Οικονομική ασφυξία: Ενας στους 2 Έλληνες αναγκάζονται να περιορίζουν το σούπερ μάρκετ
22 Απριλίου 2022
Πέντε στους δέκα Έλληνες καταναλωτές έχουν μειώσει «πολύ και αρκετά» τις αγορές τους στα σούπερ μάρκετ και οκτώ στους δέκα σε ένδυση-υπόδηση, το πρώτο τρίμηνο του έτους. Το συμπέρασμα αυτό προκύπτει από έρευνα που πραγματοποίησε η εταιρεία Netrino, μεταξύ 24/3 και 30/3 2022 σε δείγμα 407 ατόμων μεγάλων αστικών κέντρων της χώρας (Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Πάτρα, Λάρισα και Ηράκλειο). Αναφορικά με τις αγορές στα σούπερ μάρκετ, σύμφωνα με την έρευνα της Netrino, σε ποσοστό 47,5% οι ερωτηθέντες δήλωσαν ότι τις μείωσαν «πολύ και αρκετά», 25% τις μείωσαν «λίγο» και 27% «καθόλου».
Εξετάζοντας το προφίλ των ερωτηθέντων, αυτοί που έχουν μειώσει σε ακόμη μεγαλύτερο βαθμό «πολύ και αρκετά» τις αγορές τους στα σούπερ μάρκετ το πρώτο τρίμηνο του έτους είναι κυρίως γυναίκες (50%) και άτομα άνω των 45 ετών (51%). Αντίθετα, μόνο το 15% των νοικοκυριών, δήλωσε επαρκές εισόδημα που περισσεύει και για αποταμίευση. Μεγαλύτερη μείωση στις αγορές παρατηρείται σε Λάρισα (54%) και Πάτρα (51%).
Η πασχαλινή κίνηση δεν… ανασταίνει την αγορά
Και αν το Πάσχα θεωρείται μια τονωτική ένεση της αγοράς, όπως σημειώνει σε ανακοίνωσή του το Περιφερειακό Επιμελητηριακό Συμβούλιο Αττικής (ΠΕΣΑ), η πασχαλινή εορταστική περίοδος είναι τόσο μικρής διάρκειας και περιορισμένης κατανάλωσης που δεν θα υπερβεί τα 1,5 δις ευρώ σε τζίρο και δεν επαρκεί για να… αναστήσει την ελληνική αγορά. «Οι αυξήσεις στα τρόφιμα, που περιλαμβάνονται στο πασχαλινό τραπέζι, είναι σχεδόν βέβαιο πως θα περιορίσουν την κατανάλωση και τον πασχαλινό τζίρο έως και 30% σε πολλούς άλλους κλάδους του λιανικού εμπορίου», αναφέρει χαρακτηριστικά η ανακοίνωση της ΠΕΣΑ που επιπλέον ανέφερε πως η Κυριακή των Βαΐων ανέδειξε… μουδιασμένη κίνηση στα καταστήματα, ενώ κλείνοντας τόνισε πως:
«Οι κεντρικές και περιφερειακές αγορές της Αττικής, παρά τις πολλές δυσκολίες, τις ανατιμήσεις και το ενεργειακό κόστος, που έχουν υποστεί όλες οι επιχειρήσεις, εγγυώνται την απόλυτη επάρκεια όλων των πασχαλινών ειδών και τροφίμων για τους καταναλωτές, είτε φύγουν για Πάσχα στο χωριό, είτε μείνουν στο Λεκανοπέδιο».
Το «πρόβλημα» με τον ΦΠΑ
Ενας επιπλέον πονοκέφαλος που καλείται να λύσει η κυβέρνηση, είναι αυτός του ΦΠΑ καθώς υπάρχουν σενάρια για μείωσή του σε κάποια βασικά καταναλωτικά προϊόντα. Ο κ. Σκυλακάκης ξεκαθάρισε ότι «το θέμα της μείωσης του ΦΠΑ στα τρόφιμα το αξιολογεί η κυβέρνηση. Είναι δύσκολο μέτρο γιατί δεν μπορεί να διασφαλιστεί ότι θα μεταφερθεί αυτή η μείωση στον καταναλωτή και τα νοικοκυριά. Ένα μέρος της μπορεί να χαθεί στην εφοδιαστική αλυσίδα. Ένα δεύτερο πρόβλημα είναι ότι με πολλά χρήματα παρεμβαίνεις λίγο στα αδύναμα νοικοκυριά. Το μέτρο αξιολογείται, εφόσον πραγματοποιηθεί θα είναι εξαιρετικά περιορισμένο σε ό,τι αφορά στα προϊόντα. Θα αφορά το πολύ σε 2-3 προϊόντα, γιατί κάθε ένα από αυτά έχει μεγάλο δημοσιονομικό κόστος».