Πόνοι κατά την οδήγηση; Έτσι θα εξαλειφθούν
26 Απριλίου 2022
Οδήγηση για το γραφείο, για τη μεταφορά των παιδιών στις διάφορες δραστηριότητές τους, για τα απαραίτητα ψώνια κ.ο.κ. Η καθημερινότητα μας βρίσκει πολλές ώρες πίσω από το τιμόνι, να περιφερόμαστε από… εδώ και από εκεί για τη διεκπεραίωση των υποχρεώσεών μας. Ειδικά το τελευταίο διάστημα που η κίνηση στους δρόμους έχει γιγαντωθεί εξαιτίας της πανδημίας του κορωνοϊού.
Με την οδήγηση, λοιπόν, να αποτελεί αναπόσπαστο της ζωής μας, είναι απαραίτητο να την καταστήσουμε όσο το δυνατόν πιο ευχάριστη γίνεται. Αλλά προκειμένου να επιτευχθεί αυτό, οφείλουμε να μετριάσουμε το φάσμα κινδύνων που εγκυμονεί, απειλώντας να μετατρέψει την οδήγηση σε… μαρτύριο.
Πόνοι στην πλάτη και τον αυχένα, μυϊκές κράμπες, κόπωση είναι μόλις μερικά από τα συμπτώματα που σχετίζονται άμεσα με την οδήγηση, και αναδύονται όταν δεν τηρούμε μερικούς βασικούς κανόνες.
Στάση σώματος κατά την είσοδο/έξοδο από το αυτοκίνητο
Η επιβίβαση και αποβίβαση από το όχημα δεν πρέπει να λαμβάνεται ως αγγαρεία για τον οδηγό. Ακόμα και αν νιώθουμε εξάντληση, πρέπει να αποφεύγουμε τη στήριξη στο τιμόνι, μιας και σε βάθος χρόνου ενδέχεται να προκαλέσουμε σοβαρή ζημιά.
Όταν επιβιβαζόμαστε στο αυτοκίνητο, πρώτα καθόμαστε και μετά βάζουμε τα πόδια. Όταν θέλουμε να εξέλθουμε, τραβάμε τη θέση πίσω, βγάζουμε τα πόδια και μετά το υπόλοιπο σώμα.
Αν αντιμετωπίζουμε κινητικά προβλήματα, τότε καλό είναι να αποκτήσουμε τις λεγόμενες βοηθητικές λαβές. Αυτές τοποθετούνται εύκολα στην κλειδαριά της πόρτας του αυτοκινήτου και προσφέρουν χείρα βοηθείας σε όσους δυσκολεύονται να εξέλθουν.
Στάση σώματος κατά τη μεταφορά βάρους
Ετοιμάζεστε να σηκώσετε ένα βαρύ αντικείμενο για την τοποθέτησή του στον χώρο αποσκευών; Η σωστή στάση σώματος είναι απαραίτητη, καθώς ακόμα και η σύντομη διακίνηση ενός φορτίου ενδέχεται να προκαλέσει σοβαρές καταπονήσεις στην οσφυϊκή περιοχή μας.
Σοφό, λοιπόν, είναι να στεκόμαστε κοντά στο αντικείμενο που θα σηκώσουμε και να λυγίσουμε τα γόνατα, διατηρώντας παράλληλα την πλάτη μας ίσια. Κατά την άρση του αντικειμένου από το έδαφος, πρέπει να δώσουμε ώθηση σπρώχνοντας κυρίως με τα πόδια και όχι με την πλάτη.
Επίσης, κατά τη διακίνηση του φορτίου καλό είναι να το διατηρούμε το βάρος κοντά στον κορμό μας και στο επίπεδο της μέσης. Αν το φορτίο κρίνεται υπερβολικά βαρύ, δεν διστάζουμε να ζητήσουμε βοήθεια.
Στάση σώματος πίσω από το τιμόνι
Μια λάθος θέση οδήγησης μπορεί να είναι υπεύθυνη για πόνους στη μέση ή ακόμα και για αυχενικό σύνδρομο. Επομένως κρίνεται απαραίτητο να στηρίζουμε την πλάτη του καθίσματος σωστά, προσαρμόζοντας την οσφυϊκή υποστήριξη του καθίσματος, προκειμένου να επιτευχθεί η φυσιολογική λόρδωση στη μέση μας.
Κατάλληλα ρύθμιση πρέπει να φέρει και το προσκέφαλο, ώστε το κεντρικό τμήμα του να βρίσκεται στο ίδιο ύψος με το κέντρο του κεφαλιού του οδηγού. Με αυτό τον τρόπο θα αποφευχθεί ο τραυματισμός στον αυχένα σε περίπτωση ατυχήματος.
Παράλληλα, δεν πρέπει να καθόμαστε κολλητά στο τιμόνι, δεδομένου ότι περιορίζουμε το εύρος της ελευθερίας των κινήσεών τόσο για τα πόδια όσο και για τα χέρια μας, κάτι το οποίο ενέχει σημαντικούς κινδύνους εφόσον εμπλακούμε σε ατύχημα.
Ακόμα, δεν πρέπει να μπερδεύουμε το κάθισμα με την… πολυθρόνα του σπιτιού μας, σύροντάς το πολύ πίσω. Με αυτό τον τρόπο χάνεται ο έλεγχος των πεντάλ και ο αερόσακος ενδέχεται να αποδειχθεί άχρηστος.
Σύμφωνα με τους ειδικούς, μια απόσταση περίπου 30 εκατοστών ανάμεσα στο κέντρο του τιμονιού και του θώρακός μας κρίνεται ιδανική. Ακόμα πιο εύκολος τρόπος να βρεθεί η σωστή απόσταση από το τιμόνι είναι μέσω των χεριών μας. Οι αγκώνες πρέπει να είναι ελαφρά λυγισμένοι και η γωνία πήχη-δικεφάλου στις 90 μοίρες ή ελαφρά παραπάνω. Με αυτό τον τρόπο το στρίψιμο του τιμονιού γίνεται από τους καρπούς με τους πήχεις, μειώνοντας το φορτίο των ώμων και κατά συνέπεια της πλάτης μας.
Έντονη ηλιοφάνεια
Η έκθεση των ματιών στο έντονο φως του ηλίου αυξάνει τον κίνδυνο δημιουργίας καταρράκτη, και την απώλεια της όρασης. Παράλληλα, αυτή η έκθεση μπορεί να αποβεί μοιραία και κατά την οδήγηση.
Όταν ο ήλιος μειώνει την ορατότητά μας στον δρόμο, τότε είθισται να κάνουμε κάποιες ασυνείδητες και απότομες κινήσεις με τον αυχένα μας, που αυξάνουν την καταπόνηση της σπονδυλικής μας στήλης.
Όταν δυσκολευόμαστε επί ώρα να δούμε τον δρόμο μπροστά μας ενδέχεται να ταλαιπωρηθούμε από πονοκεφάλους ή άλλες ανεπιθύμητες συνέπειες που θα μειώσουν την προσοχή μας κατά την οδήγηση και θα καταστρέψουν το ταξίδι μας.
Φροντίζουμε, λοιπόν, να διατηρούμε καθαρό το παρμπρίζ, να φοράμε γυαλιά ηλίου ή ακόμα και να τοποθετούμε αλεξήλια σκιάδια.
Σωστός προγραμματισμός
Τρέξιμο για τα παιδιά, τρέξιμο για τη δουλειά… Η καθημερινότητα επιφέρει καταπόνηση. Σε αυτή την περίπτωση τα αντανακλαστικά μας μειώνονται δραματικά, ενώ ενέχει και ο κίνδυνος να μας πάρει ο ύπνος πίσω από το τιμόνι.
Παράλληλα, επισημαίνεται πως η έλλειψη ύπνου ενδέχεται να προκαλέσει και δυσκολία συγκέντρωσης, μια κατάσταση ιδιαίτερα επικίνδυνη κατά την οδηγική διαδικασία.
Φροντίζουμε, λοιπόν, να έχουμε κοιμηθεί επαρκώς πριν μπούμε μέσα στο τιμόνι. Και κατά τη διάρκεια πολύωρων ταξιδιών δεν ξεχνάμε να καταφεύγουμε σε συχνές στάσεις (ανά δύο ή τρεις ώρες).
Προσέχουμε την υγεία μας
Η υγεία είναι απαραίτητη προϋπόθεση όχι μόνο για τη βελτίωση του επιπέδου της ζωής μας, αλλά και για τη σωστή συμπεριφορά μας στον δρόμο.
Φροντίζουμε, λοιπόν, την υγεία μας και προβαίνουμε στις απαραίτητες ιατρικές εξετάσεις οι οποίες μας βοηθούν να προλάβουμε τυχόν δύσκολες και – κάποιες φορές -δυσάρεστες καταστάσεις.
Ειδικά οι άνθρωποι άνω των 70 ετών που ίσως ταλαιπωρούνται από παθήσεις που επηρεάζουν την όραση, την ακοή και ικανότητα συγκέντρωσής, οφείλουν να μεριμνούν για την υγεία τους ώστε να βελτιώσουν το επίπεδο ζωής τους, αλλά και να μην εμπλακούν σε τροχαία ατυχήματα που μπορεί να αποβούν μοιραία και για τους άλλους.