιότητα κύλισης από την ανάρτηση, με ένα πολύ ισορροπημένο σύνολο κινητήρα-κιβωτίου και με έναν ζεν οδηγικό χαρακτήρα ακατάβλητου coolness και υποδειγματικής ασφάλειας, το DS 4 είναι η απόλυτη έκφραση του ευ ζην σε 4,40 μέτρα κομψότητας και στιλ.

Αν εξαντλήσουμε την αυστηρότητά μας θα επισημάνουμε κάποια εργονομικά ζητήματα και μερικές σχεδιαστικές αστοχίες στο σαλόνι που θα μπορούσαν να λείπουν ενώ θα θέλαμε και κάποια υλικά και μικρές λεπτομέρειες στο φινίρισμα να είναι πραγματικά premium.

Όμως ακόμα και έτσι, μιλάμε για ένα αυτοκίνητο που σε κερδίζει με την πρώτη ματιά, που δύσκολα μπορείς να το αγνοήσεις και που σε κάθε περίπτωση, οτιδήποτε βάλεις δίπλα του θα μοιάζει σαν φτωχός συγγενής. Και όχι μόνο από την κατηγορία του.

Το τελικό συμπέρασμα δεν θα μπορούσε να είναι οτιδήποτε άλλο από το ότι το DS 4 είναι το πιο ξεχωριστό και σίγουρα το πιο στοχευμένο DS που έχει υπάρξει μέχρι σήμερα. Και ακόμα περισσότερο είναι ένα αυτοκίνητο που σε κάνει να νιώθεις μοναδικός και έξω από τα συνηθισμένα.

Μια μικρή ωδή από καμπύλες και γλυπτά LED ημέρας στην ανθρώπινη ματαιοδοξία του να ζεις και να απολαμβάνεις το ξεχωριστό. Και μην πει κανείς ότι η αγορά ενός αυτοκινήτου και η κυριαρχία των αισθήσεων (και κάποιων ψευδαισθήσεων…) δεν κρύβει κάποια μικρή ή μεγάλη δόση ματαιοδοξίας. Όχι πριν δει από κοντά το DS 4.

Τεχνικά Χαρακτηριστικά – DS 4 BlueHDi 130 EAT8
Κινητήρας: 1.499 cc
Ισχύς: 130 PS/ 3.750 rpm
Ροπή: 300 Nm/ 1.750 rpm
Μετάδοση: Στους εμπρός τροχούς
Κιβώτιο: Αυτόματο κιβώτιο 8 σχέσεων
Επιτάχυνση 0-100km/h: 10,9 ec
Τελική ταχύτητα: 203 km/h
Μέση κατανάλωση εργοστασιακή/ δοκιμής: 4,8 / 6,1 lt/100 km
Εκπομπές CO2: 126 gr/km (WLTP)
Διαστάσεις Μ/Π/Υ: 4.400 x 1.830 x 1.470 mm
Μεταξόνιο: 2.675 mm
Βάρος: 1.414 kg
Χώρος αποσκευών: 439 / 1.240 lt
Τιμή: 30.100€

Πηγή:https://www.newsauto.gr/


[There are no radio stations in the database]