Αττική Οδός: Με ποιο σκεπτικό «επικυρώθηκε» η καμπάνα των 2 εκατ. ευρώ

24 Μαρτίου 2022

Επισημοποιήθηκε η «καμπάνα» στην Αττική Οδό για τον αποκλεισμό των οδηγών στην κακοκαιρία της 24ης Ιανουαρίου. Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, όπως είχε προαναγγείλει ο υπουργός ΥΠΟΜΕ, Κώστας Καραμανλής, με γρήγορες διαδικασίες προχώρησε στην επιβολή προστίμων, τα ανώτατα που προβλέπει η ελληνική νομοθεσία.

Πιο συγκεκριμένα, με δύο αποφάσεις επιβλήθηκαν πρόστιμα ύψους 2 εκατομμυρίων ευρώ. Αντιστοιχούν από ένα εκατομμύριο ευρώ σε Αττική Οδό και Αττικής Διαδρομές, δυνάμει του άρθρου 65 του ν. 4663/2020.

Μάλιστα η εισήγηση της Επιτροπής Διερεύνησης ήταν η ανώτατη επιβολή προστίμου σε κάθε μία από τις δύο εταιρείες που προβλέπεται από τις διατάξεις της παραγράφου 8 του άρθρου 65 του ν. 4663/2020 καθώς, όπως αναφέρεται, «αφού η εφαρμοζόμενη διάταξη δεν αποστερεί στο Ελληνικό Δημόσιο τη δυνατότητα να επιβάλλει διακριτά διοικητικό πρόστιμο σε κάθε πρόσωπο, φυσικό ή νομικό που συνετέλεσε με οιονδήποτε τρόπο στην διακοπή κυκλοφορίας, το δε ύψος του προστίμου απαιτείται να εκδοθεί αυτοτελώς για κάθε εμπλεκόμενο και δεν μπορεί να συναχθεί ότι το ανώτατο ύψος του προστίμου εξαντλεί την κυρωτική διαδικασία, υπολογιζόμενο ως όριο ανεξάρτητα του αριθμού των εμπλεκομένων».

Το σκεπτικό της απόφασης

Όπως αναφέρεται στο σκεπτικό της απόφασης, «η Παραχωρησιούχος Εταιρεία “ΑΤΤΙΚΗ ΟΔΟΣ Α.Ε.” ανεξάρτητα από τις προβλέψεις της από 01/03/2000 υπογραφείσας Σύμβασης Λειτουργίας και Συντήρησης (μεταξύ του ιδίου και της Εταιρείας ΑΤΤΙΚΕΣ ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ Α.Ε.) όφειλε να ασκεί η ίδια τον προσήκοντα έλεγχο στην Εταιρεία ΑΤΤΙΚΕΣ ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ Α.Ε. ώστε να διασφαλίζει ότι τηρείται εκ μέρους της το σύνολο των παραπάνω υποχρεώσεων που έχει αναλάβει (η ίδια ως Παραχωρησιούχος) έναντι του Κυρίου του Έργου. Ως προς αυτό η ευθύνη της Παραχωρησιούχου Εταιρείας “ΑΤΤΙΚΗ ΟΔΟΣ Α.Ε.” για την παράλειψη ελέγχου της Εταιρείας ΑΤΤΙΚΕΣ ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ Α.Ε., είναι πλήρης έναντι του Κυρίου του Έργου (Ελληνικό Δημόσιο)».

Παράλληλα, όπως αναφέρεται, ελήφθησαν υπόψη η διάρκεια της διακοπής της κυκλοφορίας, η έκταση, οι συνέπειες αυτής (μεγάλος αριθμός εγκλωβισμένων οχημάτων, ο παρατεταμένος χρόνος απεγκλωβισμού τους καθώς και ταλαιπωρίας των εποχούμενων και μάλιστα σε συνθήκες εξαιρετικά χαμηλών θερμοκρασιών) και ο βαθμός υπαιτιότητας του Παραχωρησιούχου ο οποίος θα έπρεπε να ασκεί τον προσήκοντα έλεγχο στην εταιρεία ΑΤΤΙΚΕΣ ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ Α.Ε., η οποία με τις ενέργειες των προστηθέντων της συνετέλεσε στην διακοπή της κυκλοφορίας.

Οι Αττικές Διαδρομές

Αναφορικά με την εταιρεία ΑΤΤΙΚΕΣ ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ, η δεύτερη απόφαση αναφέρει πως διατηρεί συμβατικό δεσμό με τον Παραχωρησιούχο και ότι είναι συμβατικά υπεύθυνη για την εύρυθμη λειτουργία του αυτοκινητοδρόμου «Ελεύθερη Λεωφόρος Ελευσίνας – Σταυρού – Αεροδρομίου Σπάτων και Δυτικής Περιφερειακής Λεωφόρου Υμηττού (ΑΤΤΙΚΗ ΟΔΟΣ)» δυνάμει της από 01/03/2000 σύμβασης που έχει συναφθεί με τον Παραχωρησιούχο.

Μάλιστα στην απόφαση τονίζεται πως «την 24η Ιανουαρίου 2022, ανεξάρτητα αν η συμβατική αυτή ευθύνη προέρχεται από την από 01/03/2000 σύμβαση, η οποία δεν αντιτάσσεται μεν κατά του Ελληνικού Δημοσίου, συνιστά, όμως, σε κάθε περίπτωση, νομικό και πραγματικό γεγονός που έχει καταστήσει την άνω ανώνυμη εταιρεία φορέα λειτουργίας και συντήρησης και φέρει αυτοτελή ευθύνη για τα πταίσματα των προστηθέντων αυτής, που με τις παραλείψεις τους και την αντιφατική συμπεριφορά κατά τη διαχείριση των μέσων αποχιονισμού, συνετέλεσαν και αυτοτελώς κρινόμενα στη διακοπή της κυκλοφορίας του υπόψη οδικού άξονα».

Να θυμίσουμε πως λόγω της κακοκαιρίας «Ελπίδα» την 24η Ιανουαρίου εγκλωβίστηκε για ώρες μεγάλος αριθμός οχημάτων και επιβατών στην Αττική Οδό. Ως ένα πρώτο μέτρο η Αττική Οδός ανακοίνωσε αποζημίωση ύψους 2.000 ευρώ με τη σχετική διαδικασία να είναι σε εξέλιξη.


[There are no radio stations in the database]