Χώρος για μέτρα κατά της ακρίβειας

16 Μαρτίου 2022

Πρωτογενές πλεόνασμα ύψους 847 εκατ. ευρώ, έναντι στόχου για πρωτογενές έλλειμμα 239 εκατ. ευρώ, εμφάνισε ο κρατικός προϋπολογισμός το δίμηνο Ιανουαρίου – Φεβρουαρίου, διευκολύνοντας την κυβέρνηση στη λήψη πρόσθετων μέτρων για την αντιμετώπιση της ακρίβειας, που αναμένεται να ανακοινωθούν ίσως και σήμερα.

Ειδικότερα, τα έσοδα από φόρους ήταν αυξημένα κατά 887 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου. Ακόμη κι αν αφαιρεθούν τα 300 εκατ. ευρώ που εκτιμάται ότι αφορούν τα τέλη κυκλοφορίας, στα οποία είχε δοθεί παράταση από τον Δεκέμβριο του προηγούμενου χρόνου, υπάρχει υπερεκτέλεση σχεδόν 600 εκατ. ευρώ, η οποία εκτιμάται ότι προέρχεται από την καλύτερη απόδοση των φόρων του προηγούμενου έτους, που εισπράττονται σε δόσεις μέχρι και το τέλος Φεβρουαρίου (φόρος εισοδήματος φυσικών και νομικών προσώπων, ΕΝΦΙΑ), καθώς και από την καλύτερη απόδοση στην είσπραξη των φόρων του τρέχοντος έτους. Ειδικότερα τον Φεβρουάριο τα φορολογικά έσοδα ήταν αυξημένα κατά 1,166 δισ. ευρώ, υπερκαλύπτοντας τις απώλειες του Ιανουαρίου.

Ετσι, όπως δήλωσε χθες ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Θεόδωρος Σκυλακάκης, «επιβεβαιώνεται ότι η οικονομία –προ του πολέμου– αναπτυσσόταν με ταχύτερους ρυθμούς από τους προβλεπόμενους στον προϋπολογισμό και διευκολύνεται η κυβέρνηση να λάβει μέτρα ανακούφισης τόσο των νοικοκυριών, προπαντός των ευάλωτων, όσο και των επιχειρήσεων, από τις συνέπειες της ενεργειακής κρίσης».

Πρωτογενές πλεόνασμα 847 εκατ. το α΄ δίμηνο έναντι στόχου για έλλειμμα 239 εκατ. ευρώ.

Τα μέτρα που αναμένεται να ανακοινωθούν θα περιλαμβάνουν ένα σκέλος για την ελάφρυνση από τα καύσιμα, προσανατολισμένο στις ευάλωτες ομάδες, με εισοδηματικά κριτήρια. Στέλεχος του οικονομικού επιτελείου τόνιζε χθες ότι η κατανάλωση καυσίμων διαφοροποιείται δραστικά ανάλογα με το εισόδημα, καθώς τα νοικοκυριά με υψηλότερα εισοδήματα έχουν περισσότερα αυτοκίνητα και τα χρησιμοποιούν περισσότερο για αναψυχή. «Συνεπώς τα εισοδηματικά κριτήρια έχουν νόημα», είπε.

Την προσέγγιση αυτή υιοθέτησε, εξάλλου, τεχνοκρατική εισήγηση συμβούλου της Κομισιόν, στο χθεσινό Ecofin, ενώ το ίδιο υποστήριξε χθες και ο επικεφαλής του Γραφείου Προϋπολογισμού του Κράτους στη Βουλή, Φραγκίσκος Κουτεντάκης. Στην εισήγησή του, ο σύμβουλος διατύπωσε την παραίνεση «να αποφευχθούν οι οριζόντιες μειώσεις στα καύσιμα, σε όφελος των πιο αποτελεσματικών και κοινωνικά δίκαιων μέτρων». Μάλιστα επέκρινε χώρες όπως το Βέλγιο, η Γαλλία, η Ουγγαρία, η Ολλανδία, η Πορτογαλία και η Σουηδία, που σχεδιάζουν μέτρα στην αντίθετη κατεύθυνση (θα κοστίσουν 2 δισ. ευρώ στη Γαλλία και 2,3 δισ. ευρώ στην Ολλανδία), αλλά επίσης είναι κοινωνικά ανεύθυνα «γιατί οι μεγάλοι κερδισμένοι θα είναι οι πλούσιοι, που οδηγούν μεγάλα και ρυπογόνα αυτοκίνητα». Αντίθετα, όσοι ανήκουν στα χαμηλά και μεσαία εισοδήματα συχνά οδηγούν μικρότερα και πιο οικονομικά αυτοκίνητα, ή μπορεί να μην έχουν και Ι.Χ. Στην Ολλανδία, το φτωχότερο 10% εισοδηματικό κλιμάκιο οδηγεί κατά μέσον όρο 2.560 χλμ. τον χρόνο και αγοράζει 190 λίτρα καυσίμων. Το πλουσιότερο 10% οδηγεί 36.000 χιλιόμετρα τον χρόνο και καταναλώνει 2.600 λίτρα καυσίμων. Αυτό σημαίνει ότι το όφελος είναι 14πλάσιο για τους πλουσιότερους.

Αντίθετα, στοχευμένα μέτρα όπως επιταγές για τα νοικοκυριά χαμηλού εισοδήματος, μείωση φόρων για μικρομεσαίες επιχειρήσεις, ακόμη και δωρεάν συγκοινωνίες για ένα περιορισμένο διάστημα είναι προτιμότερα.

Ο κ. Κουτεντάκης, εξάλλου, είπε, απαντώντας σε σχετική ερώτηση, κατά την παρουσίαση της έκθεσης δ΄ τριμήνου 2021: «Συνιστούμε όχι οριζόντια μέτρα». Πρόσθεσε ότι η στήριξη των καταναλωτών για αγορά βενζίνης δεν αποτελεί πρώτη προτεραιότητα, αντίθετα προηγούνται το ρεύμα και η θέρμανση.

ΠΗΓΗ:https://www.kathimerini.gr/economy/561764344/choros-gia-metra-kata-tis-akriveias/


[There are no radio stations in the database]